ارائه لایحه مالکیت معنوی به مجلس

  • خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات:

به نظر می‌رسد در حوزه تولید محتوای داخلی هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل موفق باشیم.

بخش خصوصی به دلیل عدم تشخیص مصرف‌کننده و نبود تقاضا هنوز فعال نشده است و معتقدم اگر تقاضای مناسبی برای محتوای داخلی وجود داشته باشد، ما توانایی رقابت در فضای جهانی را داریم.

چرخه عرضه و تقاضا زمانی می‌تواند کامل شود که برای مالکیت معنوی احترام قائل باشیم. برای این مقوله مصوبه‌ای در دولت و مجلس شورای اسلامی داریم که البته کافی نیست. ما به موازات سند اینترنت کودکان برای مالکیت معنوی هم مشغول تدوین لایحه‌ای هستیم.

یک نسخه اولیه از لایحه مالکیت معنوی به مجلس ارائه شده است، در نشست‌هایی که با بخش خصوصی برگزار خواهیم کرد، تلاش می‌کنیم تا نواقص این لایحه را حل کنیم و درنهایت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

یکی از اصول ما این است که در بازار دخالت نکنیم یا اگر دخالت کردیم، کمترین دخالت را داشته باشیم تا بازار بتواند کار خود را انجام دهد.

تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که بازار را فعال کنیم، اگر بتوانیم در بخش عرضه و تقاضا کمک کنیم و موجب افزایش عرضه و تقاضا شویم، می‌توانیم موفق شویم ضمن این‌که تلاش می‌کنیم تا بخش‌های مختلف این حوزه را در کنار هم جمع و همسو کنیم تا تکمیل‌کننده فعالیت‌های یکدیگر در بازار شویم.

معرفی فعالان بخش خصوصی ضروری است

مساله مهم معرفی فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید محتواست،امیدواریم بتوانیم با همراهی رسانه‌ها این معرفی را انجام دهیم و بازارهای هدف مانند آموزش و پرورش را تقویت کنیم. همچنین خانواده‌ها بازار دیگر این حوزه هستند که به نظر می‌رسد فضای مجازی می‌تواند یک مشاور ارزان قیمت و پایدار برای خانواده‌ها باشد.

یکی دیگر از مشکلات عدم نظارت خانواده‌ها در فعالیت کودکان در فضای مجازی را ناآشنایی آن‌ها با این فضا است.

به نظر می‌رسد باید علاوه بر تقویت سواد رسانه‌ای و اینترنتی کودکان، بر تقویت این سواد در نزد خانواده‌ها هم فعالیت‌هایی کرد تا بتوان که خلا بین دو نسل را از بین برد.

یکی از اصلی‌ترین مباحث ما این است که تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم، بدون همراهی نخبگان بی‌معنا می‌شود؛ به همین خاطر تمام مطالعات خود را در فضای اینترنت در دسترس نخبگان گذاشته‌ایم تا بتوانند روی آن نقد کنند و نظر بدهند. ضمن این‌که همین سند اینترنت کودکان نیز با همراهی کارشناسان و نخبگان و بخش خصوصی و نظرات در فضای مجازی طراحی و انجام شده است.

/هفته‌نامه عصر ارتباط/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول