تلگرام فیلتر می‌شود، موبوگرام نه

  • ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار فراکسیون ولایی با دبیر شورای عالی فضای مجازی:

در دنیا، فضای مجازی براساس قوانین کشورها اداره می‌شود و حتما باید مجوز بگیرند. بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی، مالزی، روسیه، انگلیس و فرانسه با فضای مجازی مخرب برخورد کرده‌اند.

دنیا اجازه نمی دهد که فضای مجازی یله و رها باشد. ما نیز طبق تجربه دنیا بر این موضوع تاکید داریم که باید فضای مجازی در کشورمان حساب شده با مجوز و تحت قوانین جمهوری اسلامی باشد.

ما نمی خواهیم پیام رسانی را فیلتر کنیم بلکه شرطمان رعایت قوانین کشورمان است. به همین دلیل برنامه زمان بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام سایر پیام رسانها همچون اینستاگرام و واتس آپ در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند.

طبق شنیده‌ها در آینده نزدیک و احتمالا اوایل اردیبهشت تمامی پیام رسان‌های خارجی و در وهله اول تلگرام و بعد اینستاگرام و واتس‌اپ در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می‌شوند.

بارها به تلگرام پیشنهاد دادیم که فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد ولی تلگرام این موضوع را نپذیرفت. اگر در ادامه راه، تلگرام یا بقیه پیام رسان های خارجی حاضر به پایبیندی به قوانین ما باشند می توانند فعالیتشان را ادامه دهند.

اگر پیام‌رسان‌های خارجی همچون اینستاگرام و واتس اپ نیز قوانین کشورمان را نپذیرند به مرور بسته خواهند شد.کما اینکه حدود چهار پیام‌رسان خارجی با پذیرش قوانین ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

فعلا نمی توانم نام آنها را ببرم چرا که هنوز رایزنی ها به پایان نرسیده است ولی  به محض قطعی شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

به مردم  توصیه می کنیم  که از هم اکنون پیام رسان داخلی مورد نظر خود را انتخاب و نصب کنند و اعضای کانال‌های تلگرامی‌ شان را برای حضور در پیام رسان های داخلی تشویق کنند. چون برنامه ریزی برای کوچ از پیام رسان خارجی به داخلی وجود دارد.

موبوگرام و تلگرام طلایی که تحت لیسانس تلگرام فعالیت می کنند فعلا در فاز بسته شدن قرار ندارند چون آنها داخلی تر بوده و بک‌آپ داخلی دارند. به همین دلیل تصمیمی برای بسته شدن آنها وجود ندارد.

از دی ماه تاکنون ظرفیت پیام رسانهای داخلی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده. پنج پیام رسان داخلی یعنی گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی از جمله پیام رسانهای داخلی هستند که با بیشترین ظرفیت در اختیار مردم بوده و می توانند تا مرز ۸۵ میلیون نفر را پوشش دهند.

این پیام رسان‌ها زیر نظر بانک مرکزی، صداوسیما و بخش خصوصی است.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول