فیلترینگ تلگرام، مخالف قرآن است

  • حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم:

جهان امروز، جهان تعامل و تبادل اطلاعات و آزادی اطلاعات است.علم و تکنولوژی پیشرفت کرده و در حال پیشرفت بیشتر است و اطلاعات به راحتی از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود. پیام رسانها هم مانند تلگرام روز به روز پیشرفته تر می شوند و ما هم در چنین دنیایی داریم زندگی می کنیم. مردم هم دوست دارند اطلاعات داشته باشند و موانعی هم اگر بخواهد ایجاد شود و از دسترسی به علم و دانش و اخبار ممانعت نماید، مردم احساس منفی دارند و می گویند که عده ای می خواهند ما را کر و کور نگه دارند و محدود کنند که نتوانیم از اخبار و اطلاعات روز دنیا مطلع شویم و این احساس خوبی نیست.

من فکر می کنم که نتیجه ای چندان از فیلترینگ حاصل نشود، باز ضد این فیلترها دوباره می آیند و به خصوص که مصداق این آیه «الانسان حریص علی ما منع»، انسان بر چیزی که منعش کنند، حریص تر می شود، خواهد شد.

فیلترینگ‌ها مردم را حساس تر می کند و راه درستش این است که ما ابزارهای پیام رسان داخلی را هم داشته باشیم و مردم حق انتخاب داشته باشند. همانطور که مردم را باید به گونه ای مجهز کنیم که بتوانند از هوای پاک تنفس کنند،باید آنها را مجهز کنیم به فرهنگی که تشخیص دهند آنچه برایشان مفید است را استفاده کنند و آنچه برایشان مضر است را استفاده نکنند. اینها یک امور نسبی است. ممکن است من یک چیزهایی را مضر بدانم،شما مفید بدانید و بالعکس.

فیلترینگ با حکم قرآنی«فبشرعبادالذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» در تضاد است.

قرآن می فرماید:«ادْعُ إِلى‌ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» یا «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» ما راه هدایت و راستی را به شما نشان می دهیم، اما قدرت انتخاب برای خود شماست. این حق انتخاب سطح علمی و فرهنگی جامعه را بالا می برد که خودشان رشد کنند و سود و زیانشان را تشخیص دهند. آیات زیادی در خصوص این نوع محدودیت ها داریم.

/اصلاحات‌نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول