وداع با تلگرام!

  • وحید خدادادی در سرمقاله روزنامه امین نوشت:

در ایران جز در ایام یک هفته ای تبلیغات انتخاباتی اساسا کسی نظر مردم را نمی پرسد! یعنی جز در مواردی بسیار اندک که به حضور یا رای مردم نیاز است، به عنوان ولی نعمتان خطاب می شوند و شعار مردم سالاری و جامعه مدنی از سروکولشان بالا می رود و همین که نیازی به کسب اطلاع از نظر مردم بود، تکلیف مشخص است.

دو سه روزی می شود که هجرت آغاز شده است! بعد از جهانگیری، کانال تلگرامی رییس جمهور هم با این شبکه مجازی وداع کرد و همین اقدام کافی بود تا مشخص شود تلگرام در حال احتزار است و پاول دوروف یکجا ۴۰ میلیون کاربر خود را از دست خواهد داد. زمزمه فیلتر تلگرام جدی است، از دالان‌های شورای عالی فضای مجازی اخبار خوبی در این خصوص رصد نمی شود و ما ضمن عرض تسلیت به پاول عزیز با او همدردی می کنیم و البته ممنونیم که با وجود فشار برخی دولت ها حاضر نشد تا اسرار کاربران خود را در اختیار آنان قرار دهد!

تلگرام رفتنی است، پزشکان معالج از ادامه حیات او قطع امید کرده اند! شمشیر داموکلس بر بالای سرش در جریان است! هر چند بعد از فیلتر شدن چند روزی غر زدن و استفاده از فیلتر شکن مد خواهد شد! و جوک های متنوعی که در این خصوص ساخته خواهد شد، اما بالاخره مرده زود فراموش می شود و تلگرام نیز به آرامگاه ابدی خود منتقل خواهد شد.

اما کیست که نداند این شبکه مجازی یکی از تاثیر گذارترین نوع رسانه از بدو وجود رسانه ها بود و تا توانست در تنویر افکار عمومی و روشن شدن برخی داستان ها موفق عمل کرد. در آنی از ثانیه هر حرکت اشتباهی به سرعت منتشر شد و بارها هم شاهد بودیم که نتیجه مطلوب کسب شد.

بر کسی پوشیده نیست که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد و هدف دوروف از ایجاد تلگرام تنویر افکار عمومی در ایران نبوده و به هرحال با عضویت در هر شبکه اجتماعی برخی از اطلاعات کاربران در اختیار آن شبکه قرار می گیرد و امری بدیهی است! روی سخن با کسانی است که ملاحظات امنیتی را بهانه این اقدام می دانند، به راستی چرا کاربران ایرانی حاضرند اطلاعاتشان مورد استفاده غریبه قرار بگیرد اما به خودی ها اعتماد نمی کنند؟

اما روی دیگر سخن با دولتی است که به آزادی بیان اعتقاد داشت و قرار بود برای جان لاک و جان استوارت میل و تنی چند از فلاسفه به صورت فشرده و خصوصی درس مبانی آزادی در نظر بگیرد و دور نبود تا جلد دوم رساله ی درباره حکومت به همت لاک فقید و دولت تدبیر و امید منتشر شود! رییس جمهوری که در بدو آغاز به کار دولت دوازدهم قول داد تا انگشت وزیر محترم روی دکمه فیلترینگ نرود! خود جزو اولین هایی بود که هجرت آغاز کرد! همان طور که قبلا هم اشاره شد حتی با وجود فیلترینگ باز فضای دیگری مهیا خواهد شد، اما کسی که در بین بیشترین خسارت ها را متوجه خود خواهد دید، دولت است. روزها و ماه‌های بعدی این ادعا را تایید خواهد کرد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول