تلگرام؛ خوب یا بد؟

آگاهی، پیش‌نیاز ورود به شبکه‌های اجتماعی است

  • فاطمه رشیدریگی، مدرس دانشکده علوم قرآنی زابل:

تلگرام و همه شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند یک فرصت قلمداد شوند و هم به‌عنوان یک تهدید، آثار زیانباری به‌همراه داشته باشند؛ این‌که چه اثری داشته باشد، بستگی به میزان آگاهی کاربران دارد.

کسی که وارد یک شبکه اجتماعی می‌شود، باید بداند که هیچ چیز قابل اعتماد نیست و مراقب باشد که بازیچه دست دیگران نشود، انتشار دهنده و ترویج‌دهنده رایگان تولیدات فکری دشمن نشود و خود را طعمه تبه‌کاران مجازی نسازد.

ایشان می‌فرمایند «رایانه‌ها و فضای مجازی که در اختیار شماست، اگر بتوانید آن‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه درست خودتان را به هزاران مستمع برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است و مبادا ضایع شود».

حمایت از کالای ایرانی شامل پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌شود

  • عماد حسین‌زاده، فارغ التحصیل علوم ارتباطات و کارشناس فضای مجازی

حمایت از کالای ایرانی که شعار امسال انتخاب شده، شامل پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی سرورهای یک شبکه پیام‌رسان داخل کشور نباشد، مسئولین حق دارند نگران بحث امنیت آن باشند، همان‌طور که امروز می‌بینیم حکومت‌های دیگر کشورها از جمله چین و روسیه نیز تلگرام را فیلتر کرده‌اند.

مسئولان بلندپایه اروپایی نیز نگران این مسأله هستند، به گونه‌ای که نخست‌وزیر انگلیس نیز در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد که ماه ژانویه برگزار شد، تلگرام را مورد انتقاد قرار داد و از مسئولان آن خواست تا اجازه ندهند به محفلی برای تجمع تروریست‌ها تبدیل شود.

هر برنامه‌ای در ابتدای کار ممکن است مشکلاتی داشته باشد که به‌مرور رفع می‌شود، بنابراین پیام‌رسان‌های داخلی هم از این قاعده مستثنی نیستند، اما نباید تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار بگیریم.

برخی معایب تلگرام مشترک است

  • دکتر محمدمهدی محمدی، استاد جامعه شناسی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان

طراح این شبکه مجازی یک فرد روسی است و به‌نظر می‌آید هدفش از نوشتن و طراحی این برنامه، دسترسی به یک سری اطلاعات از کشورهای مختلف باشد.

با توجه به ویژگی‌هایی که این برنامه دارد، امکان سوء استفاده از آن زیاد است اما به هرحال برخی معایب کلاً در شبکه‌های اجتماعی بصورت مشترک وجود دارد و خاص تلگرام نیست.

اشتراک‌گذاری در تلگرام خیلی سریع انجام می‌شود و از نظر انتقال پیام‌های متنی، تصویری و صوتی هم سرعت خوبی دارد، اما آسیب‌های خود را هم دارد و از نظر امنیت کشور نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود.

باید مزیت‌ها و عیب‌های آن را روی ترازو بگذاریم و ببینیم کفه کدام سنگین‌تر است و بعد در مورد آن تصمیم بگیریم.

آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی

این مسأله همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

/ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول