می‌دانیم نمی‌توان جلوی همه فیلترشکن‌ها را گرفت

الکساندر ژاروف،رئیس سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه در گفت‌وگو با تلویزیون ایزوستیای روسیه (Izvestia):

سازمان شما براساس حکم دادگاه به فیلترینگ تلگرام اقدام کرده است. نمی‌شد به جای فیلترینگ در مراحل قبل از دادگاه مسئله را حل کرد؟
امکان نداشت. چون عملا ما هیچ ارتباط مستقیمی با مدیران تلگرام نداشتیم و عملا درباره ارتباط دوطرفه مقاومت وجود داشت. تنها ارتباط ما با وکلای تلگرام بود که آنها هم اصلا حاضر به حرف زدن درباره مسائل تکنیکی نبودند و تنها روند دادگاه را پیگیری می‌کردند.

روند کار به این صورت بود که سرویس امنیت فدرال روسیه(اف‌اس‌بی) دسترسی به کلید رمزنگاری پیام‌ها را خواستار شد تا به حساب‌ها و چت‌های مشکوک به فعالیت تروریستی دسترسی پیدا کند که با امتناع تلگرام از این کار دادگاه به فیلترینگ حکم داد.

ولی اگر دادن کلید رمزنگاری به یک کابوس تبدیل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ با آن می‌شود همه چت‌ها را باز کرد.
مسئله اصلی و حیاتی این است که تلگرام به همکاری تمایل داشته باشد و وارد گفت و گو با اف‌اس‌بی شود. تمام ارتباطات ما تاکنون یکطرفه بوده است. ما درخواست می‌فرستادیم و جوابی نمی‌گرفتیم. تلگرام مثل خانه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم. فکر کنید تروریست‌ها وارد یک آپارتمان شوند پس منطقی است که نیروهای امنیتی هم بخواهند در این خانه باشند. اما در مقابل مالک خانه جلوی آنها را می‌گیرد. حالا مردم حاضرند در خانه‌ای که تروریست‌ها هستند و مالکش به قوانین کشور پایبند نیست زندگی کنند؟ یا تصمیم به رفتن به خانه دیگری می‌گیرند.

و اگر خانه دیگر را دوست نداشته باشند؟
این تنها عادت مردم به یک پیام‌رسان است. این همه پیام‌رسان دیگر وجود دارد که می‌شود از آنها استفاده کرد.

ولی به‌نظر می‌رسد خیلی‌ها سراغ فیلترشکن‌ها رفته‌اند تا بار دیگر به همان تلگرام دسترسی داشته باشند.
اگر از من بپرسید که امکان بستن همه فیلترشکن‌ها و پروکسی‌ها وجود دارد باید بگویم نه ممکن نیست. خیلی‌ها ممکن است پروکسی‌های شخصی راه بیندازند یا سراغ نسخه‌های تجاری بروند ولی می‌شود جلوی فیلترشکن‌های مشهور و پراستفاده را گرفت.

پس نباید نگرانی وجود داشته باشد که شما به‌دنبال فیلترینگ کل اینترنت هستید؟
ما چنین هدفی نداریم. هدف ما اجرای حکم دادگاه با از دست دادن حداقل کاربران خوب است. باید طرف‌های غربی ما هم این مسئله را درک کنند. اول از همه تلگرام باید از فروشگاه‌های اپ گوگل و اپل حذف شود و در وهله دوم شرکت‌های آمریکایی مثل آمازون و گوگل باید کاری کنند که تلگرام با استفاده از سرویس‌های ابری آنها در روسیه غیرقابل دسترس باشد.

فکر نمی‌کنید در دنیای دیجیتال امروز فیلترینگ معنا ندارد و این بازی موش و گربه با کاربران نهایتا به جایی نخواهد رسید؟
ببینید در کشورهای مختلف 2رویکرد وجود دارد؛ گروهی مثل ما هستند که جلوی محتوای نامناسب را می‌گیرند و آن را فیلتر می‌کنند. گروهی هم مثل کشورهای غربی و آمریکا آن را باز می‌گذارند و پس از مراجعه به شما اخطار می‌دهند. یعنی وقتی مثلا به تورنت یا سایت‌های غیرمجاز مانند پورنوگرافی کودکان بروید به‌احتمال ۹۹ درصد اخطار دریافت می‌کنید و چند 100 یورو جریمه می‌شوید.

یعنی قرار است شبیه چین شویم؟
ما راه و روش خودمان را داریم که متفاوت است. موضوع چین، چه چیز را بلاک کنیم نیست بلکه پاسخ به این است که چطور بلاک کنیم و ترافیک به‌صورت کامل قطع می‌شود. سیاست ما خیلی نرم‌تر است و تنها جلوی سرویس‌های غیرمجاز گرفته می‌شود.

ممکن است هنوز تلاشی برای مذاکره با پاول دوروف صورت بگیرد؟
در شرایط فعلی احتمال مذاکره مجدد حداقل است. نیکلای دوروف(برادر پاول و مدیر فنی تلگرام) اگر نگوییم نابغه است، یک برنامه‌نویس بسیار قدرتمند به‌حساب می‌آید که توانسته پیام‌رسانی خوب و سریع مهیا کند. اما استعداد و هوش یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه پایبندی مدیران تلگرام به قوانین است.

/همشهری/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول