مدیر تلگرام، یک شومنِ اجاره‌ای

  • صبح نو در گزارشی نوشت:

به نظر می‌رسد حال این روزهای «پاول دوروف» مدیر جوان تلگرام که به واسطه غفلت و بی‌برنامگی مدیران ارتباطات و اطلاعات کشور، مسیر پیشرفتش یکشبه طی شد و نفوذ روی افکار جمعیت 40میلیونی و مهم‌تر از آن افکارسازی آن‌ها، به آسانی در اختیارش قرار گرفت زیاد هم خوب نباشد. این را می‌شود از آخرین صحبت‌هایش فهمید. مرحمتی و تحفه مدیران غفلت‌زده را مردمان هوشیار در حال پس‌گرفتن هستند و آمارها از کوچ میلیونی آنها به سوی پیام‌رسان‌های داخلی، به‌رغم هجمه و هماهنگی بی‌سابقه رسانه‌های اپوزیسیون و همفکران داخلی آنها حکایت دارند. او که در دوبی امارات به سر می‌برد در آخرین پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «فیلم مورد علاقه من 300 است. داستان جنگ اسپارتان‌ها برای حفظ آزادی هموطن‌هایشان الهام‌بخش هزاران انسان در سراسر جهان بوده و هست.»

پرده از نقاب افتاد و ماهیت ضد ایرانی پاول دوروف بر همگان مشخص شد. بعید است کسی مثل او از میزان تنفر ایرانیان از تحریفات عجیب و غریب و توهین‌آمیز فیلم 300 و نیز واکنش‌های گسترده‌ای که در فضای سایبری علیه سازندگان فیلم انجام گرفت بی‌اطلاع باشد؛ پس عقل سلیم حکم می‌کرد که حداقل در این گیرودار که بحث فیلترینگ تلگرام داغ‌تر از همیشه است و عملاً جامعه به دو بخش موافقان فیلتر تلگرام و مخالفان فیلتر آن (‌البته با نسبتی نامساوی) تقسیم شده است، اگر که سکوت پیشه نمی‌کند، حداقل جملاتی را به زبان نیاورد که کار را به ضرر او و پیام‌رسانش پیش ببرد و باعث شود در کمتر از چند ساعت ده‌ها هزار واکنش تند را از طرف همه ایرانیان برانگیزاند. واکنش‌هایی که این‌بار تنها به موافقان فیلتر تلگرام ختم نمی‌شد و حتی مخالفان سابق فیلترینگ تلگرام را به میدان اعتراض و واکنش کشاند. هر چه نباشد اینجا دیگر موضوع، بزرگ‌تر از یک دعوای جناحی است و به ملیت ایرانی توهین و دست‌اندازی شده است.

چنانچه از توییت‌های کاربران می‌خوانیم: «او یک شومن اجاره‌ای است که در ویترین جنگ قدرت دستگاه‌های امنیتی دولت‌های غربی با ایران و روسیه نقش یک آنارشیست مستقل هالیوودی را بازی می‌کند که از ماتریکس به دنیا آمده است. #پاول_دوروف را جدی نگیرید.»

کاربر دیگری دلیل این توهین را کوچ میلیونی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی می‌داند و می‌نویسد: «‌پاول دوروف مدیر پیام‌رسان تلگرام در صفحه اینستاگرام خود به ستایش از فیلم ضد ایرانی 300 پرداخته و آن را فیلم مورد علاقه خود و الهام‌بخش خوانده، این تازه بخشی از نقابی است که از چهره مدیر این رسانه مشکوک کنار رفته و احتمالاً دلیل آن عصبانیت از کوچ میلیونی مردم به پیام‌رسان داخلی است.»

به نظر می‌رسد استدلال‌های منطقی طرفداران فیلترینگ تلگرام و جایگزینی آن با پیام‌رسان‌های داخلی؛ توانسته بخش اعظمی از مردم را به مهاجرت از این پیام‌رسان خارجی و غیرقابل اعتماد برای مردم ایران راضی کند و این را به‌واسطه دیدن آمارهای روزانه این کوچ دسته‌جمعی، بهتر از هرکسی، خود پاول دوروف فهمیده است. او باید بابت این شکست، عصبانیتش را جایی خالی می‌کرد و کدام گزینه بهتر از طرفداری از یک فیلمی ضدایرانی که سازنده‌اش هم یک شرکت صهیونیستی است. به خیال خودش با یک تیر دو نشان زده است؛ هم دق‌و دلی‌اش را از این اقدام هوشیارانه مردم ایران خالی کرده است و هم چراغ سبزی به دشمنان این مردم نشان داده است.

ادعای استقلال پاول دوروف و حمایت او از آزادی بیان و حقوق بشر در کشورهای دیگر هم بیشتر به یک لطیفه شبیه است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بدسابقه‌ترین کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر برای حمایت از او به ایران هشدار داده‌اند که در صورت فیلترشدن تلگرام ممکن است ایران را با تحریم‌های حقوق بشری مجازات کنند! به گفته یکی از فعالان رسانه‌ای «‌ظاهراً پاول دوروف از شدت مستقل بودن به همه طیف‌های اپوزیسیون ایران خدمات می‌داده است! از دوستان حامی جریان اصلاحات تا نیروهای ضدنظام در دو طیف اوباما/کلینتون و اندیشکده‌های منتسب به جمهوری خواهان همگی متحد آرایش دفاع از تلگرام به خود گرفته و نظام را با انواع استدلال‌های جالب بابت تصمیم احتمالی مسدود کردن تلگرام، تهدید می‌کنند.»

جالب است که دی‌ماه گذشته و در جریان اغتشاشات خیابانی در چندین شهر کشور، همین پاول دوروف؛ که بیشترین کاربرانش را مخاطبان ایرانی تشکیل می‌دهند (بیش از 40‌میلیون کاربر) درخواست‌های متعدد مردم ایران و حتی وزیر ارتباطات ایران را برای مسدود کردن کانال «آمد نیوز» نپذیرفت و تنها وقتی از روی ناچاری این کار را انجام داد که مدارک غیر قابل انکاری از آموزش ساخت کوکتل مولوتف برای آتش‌زدن اماکن عمومی در  آمدنیوز منتشر شد و دیگر بهانه‌ای برای ادامه فعالیت نمانده بود. هرچند به یک ساعت نکشیده آن کانال با نام دیگر و با همان مواضع قبلی و حتی شدیدتر تا به امروز به کار خودش ادامه می‌دهد. تلگرام نیز البته به شکایات بعدی وزیر همچنان بی‌توجه ماند.

 وقتی بیشترین کاربران یک شبکه اجتماعی را مردم یک کشور خاص تشکیل می‌دهند، منطقی است که سرورهای آن شبکه در آن کشور مستقر باشند و علاوه‌برآن، نماینده‌ای تام‌الاختیار از جانب شرکت در کشور میزبان جوابگوی استعلامات قوه قضاییه و ارگان‌ها امنیتی طبق قانون باشد که هیچ‌کدام ازاین درخواست‌های قانونی از طرف مدیر تلگرام پاسخ داده نشد.

 انجام اقدامات تروریستی، پولشویی، قاچاق کالا و دیگر جرم‌های سنگین نظایر اینها را که در بستر تلگرام، امکان انجام دارند، عجالتاً کاری نداریم و فقط تصور کنید در این بستر از جمعی از هموطنان، توسط عده‌ای دیگر کلاهبرداری شود، یا تصور کنید تصاویر خصوصی یک شخص، توسط شخص دیگری در تلگرام پخش شوند (از جرم‌های رایج در فضای سایبر)، ما حتی برای پیگیری اینها هم به مدیران تلگرام دسترسی نداریم. کدام عقل سلیمی این را می‌پذیرد؟! اما مدیر تلگرام این درخواست‌های کاملاً منطقی و قانونی مقامات ایرانی را به درخواست برای جاسوسی از هموطنان تعبیر کرده بود و می‌گفت: «مقام‌های ایرانی می‌خواهند از تلگرام برای جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. ما نمی‌توانیم در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم و نخواهیم کرد.»

گفتنی است فیلم 300، محصول شرکت برادران وارنر و به کارگردانی زک اسنایدر، بر اساس داستان کمیک فرانک میلر ساخته شده است. این فیلم به روایت جنگ ایران (خشایارشاه) و یونان (لئونیداس) می‌پردازد و ضمن آنکه سعی دارد میان این جنگ و نظریه «برخورد تمدن‌ها»ی هانتیگتون انطباق ایجاد کند، از تم اصلی ضد ایرانی بهره می‌جوید. مالک تلگرام در حالی برای تحریک افکار عمومی مردم ایران از فیلم 300 حمایت کرد که عصر روز گذشته نیز در مطلبی از کاربران تلگرام در روسیه خواست ساعت هفت عصر موشک‌های کاغذی خود را از پنجره منزلشان بیرون بیندازند. به نظر می‌رسد این قبیل تحرکات مالک تلگرام علیه کشورهایی در حال شکل‌گیری است که با انحصارطلبی این شرکت مخالفت کرده و سعی می‌کنند وی را به رعایت حقوق کشورها وادار کنند.

/صبح نو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول