بایدها و نبایدهای پیام رسان های خارجی

  • شاهین فرشاد در ایرنا نوشت:

آثار مثبت و منفی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف برفعالیت حوزه فرهنگ از طریق ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی، بحران هویت، افزایش تعاملات فرهنگی و نزدیکی فرهنگ ها و به تعبیری همان تحقق دهکده جهانی غیرقابل انکار است.

از سوی دیگر در حوزه اقتصادی نیز با فراهم کردن فرصت های شغلی مجازی و کسب و کارهای نوین، ایجاد اقتصاد دیجیتالی و تسریع در رشد اقتصادی، ایجاد وابستگی به پیام رسان های خارجی و فاصله گیری از ظرفیت های داخلی را موجب می شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون شمشیری دو لبه می تواند به ‌عنوان موتور محرک توسعه در جوامع پیشرفته برای افزایش دانایی، نوآوری و رشد اقتصادی و نیز عاملی موثر در توسعه فرهنگی به مراتب مورد توجه قرار گیرد و در عین حال با عملکردی معکوس منجر به تزلزل و بی ثباتی فرهنگی، بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ایجاد وابستگی نیز شود.

رهبر معظم انقلاب در دو دهه پیش نسبت به جنگ نرم و شبیخون فرهنگی هشدار داده بودند و اینجاست که بومی سازی تکنولوژی ها و فناوری های نوین از جمله شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، ضروری می شود.

بومی سازی تکنولوژی ها و جلوگیری از تاثیرات منفی و روانی توام با استفاده از تکنولوژی های غیر بومی از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر تقویت توان داخلی، حمایت از سرمایه گذاری های داخلی، خوداتکایی و ایجادحس افتخار ملی در افراد، از مشکلات فرهنگی و روانی استفاده از فناوری های نوین که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آن دست به گریبان می شوند، جلوگیری می کند.

مدت زمان زیادی نیست که شبکه های اجتماعی در عصر فناوری اطلاعات به جایگاه ارزشمندی به لحاظ استقبال و کاربری از سوی مردم کشورهای مختلف دنیا رسیده و در ایران نیز این شبکه ها به یکی از ارکان مهم ارتباط گیری و تعامل میان افراد تبدیل شده اند.

هفته ها و روزهای اخیر، ایام پر تلاطمی در عرصه اخبار مربوط به موضوع پیام رسان های خارجی و داخلی پشت سر گذاشته شد که البته در کنار همه اخبار، بازار شایعات و گمانه زنی ها نیز بسیار داغ و لحظه ای بود؛ بازار داغی که موجب شد بازخوردهای متعدد و متنوعی از سوی جامعه و کاربران پیام رسان های خارجی در کشور در قالب پیام هایی که دست به دست به صورت نقد و یا حمایت ارسال می شد، مشاهده شود.

فیلترینگ برخی پیام رسان های خارجی در سال گذشته در مدت زمان کوتاهی، به واسطه تحت تاثیر قرار گرفتن کسب و کارهای مجازی و قطع تعاملات و ارتباطات کاری، فرهنگی، اجتماعی، گروهی و خانوادگی افراد، نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی را در زندگی مردم و کاربران ایرانی نشان دهد و اهمیت و ضرورت تقویت توان داخلی و بومی سازی دانش در این زمینه را پررنگ تر و الزامی نماید.

تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در تغییر و تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورها امری قطعی و حتمی است به طوری که تلاش و تصمیم گیری روسیه در زمینه فیلتر پیام رسان تلگرام با پذیرش شکایت سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی روسیه، به خوبی گویای این واقعیت و اهمیت می باشد.

در شکایت نامه سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه به نقل از سازمان امنیت این کشور (اف.اس.ب) گفته شده که تلگرام به وظیفه خود به عنوان منتشر کننده اطلاعات عمل نکرده است؛ این سازمان پیش از آن با استناد به اینکه تروریست ها از تلگرام استفاده می کنند خواسته بود این پیام رسان امکان رمزخوانی پیام های شخصی مخاطبان را فراهم کند.

امروز فضای مجازی مهمترین عرصه برای جنگ نرم است که در فضای ناامیدی دشمنان نظام و انقلاب از اقدامات نظامی علیه ایران، کلیه برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها به این سمت هدایت شده تا در عرصه فرهنگی و البته اقتصادی با ایجاد نارضایتی، فضا سازی و مسئله سازی برای مردم و ایجاد فاصله میان آنان با نظام، به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند.

به طور قطع در اختیار قرار دادن اینترنت و پیام رسان رایگان و البته در لیست تحریم قرار ندادن ایران از بهره مندی از این پیام رسان ها این شائبه را در اذهان تقویت می کند که دشمنان انقلاب و نظام با سوء استفاده از غفلت مسئولان و مدیران از این فضا برای ضربه زدن به نظام و ارزشهای انقلاب استفاده می کنند.

با توجه به فعالیت‌های ارزنده و قابل‌ توجهی که تا کنون در زمینه تولید و فعالیت پیام رسان های بومی در داخل کشور انجام شده و نیز امکانات گسترده و قابل اعتنا در این پیام رسان ها، حمایت از پیام رسان های داخلی در سالی که به شعار «حمایت از کالای ایرانی» مزین شده، خواسته و ضرورتی به دور از انتظار نیست.

پیام رسان‎های داخلی با وجود خدمات گسترده تاکنون کمتر مورد توجه دستگاه‌های دولتی قرار گرفته‎اند که این امر نیازمند بازنگری جدی است که البته صدور بخشنامه اخیر از سوی رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای رئیس جمهوری به کلیه دستگاه های اجرایی مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی گام نخست در این مسیر است و می تواند به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از محصولات ایرانی در دل جامعه و نهاد‌های دولتی کمک کند.

البته اقدام شایسته معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مبنی بر ارائه کمک بلاعوض به پیام رسان های داخلی که تعداد استفاده‌کنندگان آنان از یک به دو میلیون نفر افزایش یابد گام مهم و شایسته تقدیری است که مصداق بارز حمایت از کالای ایرانی است.

توقف فعالیت کانال تلگرامی دفتر رهبری انقلاب اسلامی به عنوان نخستین کانال رسمی که خروج از تلگرام را اعلام کرد و ادامه فعالیت آن در پیام رسان داخلی در روز چهارشنبه (29 فروردین ماه) آغازگر توقف فعالیت تلگرامی مجموعه ها، دستگاه ها و مسئولان برجسته کشور در این پیام رسان خارجی بود که به خوبی نشانگر اقدام عملی و پیشتاز بودن رهبر انقلاب در حمایت از کالای ایرانی در سال «حمایت از کالای ایرانی» است.

در این میان اقبال عمومی و افزایش گرایش کاربران ایرانی به استفاده از پیام رسان های داخلی با هدف حمایت از سرمایه گذاری و دانش داخلی در این زمینه و نیز تقویت ایجاد فرصت های شغلی بیش از پیش در عرصه فضای مجازی در بستر پیام رسان های داخلی و بومی نه تنها موجب گردش بهتر چرخ اقتصاد و افزایش فرصت های شغلی پایدار می شود، زمینه ساز شکوفایی اقتصاد در عرصه های جدید ارتباطی و فناوری های نوین ارتباطی نیز خواهد شد.

فرهنگ سازی استفاده از تکنولوژی داخلی، تبلیغ و معرفی ظرفیت ها و خدمات گسترده و قابل رقابت پیام رسان های داخلی با مشابه خارجی، اقبال عمومی، اعتماد ملی و همت مردمی می تواند در جایگزینی پیام رسان های داخلی با خارجی در کشور بسی موثر و راهگشا باشد.

با وجود اینکه فصل حتمی و قطعی کوچ از پیام رسان های خارجی و اعتماد به فناوری و دانش داخلی چه زمانی به طور کامل محقق می شود به زودی روشن خواهد شد، اما سئوال اساسی این است که آیا در نبود پیام رسان های خارجی، پیام رسان های داخلی آمادگی کامل برای ارائه خدمات مطلوب، مورد تقاضا و قابل رقابت با نمونه های خارجی به کاربران را دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول