سیگنال ضعیف پیام‌رسان‌های داخلی در بزرگترین وزارت‌خانه کشور

فارس در گزارشی نوشت:

وزارت آموزش و پرورش گسترده‌ترین وزارتخانه دولت است که با یک میلیون فرهنگی و 13.5 میلیون دانش‌آموز، حجم گسترده‌ای از ارتباطات پرسنل، مخاطبان و اداری در آن شکل می‌گیرد.
در سال‌های اخیر فضای مجازی به طور فزاینده رشد چشمگیری داشته و این رشد به‌گونه‌ای بوده است که نه تنها ادارات آموزش و پرورش و مدارس بلکه معلمان هر کلاس نیز مبادرت به ایجاد یک کانال تلگرامی می‌کردند و حجم وسیعی از اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی در این کانال‌ها تبادل می‌شد.

در هفته‌های اخیر که بحث استفاده از پیام‌رسان داخلی در کشور به یک جریان تبدیل شد و پس از ابلاغ بخشنامه دولت مبنی بر ممنوعیت فعالیت نهادها و موسسات دولتی و غیر دولتی در تلگرام و حمایت از پیام‌‌رسان‌های داخلی، وزارت آموزش و پرورش جزو اولین وزارتخانه‌هایی بود که با ارسال بخشنامه‌ای مُهر تایید بر این موضوع زد.

21 فروردین ماه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش گفت: «بخشنامه‌ای را چند روز پیش صادر کردیم و در آن تاکید شده است که با توجه به سیاست‌های کلی نظام نباید برای پیام رسان های خارجی انحصار وجود داشته باشد».

وی ادامه داد: «با برخی از پیام رسان های داخلی مذاکرات را شروع کردیم و تا چند روز آینده با دو پیام رسان داخلی قراردادی را منعقد خواهیم کرد؛ تمام واحدهای اداری باید برای امور اداری از پیام رسان داخلی استفاده کنند».

بطحایی با اشاره به صدمات تربیتی پیام رسان‌های خارجی به دانش آموزان بیان داشت: «از دانش آموزان می خواهم پیام رسان های داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنند؛ برخی اختلالات فنی پیام رسان های داخلی در حال مرتفع شدن است و به زودی جایگزین پیام رسان های خارجی در آموزش و پرورش خواهد شد».

البته وزیر آموزش و پرورش همزمان با روز مبعث در پیام‌رسان توئتر خود نوشت: مبعث رسول مهربانی ها مبارک باد. از امروز کانال اطلاع رسانی خود را به یک پیام رسان داخلی به آدرس زیر منتقل کردم. http://sapp.ir/smbathaei

اما به رغم آنکه وزیر آموزش و پرورش یک پیام‌رسان داخلی را معرفی کرد اما به جز دو مطلب که آن هم از پیام‌رسان توئیتر کپی کرده بود، مطلب دیگری در صفحه شخصی خود در این پیام‌رسان داخلی‌ قرار ندارد.

نکته جالب اینکه در سفر وزیر آموزش و پرورش به مسکو درباره تدریس زبان روسی در ایران، نکات متعددی بیان شده بود که بطحایی در توئیتر خود به ارائه گزارش از آن سفر و شفاف‌سازی این موضوع پرداخت؛ حتی در آخرین موضوع که ضرب و شتم معلم خوزستانی بود، باز هم سخن وزیر آموزش و پرورش تنها در توئیتر منتشر شد و پیام‌رسان داخلی به همان دو مطلب اولی خود، اکتفا کرد.

مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش هم در آخرین ساعات روز ۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که کانال وزارت آموزش و پرورش در پیام رسان سروش راه اندازی شد  sapp.ir/medu

در مدارس نیز هنوز کانال‌های تلگرامی فعال است و این در شرایطی است که به عنوان مثال اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران به ابلاغ بخشنامه‌ای به ادارات و مدارس اقدام کرده است.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش سوم اردیبهشت ماه امسال در خصوص برنامه این وزارتخانه در استفاده از پیام‌رسان داخلی، اظهار داشت: «با دستور وزیر آموزش و پرورش، کوچ معلمان و دانش‌آموزان از تلگرام به پیام‌رسان داخلی آغاز شده است.

در آینده نزدیک خواهید دید که سهم دانش‌آموزان و فرهنگیان در پیام‌رسان داخلی، سهم بالایی خواهد بود».

آنچه مسلم است وزارت آموزش و پرورش بر حضور در پیام‌رسان داخلی تاکید دارد اما باید این تاکید در عمل به صورت کامل اجرایی شود؛ تا زمانی که وزیر آموزش و پرورش و روابط عمومی‌های ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و همچنین وزارتخانه به طور فعال در پیام‌رسان داخلی حضور نیابند نمی‌توان انتظار داشت که مدارس نیز وارد شوند.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول