برای رفع انحصار از تلگرام هر تصمیمی لازم باشد اتخاذ می‌کنیم

  • امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در برنامه متن حاشیه شبکه 3سیما:

هدف ما این است که از انحصار تلگرام و دیگر پیام رسان های خارجی ناامن و غیر مطمئن خارج شویم و این موضوع مورد تاکید همه مسئولین است. برای تحقق این هدف تلاش بر آن است که با آگاهی افکار عمومی و با همکاری بخش های مختلف به خصوص کسب و کار های فعال در تلگرام، نیازی به فیلترینگ پیدا نکنیم اما اگر در این مسیر، مخاطبان برای کوچ نهایی از پیام رسان های خارجی به داخلی نیاز به اطمینان خاطری داشته باشند و نتوانند تصمیمی در این باره بگیرند، بالاجبار فیلتر یا تصمیمات دیگر، به کمک تصمیم قطعی کسب و کار ها و مردم بیاید. مسئله فیلترینگ همواره در جلسات مطرح هست و مورد بررسی قرار می گیرد.

ما قصد داریم تا به کاربران و کسب و کارها اعلام کنیم که تلگرام دیگر بستری امنی برای ادامه فعالیت نیست؛ چه فیلتر بشود و چه نشود.

در خصوص کسب و کار های مجود در تلگرام آمار دقیقی وجود ندارد چراکه برخی به صورت رسمی ثبت نشده اند و به صورت غیرمجاز مشغول کار بودند اما در بررسی شکل گرفته حدود 37 هزار شغل بیشتر در تلگرام کسب و کار نداشته اند. این آمار تنها مشاغلی را شامل می شود که در تلگرام به صورت مستقیم با این پلتفرم درگیر هستند.

بسیاری از افرادی که کسب و کارشان وابسته به تلگرام است، با کوچ به پیام رسان های داخلی کسب و کار خود را از دست می دهند؛ این مسیر (تلگرام) آینده ای مبهم و ناپایدار دارد اما عقل حکم می کند که ما برای یک مصلحت مهم تر و دور اندیشانه تر این تبعات را بپذیریم. پیام رسان های داخلی یک بستر جدید و چند جانبه در حوزه مشاغل را ایجاد می کند مشاغلی مانند کد نویسی، امنیت، نرم افزار و … اما نقش ما در پیام رسان های خارجی تنها مصرف کننده است.

دانشی فنی ما در این حوزه کم بود و شرکت هایی که ظرفیت سرمایه گذاری در این زمینه را داشته باشند، کمتر داریم که الان در این زمینه ها پیشرفت کردیم اما از طرفی ما بومی سازی را باید بر اساس مصوبه ای انجام میدادیم که مصوبه “سند ساماندهی پیام رسان های اجتماعی” در خرداد سال 1396 در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که به دلیل همزمانی با انتخابات و استقرار دولت این کار کمی با تاخیر آغاز شد.

با کوچ به پیام رسان های داخلی برای کسب و کارها مشکلاتی ایجاد می شود که برخی از آن ها قابل مدیریت است. به عنوان مثال کسب و کارها پیشینه، محتوا و آرشیوی در تلگرام دارند، این موضوع برایشان حائز اهمیت است که این محتوا را بتوانند به پیام رسان داخلی منتقل کنند که این موضوع و این قابلیت یکی از مطالبات ما پیام رسان های داخلی است که در جلسات ما با مسئولین پیام رسان های داخلی، آن ها قول دادند که بتوانند امکان مذکور را فراهم کنند.

توصیه ما به ادمین های کانال ها این است که حتما به صورت رسمی کانال خود را در سامانه شامد ثبت کنند که به اعتبار آن به ادمین ها کمک کنیم در پیام رسان های داخلی، نام و برند آن ها برای خودشان حفظ شود تا شخصی از برند آن ها سواستفاده نکند.

ما از پیام رسان های داخلی خواسته ایم تا امکانات و قابلیت های مورد نیاز ادمین های کانال ها را که برخی از آن ها در تلگرام وجود داشته اما اکنون در پیام های بومی وجود ندارند را ایجاد کنند.

ما مجوزی برای حضور سی‌دی‌ان های تلگرام در داخل کشور با مصوبه شورای عالی فضای مجازی داشتیم که این مصوبه منعوت به یکسری قوانین و چهارچوب هایی بود که تلگرام آن ها را نقض کرد و امروز این سی‌دی‌ان ها خاموش شدند. با خاموش شدن این سی‌دی‌ان ها سرعت تلگرام کاهش پیدا می کند و کاربران برای استفاده از تلگرام باید از تعرفه اینترنت بین الملل استفاده کنند که هزینه بسیار بالاتری نسبت به پیام رسان های داخلی دارند.

وی در خصوص امنیت پیام رسان های داخلی گفت: یک زاویه امنیت، امنیت فنی است بدین معنا که کسی بتواند پیام رسان را هک و به اطلاعات دسترسی پیدا کند که این خطر کاملا در مورد تلگرام نیز وجود دارد. ما از لحاظ امنیت و جلوگیری از هک اطلاعات در وضعیت مطلوبی قرار داریم و تلاش میکنیم تا امنیت فنی را نیز افزایش دهیم. زاویه دیگر، زاویه قانونی است؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند “تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است” و این موضوع یک آرامش جدی به کاربران داد؛ بحث دیگر که صورت گرفت، بحث ابلاغیه قوه قضاییه بود که بر آن اساس دیگر تعرض به امنیت کاربران امکان پذیر نیست و دسترسی به اطلاعات کاربران مسیر دشواری دارد.

این موضوع که برای ساخت برخی گروه ها حتی گروه های فامیلی در پیام رسان های داخلی نیاز به مجوز است، تنها در حد یک پیشنویس کاملا اولیه در مجلس بوده که حتی هنوز مراحل اولیه را طی نکرده که اصلا بخواهد روی آن کار رسانه ای صورت بگیرد؛ این خبر صحت ندارد و اگر قرار باشد لایحه ای یا طرحی در مجلس تصویب شود، حتما در مراحل کارشناسی، دقت های بسیار بالایی در آن انجام خواهد شد و مرکز پژوهش های مجلس در این جهت کار خود را به بهترین شکل انجام خواهد داد که آن چیزی که در نهایت ما شاهد آن هستیم از هر نظر دقیق و متناسب با نیاز ها و شرایط عمومی جامعه باشد.

روی هر کدام از پیام رسان ها حدود 2 میلیون کانال ایجاد شده و حدود 30 درصد از تولید محتوا در تلگرام کاسته شده که عدد بسیار خوبی است و این روند همچنان ادامه دارد. ما تا این لحظه تصمیم و حکم و دستوری برای فیلتر کردن تلگرام نداریم اما در مسئله رفع انحصار از تلگرام جدی هستیم و در این مسیر هر تصمیماتی که لازم باشد گرفته خواهد شد.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول