هیچ پول مجازی اجازه فعالیت در کشور ندارد

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا در نشست خبریدهم اردیبهشت

روزانه بین ۶ تا ۷ میلیون حمله ساییری در کشور انجام می‌شود که اکثریت آنها دفع می‌شود.

در سال گذشته،۲۹۶ حمله سایبری جدی در کشور داشتیم که این حملات عمدتا به سامانه ‌ها و زیرساخت‌ها بوده است که ۵۰ درصد از سوی آمریکا و چین ، ۳۰ درصد کشورهای اروپایی همچون آلمان و هلند و مابقی کشورهای آسیایی هستند.

از میان ۳۲ بانک در سال گذشته به ۱۱ بانک که بیشترین گردش مالی را دارند حملاتی وارد شد که البته تذکراتی را داده‌ایم.

خوشبختانه هیچ یک از این حملات آسیب جدی وارد نکرده و دفع شده؛ اما عمده دلایل این حملات ایجاد اخلال در نظام پولی و مالی کشور، زیرساخت‌ها و حوزه‌های انرژی و برق و گاز است.

امروز بیش از ۴۹.۵ درصد از جرائم فضای مجازی در تلگرام است، حدود ۷۰ درصد از کل جرایم در پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی است.

امروز ۳۰۰ کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با ۱۱ زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند.

در این شرایط مدیر تلگرام هم این کانال‌ها را حذف نمی‌کند و می‌گوید خشونت را ترویج نمی‌کند، در حالی که به تفکر این ها توجهی ندارند، البته داعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و … از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام با پیگیری وزارت ارتباطات انجام شد؛ اما از سال گذشته با تغییر ssl در اینستاگرام عملا فیلترینگ هوشمند ناکارآمد شد و جز در موارد معدودی که امنیت ملی در خطر است، فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام نیست.

طبق ادعای کاربران چیزی حدود ۱۴۲۷ میلیارد ریال در پرونده‌های سایبری از آنان کلاهبرداری شده؛ اما آنچه که پلیس فتا به طور قطعی می‌تواند آن را تایید کرده و در پرونده‌های ما نیز کشف شده است، ۹۳۱ میلیارد ریال است.

در سال ۹۶ جرایمی همچون برداشت از حساب‌های بانکی، مزاحمت اینترنتی، کلاهبرداری یارانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی به ترتیب ۶۵، ۶۰، ۵۵، ۳۱ و ۲۲ درصد افزایش داشته است.

ربات‌هایی در فضای مجازی وجود دارند که این تصاویر را سرقت می‌کنند، سپس آن را در فضای مجازی با عناوین بد و مستهجن بارگذاری کرده و مثلا گفته می‌شود که برای ارتباط با صاحب این تصویر می‌بایست مبلغ ۱۰ هزار تومان را به حسابی واریز کنید؛ اما در واقع اینها صفحات فیشینگ هستند و هر فردی که تصویرش منتشر شده بی‌آبرو می‌شود و این سودجویان با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی کاربران اقدام به سرقت اطلاعات بانکی دیگران می‌کنند.

متاسفانه در یکی از این موارد به قدری هجمه‌ها علیه دختری جوان در یکی از شهرهای شمالی کشور افزایش یافته بود که پدر خانواده به خاطر بدنام شدن دخترش دست به خودکشی زد. موردی دیگر نیز در جنوب کشور بود که دختری جوان که روحش نیز از این مباحث بی‌خبر بود تنها به دلیل اینکه عکس‌های خصوصی‌اش را در شبکه اجتماعی خود بارگذاری کرده بود دست به خودکشی زد. بنابراین لازم است که کاربران شبکه‌های اجتماعی حتما توجه داشته باشند که تصاویر خود را در این فضاها بارگذاری نکنند.

هادیان‌فر در بخش دیگری از سخنانش به استان‌های دارای کمترین و بیشترین جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: پلیس فتای تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین حجم پرونده جرایم مجازی در سال ۹۶ روبرو بودند و کمترین جرایم نیز در استان‌های یزد، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کیش رخ داده است.

متأسفانه کانال‌های تلگرامی حاوی محتوای مبتذل و مستهجن، ابتدا با موضوعات طنز و سرگرمی اقدام به جذب می‌کنند؛ اما در نیمه‌های شب مطالب و فیلم‌های مستهجن را بارگذاری می‌کنند که با اقدامات پلیس فتا، ۲۳ هزار کانال و گروه مجرمانه در این فضا از میان ۳۰ هزار و ۱۸۸ کانال مجرمانه، شناسایی شده و مسدود شد. متاسفانه در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه بعد کانال مشابه که پیشتر تبلیغات آن تحت عنوان کانال پشتیبان انجام شده بود فعال شده و دوباره همان محتواها در فضای تلگرام بارگذاری می‌شود.

رییس پلیس فتای ناجا همچنین از فعالیت ۴۷۵۳ مورد تروریستی و داعشی در فضای مجازی خبر داد و گفت: ۶۵۰ کانال و گروه نیز در حوزه ضداسلام و تبلیغات این‌چنینی فعالیت می‌کنند و کانال‌های قابل توجهی نیز در امر فروش موادمخدر، کالاهای ممنوعه و … فعال هستند.

در این میان برخی از کاربران که به شاخ‌های اینستاگرامی نیز مشهور شده‌اند حضور دارند. این کانال‌ها مطالب مبتذل و مستهجن را ترویج می‌کنند.

طبق آمارهای ما در سال ۹۵، ۳۱.۷۹ درصد جرایم در تلگرام رخ می‌داد که امسال این آمار به ۴۹.۵ درصد از کل جرایم فضای مجازی افزایش یافته است که از این میان حدود ۴۰ درصد مربوط به انتشار تصاویر خانوادگی و ۲۰ درصد مربوط به مزاحمت بوده است.

پلیس اجازه فعالیت هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برای تولید پول مجازی در کشور را نخواهد داد و بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نیز در این زمینه هشدارهای لازم را داده‌اند. بنابراین به تمامی کاربران توصیه می‌کنیم که سریع گول بیت‌کوین‌ها و دیگر پول‌های مجازی که عمدتا فاقد عقبه جدی بوده و به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متصل هستند را نخورند. به عنوان مثال برخی از ایرانیان اقدام به خرید بیت کوین با قیمت ۱۹ هزار دلار کردند اما طی یک هفته ارزش این بیت‌کوین‌ها به شش هزار دلار کاهش یافت به همین دلیل است که بانک مرکزی چنین پول‌هایی را ممنوع اعلام کرده و اگر بنا باشد که پول مجازی ایجاد شود که بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نیز به دنبال آن هستند باید حتما پشتوانه‌های مالی و ضمانت‌های مالی آن وجود داشته باشد.

سیدگی به استارت‌آپ‌ها بر عهده پلیس فتا گذاشته شده اما همه دستگاه‌ها باید در این زمینه به پلیس کمک کنند. بنابراین کسب و کارها باید برای دریافت مجوزهایشان به پلیس فتا مراجعه کرده و حتما اطمینان بدهند که داده‌ها و اطلاعات مردم در امان است.

تاکید ما استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است چرا که اطلاعات مردم در این شبکه‌ها امنیت بیشتری دارد. شما ببینید مدیر تلگرام زمانی که از روسیه خارج شد هیچ پولی نداشت اما امروز جزو ششصد میلیاردر برتر دنیاست و در سطح جهان ۱۵۰۰ میلیارد دلار از فروش اطلاعات مردم در شبکه‌های اجتماعی درآمدزایی شده است. بنابراین تمام پیام‌رسان‌هایی که می‌گویند اطلاعات ما امن است در واقع اطلاعات خود را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار می‌دهند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند وگرنه چطور ممکن است تلگرامی که هیچ تبلیغ و درآمدی ندارد اینطور مدیرعاملش را ثروتمند کند.

در واقع تلگرام از فروش اطلاعات کاربران عمده خود که از کشور ایران و روسیه هستند به درآمد رسیده وگرنه اطلاعات کاربران دیگر کشورها در تلگرام چندان نیست چرا که کاربر زیادی از کشورهای دیگر ندارد.

مردم بدانند که در پیام‌رسان‌های داخلی پلیس ممکن است در گروه‌های چت و گپ عمومی حضور داشته و نظارت داشته باشند، کما اینکه در پیام‌رسان‌های خارجی نیز اینگونه است.

تنها با دستور مقام قضایی و آن هم برای جمع‌آوری ادله و رسیدگی به شکایات ممکن است.

جایزه همراه اول