طرح اینترنت کودک با کمک خانواده‌ها به هدف می‌رسد

  • خسرو سلجوقی، مجری طرح اینترنت کودکان در اقتصاد آنلاین نوشت:

اینکه انتظار داشته باشیم فضای مجازی بدون هرگونه آفتی به کار خود ادامه دهد، بیشتر شبیه به یک شوخی است و این رؤیا هنوز در هیچ کشوری به واقعیت تبدیل نشده است.

پروژه اینترنت کودک به‌منظور به حداقل رساندن تولید و دسترسی به محتوای نامناسب این فضا شکل‌گرفته است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن انتظار داشت که محیط عاری از هرگونه آلودگی را برای کاربران به‌ویژه کودکان مهیا کند. ما می‌توانیم به کمک مردم از محتویات نامناسب فضای مجازی کم کنیم و اگر مردم ما را یاری نکنند، این هدف نیز محقق نخواهد شد.

در محیط زندگی نیز مردم نقش اصلی ایجاد نظم را ایفا می‌کنند و اگر نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته داشته باشیم، درمی‌یابیم که مردم این کشورها با تخلفات در رانندگی یا دیگر بخش‌های جامعه برخورد و محیط را طوری فراهم می‌کنند که میزان تخلفات به حداقل خود برسد. ما در دین مبین اسلام بخش مهمی به نام امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ اما متأسفانه در جامعه کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که چنین عملی را به‌درستی انجام دهد و امیدواریم در فضای مجازی شاهد تحرک بیشتر مردم در این زمینه باشیم.

اگر بخواهیم از دولت انتظار داشته باشیم که به‌تنهایی نقش پایش و ارزیابی جامعه را داشته باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود و این اتفاق باید به کمک همه نهادها و از همه مهم‌تر خانواده‌ها تحقق یابد.

در زندگی روزمره ما هم،‌ چنین امری حاکم است و مردم اگر به‌عنوان‌مثال با نیروی انتظامی همکاری نداشته باشند، در کاهش اتفاق و برخورد با جرم با مشکل مواجه خواهند شد.

در فضای مجازی نیز چنین قانونی حاکم است و مردم باید نقش پررنگی در ایجاد نظم و کاهش وقوع جرم ایفا کنند.

به دلیل هزینه بالای اجرایی شدن طرح اینترنت کودک، ما سعی داریم تا از بخش خصوصی استفاده کنیم. بخش‌های تخصصی مثل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و یا بنیاد «متن‌باز» در اجرای این طرح همکاری خواهند داشت و امیدواریم بتوانیم با کمک این‌گونه بخش‌ها، با سرعت هرچه بیشتر اجرای طرح اینترنت کودک را با موفقیت به مرحله اجرا در آوریم.

از سوی دیگر ما باید به تولید محتوای فارسی و داخلی در فضای مجازی بیشتر اهمیت دهیم تا موضوعات انحرافی مثل مسائل غیراخلاقی در برابر اطلاعات مفید به حداقل برسد و بیشتر این فضا تحت تسلط مطالب مناسب باشد. برای رسیدن به این هدف دولت باید تلاش کند تا هزینه پهنای باند را کم‌ کند و بستر مناسب‌تر تبلیغات را برای فعالین این عرصه مهیا کند. البته در این موضوع نیز مردم نقش اصلی را بازی می‌کنند و آن‌ها باید به تولید محتوای مفید بپردازند.

البته در این میان به‌جز دولتی‌ها، نهادهای دیگر نیز نقش مؤثری می‌توانند داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر هزینه تبلیغات در صداوسیما برای استارتاپ‌ها و دیگر بخش‌های حوزه ICT بسیار بالا است و فعالین این عرصه از این عمل ناراضی هستند و باید فکری به حال این مشکل کرد.

به‌طورکلی درباره خروجی اینترنت کودک می‌توان گفت که اجرایی شدن این طرح در تولید محتوا و ایجاد اشتغال تأثیر مثبتی خواهد داشت و امیدواریم با کمک همه نهادها و البته خانواده‌ها، آنچه را از این طرح انتظار داریم پیاده‌سازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول