دهان بسته پرنده آبی

  • روزنامه جام جم به نقل از Freedom and Fulfilment نوشت:

سیاستهای امنیتی جدید توییتر

تیم ایمنی توییتر بیانیهای منتشر کرد مبنی بر اینکه سیاستهای جدیدی در هفتههای آتی ارائه خواهند شد.

در این بیانیه آمده است: «ما برای حفظ آزادی بیان و اینکه مردم بتوانند تمام جهات یک موضوع را ببیند مبارزه میکنیم. این اتفاق هنگامی به خطر میافتد که سوء استفاده و آزار و اذیت بخواهد این صداها را خاموش کند. ما این اتفاق را تحمل نخواهیم کرد و برای مبارزه با آن تلاش میکنیم.»

این جملات بیمعنی است؛ زیرا کاربران در یک پلتفرم عادلانه ظرفیت خاموش کردن صدای یکدیگر را ندارند.

همه در یک زمین برابر ایستادهاند. تنها بازیگری که قدرت ساکت کردن کاربران را دارد، خود توییتر است. این دقیقا همان کاری است که در حال انجام آن هستند.

«امروز ما سه تغییر را اعلام میکنیم: متوقف کردن ایجاد حسابهای کاربری جدید سوء استفادهکننده، نتایج جست و جوهای ایمنتر، و از بین بردن توییتهایی با کیفیت پایین یا سوءاستفاده بالقوه».بازهم صحبتهای دوگانه مبهم؛ نگرانی مردم در اینجا این است که مساله ایمنی یا حفظ یکپارچگی پلتفرم نیست، بلکه مسأله اصلی پیشبرد اهداف ایدئولوژیک توییتر است.

مشکل سانسور

مشکل سانسور همیشه یکسان است: چه کسی تصمیم گیر است؟

چه کسی تصمیم میگیرد چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی نیاز به سانسور دارد؟ چه کسی تصمیم میگیرد مصداق سوء استفاده چیست؟ چه کسی تصمیم میگیرد نتیجه یک جست و جو ناایمن است یا دیدن آن برای شما مناسب نیست؟

کاربران درخواستی روز افزون برای یک پلتفرم بدون سانسور و نامتمرکز دارند.

آیا توییتر در حال منع در سایه کردن کاربران با نظرات مخالف خود است؟

همچنین گمانهزنیهایی وجود دارد که توییتر کاربرانی را که نظراتی مخالف توییتر دارند در سایه منع میکند. منع در سایه کردن یعنی کاهش میزان دیده شدن یک حساب کاربری و محتوای آن بهصورت مخفی، بدون اطلاع دادن به کاربر و دنبال کنندگان او که تغییری رخ داده است! تولیدکننده کارتون Dilbert، اسکات آدامز، بهدلیل نظراتش درباره انتخابات ریاستجمهوری، مدتی منع در سایه شده بود.

توییتر خبرنگاران را محدود، اما گروههای خشن و افراطگرا را تائید می‌‌کند. برخلاف اظهارات موجود درباره نگرانی در مورد ایمنی، توییتر همچنان حسابهای کاربری مانند گروه چاتراشیبیر، شاخه دانشآموزی یک گروه بنگلادشی را که به سازمانهای تروریستی متصل هستند و به کشتن رقبای سیاسی خود معروف هستند، تائید میکند!

توییتر (اکنون آشکارا) میلو یانوپولوس، خبرنگار را محدود کرده در حالی که گروههایی مانند گروه فوق را در پلتفرم خود تائید کرده است.

با سابقهای اینچنین، آیا میتوان به توییتر برای مدیریت محتوا برای ما اطمینان کرد؟

آیا توییتر «سیر وقایع در توییتر» را دستکاری میکند؟

گیزمودو در گزارش سال گذشته خود عنوان کرد فیسبوک مدل سیر وقایع را در صفحه اصلی خود دستکاری میکند تا بر محتوایی که کاربران میبینند تاثیر بگذارد. کارمندان پیشین فیسبوک تائید کردند اخبار سیاسی مخالف با نظر فیسبوک را حذف میکردند و همچنین داستانهایی مطابق با نظر فیسبوک را در این سیر وارد میکردند.

با آنچه میدانیم، آیا شگفتانگیز خواهد بود که اتفاق مشابهی در توییتر نیز در حال رخ دادن باشد؟

چرا توییتر پلتفرم رقیب خود را تعلیق کرد؟

توییتر اخیرا حساب کاربری گب، یک پلتفرم میکرو و باگنویسی را که در پاسخ به سانسور و برای تحقق ایده آزادی بیان درست شده است، به حالت تعلیق درآورد.

پس از جلب توجه رسانهای بود که توییتر مجبور به بازگشایی این حساب کاربری شد.

آزادی بیان قابل مذاکره نیست

توییتر مدتهاست بهعنوان نیرویی بهمنظور توسعه دموکراسی و یک فناوری انقلابی به معنی واقعی آن شناخته شده است؛ نقش این شبکه در زمان قیام ملتهای عرب مثالی بود از این که چگونه فناوری میتواند تغییرات اجتماعی مثبت در ابعاد وسیع ایجاد کند.

اما این برای شش سال پیش است؛ امروز توییتر در حال اعمال سیاستهای سانسور شدید و نابودی آزادی بیان کاربران خود با نظرات مختلف است.

با اینکه اختلافات و تنشهای سیاسی باعث اعمال سانسور شده است، اما آزادی بیان بسیار فراتر از جنگهای سیاسی است. تبادل آزادانه نظرات فرآیندی است که منحصرا مسئول تعیین آینده تکنولوژی و جامعه بوده و چیزی است که باید به هر قیمتی به آن احترام گذاشت. اگر این رویه سانسور در توییتر ادامه پیدا کند، ظهور یک یا چند جایگزین مناسب و مهاجرت دسته جمعی تولیدکنندگان محتوا، روشنفکران و افراد تاثیرگذار از توییتر قابل پیشبینی خواهد بود. فقط زمان میتواند قضاوت کند، اما شرایط برای توییتر خوب به نظر نمیرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول