انتظارها از پیام‌رسان‌های داخلی بیش از حد توان آنهاست

  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات:

دستگاه قضایی بنا بر شکایت وارد شده، حکمی را مبنی بر ممنوعیت دسترسی و فعالیت پیام‌رسان‌ تلگرام در ایران صادر کرد؛ هرچند شبهاتی درباره این موضوع وجود داشت اما این حکم قضایی عملی شد.

اصلی حقوقی تاکید دارد که هیچ قاضی نمی تواند درباره همه شهروندان حکم کلی صادر کند؛ صدور حکم کلی و ایجاد محدودیت برای همه شهروندان از طریق قانون و مجلس می تواند انجام شود.

وزارت دادگستری و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی این حوزه ها هستند، در این زمینه باید پیگیری های لازم را انجام دهند اما از نظر حقوقی و قانونی آنچه من پرسیدم و جواب گرفتم این است که برای منع فعالیت هر شهروندی در فضای مجازی نیازمند حکم قضایی برای تک تک افراد هستیم.

نگاه ما این است که حوزه تاثیرگذاری رسانه فقط درون مرزهای کشور نیست؛ در همین خبرگزاری بخش های مختلف داخلی و اخبار بین الملل وجود دارد و تلاش می شود بر افکار عمومی داخلی و بین الملل تاثیرگذار باشد بنابراین نمی توان عرصه فضای مجازی را به حوزه داخلی محدود کرد.

اینکه ما انتظار داشته باشیم پیام‌رسانی ایجاد کنیم که هم رسانه باشد، هم مردم داخل کشور در آن باشند و هم خود ما برای آن محتوا تولید کنیم، بخش بزرگی از افکار عمومی دنیا از این عرصه بیرون خواهند ماند، افکاری که درباره ایران قضاوت و تحلیل می کنند. در هر صورت محدودیت با ذات رسانه تعارض دارد و باید درباره این موضوع فکر کرد تا زیرساخت رسانه و پیام‌رسان از هم تفکیک شود.

اجحافی که در حق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شد، این بود که انتظارات، تکلیف و تصوری بیش از حد توانمندی آنها به وجود آمده است.

پیام‌رسان‌های داخلی با ظرفیتی که در شرایط کنونی دارند، توانستند جذب مخاطب 10 میلیونی داشته باشند و براساس توانمندی واقعی این پیام رسان ها، نمودار رو به پیشرفت خوبی نشان می دهند؛ اما تصوری که برخی موافقان فیلتر تلگرام از این پیام رسانها ساختند، واقعی نبود؛ ما از همان ابتدا نیز به مجلس اعلام کردیم که ظرفیت این پیام‌رسان‌ها حدود 15 میلیون نفر است.

ملاحظاتی فنی، وزن این پیام‌رسان‌ها و اعتماد در استفاده از آنها بین مردم وجود دارد و برای رفع آنها و توانمندسازی این پیام‌رسان‌ها، برنامه ریزی هایی انجام شده است و ما رشد هفتگی آنها را شاهدیم.
آذری جهرمی درباره دو پیام‌رسان‌ طلاگرام و هاتگرام نیز گفت: مرکز ملی فضای مجازی برای دوران گذار تصمیم گرفته است دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام فعال باشد اما وزارت ارتباطات حمایتی از این دو پیام‌رسان‌ نمی کند.

باید فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حفظ داده ها و اطلاعات افراد در فضای مجازی به یک موضوع عملی تبدیل شود.
براساس فتوای رهبر انقلاب و ساختاری که از داده های مشترکان حفاظت کند، لایحه ای تنظیم و هفته گذشته به دولت ارسال شد که با تصویب در دولت به مجلس ارسال خواهد شد تا ابزار قانونی برای حفظ داده های مشترکان در همه فضای مجازی ایجاد شود.

/اقتصاد آنلاین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول