کم‌کاری دولت در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

  • محسن غفاری، مدیر پیام رسان ایتا در گفت‌وگو با شبستان:

پایین بودن سرعت پیام رسان های داخلی به وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارائه اینترنت مربوط می شود.

متاسفانه شبکه داخلی کشور، شبکه پایداری نیست و نمی توان به صورت ثابت سرعت خوبی برای پیام رسان های داخلی انتظار داشت البته گفته می شود که این مشکل را رفع می کنیم.

هر کدام از اپراتورها، پهنای باندی را می گیرند و اطلاعات و دیتا تا رسیدن به سرور یک مسیری را در پهنای باند طی می کند مثلا مخاطبی که در مشهد است و بخواهد به دیتاسنترش در قم برسد یک مسیری را طی می کند و در میانه راه از شبکه ملی اینترنت نیزعبور می کند بنابراین سرعت مخاطب در مشهد وابسته به این است که پهنای باند از کجا عبور کند.

در حال حاضر دو نوع اینترنت داخلی و اینترنت خارجی داریم، کسی که از طریق پیام رسان های خارجی دانلود می کند به طور مستقیم به اینترنت خارجی وصل می شود بنابراین سرعت اینترنت آنها بالاست اما پیام رسان های داخلی که از اینترنت و پهنای باند داخلی استفاده می کنند سرعت خدمات رسانی شان در مقایسه با اینترنت خارجی، پایین تر است.

علی رغم اینکه دو سال از آغاز فعالیت شبکه ملی اطلاعات می گذرد اما نتوانسته است خوب عمل کند که یکی از دلایلش نبود زیرساخت های داخلی است.

وقتی بیزینس وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات به اینترنت داخلی وابسته نباشد بنابراین ارتقا کیفیت و سرعت آن برای این وزارتخانه در اولویت قرار نمی گیرد بنابراین تا زمانیکه بیزینس دولت وابسته به اینترنت خارج از کشور است حتی تلاش می کند که سرعت پیام رسان های خارجی بالا باشد و شبکه های اجتماعی خارجی را ساپورت می کنند.

شبکه ملی اطلاعات ایران هنوز نتوانسته است خوب عمل کند که یکی از علت هایش هم نبود سرویس داخلی است از طرفی وزارت ارتباطات تلاشی برای ارتقا کیفیت اینترنت ملی انجام نمی دهد وقتی اینترنت مبتنی با سرعت دانلود در داخل کشور نباشد تلاشی برای بهبود کیفیت آن انجام نمی شود.

این درحالی است که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی در واقع با پهنای باندی که در اختیار مخاطب قرار داده اند در تعیین سرعت اینترنت نقش موثری دارند.

پیام رسان های داخلی نظیر ایتا در اولویت قرار ندارد، سیاست های این چنین نادرست است که البته می تواند اصلاح شود. همچنین ارتقا کیفیت و سرعت به مرور این خواسته به مطالبه عمومی تبدیل می شود.

اگر بدنه کلی دولت را درنظر بگیریم از حمایت خوبی برخوردار نبودیم اما به صورت مقطعی عملکرد خوبی در حمایت از پیام رسان های داخلی داشته است.

دولت به دو یا سه پیام رسان داخلی تسهیلات ۵ میلیارد تومانی با کارمزد ۸ درصدی پرداخت کرده است، شکل گیری پیام رسان داخلی باعث رونق کسب و کار اینترنتی می شود و از طرفی در امنیت اطلاعات بسیار موثر است.

متاسفانه هاتگرام و تلگرام طلایی در حمایت کامل دولت هستند، البته گفته شده است که به زودی این پیام رسان های هات گرام و تلگرام طلایی بسته خواهند شد و امیدواریم پوسته های فیلترشکن به زودی بسته شود معتقد هستم و انتظار داریم مرکز ملی فضای مجازی باید بهتر و قویتر در این زمینه وارد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول