درخواست رفع فیلتر توییتر غیرقانونی است

  • فناوران در گزارشی نوشت:
مناقشه بر سر رفع فیلتر تلگرام به چرخه ای تکراری بدل شده است. هر بار که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره صحبت کرده و خواستار پیگیری موضوع می شود، دبیر کارگروه فیلترینگ، با انتشار متن یدر پیام رسان سروش، اجابت خواسته وزیر فاوا را غیرممکن می داند.
روز دوشنبه بود که محمد جواد آذری جهرمی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه تصمیمات بازپرس ها و قضات محلی هستند، تاکید کرد: قوه قضاییه حکم سراسری برای فیلتر یک پیام رسان صادر نکرده است.
وی با بیان این که هنوز قوه قضاییه به نامه وزرا و نمایندگانت مجلس درباره درخواست رفع فیلتر توییتر پاسخ نداده است گفت: یک بار قوه قضاییه به ما اعلام کرد که فیلتر توییتر حکم قضایی دارد. مت پاسخ دادیم که “حکم کمیته تعیین مصادیق سراسری است در کمیته تعیین مصادیق مصوب شده و در کمیته نیز قابل رفع است؛ اگر دادسرایی برای مسدود شدن یک پیام رسان به صورت محلی حکم داده آن حکم از دید ما محترم است.”
 پاسخ دوباره دبیر کارگروه فیلترینگ 
در عین حال عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور که هر بار که موضوع رفع فیلتر توییتر مطرح می شود، با آن به مخالفت می پردازد در این باره در کانال خود در پیام رسان سروش نوشت: «به دنبال مصاحبه های مکرر وزیر محترم ارتباطات در خصوص احتمال طرح موضوع رفع فیلتر توییتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، خبرنگاران محترم سولاتی  را مطرح کرده اند که پاسخ  سولات مطروحه در قالب متن ذیل ارایه می شود:
کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مرجع نقض دستورات و احکام قضایی نیست. بنابراین موضوع رفع فیلتر توییتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نخواهد شد و توئیتر رفع فیلتر نمی شود.
درخواست وزیر محترم ارتباطات دایر بر طرح موضوع رفع فیلتر توییتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواستی غیر قانونی و خلاف مبانی حقوقی است. دادستان محترم کل کشور طی نامه ای به طور رسمی غیر قانونی بودن درخواست وزیر را صراحتا به ایشان متذکر شده اند؛  اصرار بر این درخواست غیرقانونی و رسانه ای کردن مکرر آن جای تامل دارد.
اگر کسی فکر می کند که طرح مکرر یک درخواست غیرقانونی در رسانه ها، منع قانونی آن را مرتفع می کند ؛ این فکر اشتباه است.
توییتر یک شبکه اجتماعی آمریکایی است که کنترل آن در اختیار دشمن است. مدیران این شبکه در فتنه سال 88 صراحتا از فتنه حمایت کردند.
در حال حاضر نیز این شبکه حاوی میلیون ها محتوای مجرمانه است که وزارت ارتباطات به لحاظ فنی امکان پالایش حتی یک مصداق آن را را ندارد.
در این موقعیت که  بیش از پیش نقاب از چهره پلید آمریکای جهانخوار برداشته شده است و دشمنی های شیطان بزرگ آشکارتر گردیده، انتظار می رود وزارت ارتباطات به جای پیگیری غیرقانونی رفع فیلتر شبکه های تحت کنترل امریکا، پیگیر تحقق شبکه ملی اطلاعات و حمایت بیشتر از پیام رسان های داخلی باشد».
 سخنگوی شورای نگهبان در توییتر
هم زمان با مخالفت خرم آبادی با رفع فیلتر توییتر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به توییتر پیوست.
این عضو شورای نگهبان روز گذشته در نخستین توییت خود نوشت: «درحال و هوای روز خبرنگار و ایام مبارک ذی الحجه از امروز برای اطلاع رسانی سریع تر و آگاهی بخشی بیشتر به خبرنگاران و مردم عزیز و بیان دیدگاه ها در اینجا کنار شما هستم.
این درحالی است که دبیر کمیته فیلترینگ پیشتر گفته بود: «عضویت در این شبکه های فیلتر شده تخلف است چرا که وقتی انجام امری در اجرای قوانین و مقررات یا دستور قضایی ممنوع شد، عدم رعایت مقررات هم نوعی تخلف محسوب می شود».
 واکنش های جالب مردم به حضور کدخدایی در توییتر
حضور سخنگوی شورای نگهبان در توییتر با واکنش ها و استقبال مردم روبرو شد. وزیر ارتباطات نیز در اقدامی معنادار و هم زمان با سخنانان دبیر کارگروه فیلترینگ، نخستین توییت کدخدایی را بازنشر کرد. واکنش های کاربران را به نخستین توییت سخنگوی شورای نگهبان می خوانید:
-تبریک دکتر جان، چقدر جای شما برای پاسخگویی به شبهات وارده علیه شورای نگهبان خالی بود.
– پاسخگویی به شبهات وارده علیه شورای نگهبان توسط سخنگوی این شورا در سایتی که بر اساس قانونِ تایید شده در همین شورا فیلتر شده است. تناقض تا کجا!
– معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسما اعلام کرده اند که عضویت در توییتر جرم است. الان شما مجرم هستید یا حرف خرم آبادی نادرسته؟
– تو اولین گام بفرمایید چرا اپلیکیشینی که تقریبا همه مقامات برای پاسخگویی و ارتباط با “مردم” ازش استفاده می کنن باید برای “مردم” فیلتر باشه؟
– سخنگوی شورای نگهبان که اینچنین از حقوق صحبت می کند و دغدغه حقوق دارد، آیا نمی داند خود وارد فضایی شده است که فیلتر است و برای دخول باید فیلترشکن داشت و این خود قانون شکنی
است؟
– خوش آمدید. البته باید بدونید تویتتر صحنه چالش و پاسخگویی هست. تریبون اتاق کنفرانس شورای نگهبان در نشست خبری با رسانه ها نیست. اگر تعامل نداشته باشید حذف میشد حتی اگر روزی صدتا توییت بزنید!
– از حضورتان استقبال می کنم و امید که حضور شما موجب شود مسوولان نظام با دید بهتری به شبکه های اجتماعی نگاه کنند و با احترام به خواست مردم، توییتر را آزاد کنند.
به هر حال شایسته نظام نیست سخنگوی نهاد پاسدار قانون اساسی در شبکه فیلتر شده، از قانون اساسی نقض شده سخن بگوید.
– جناب کدخدایی خوش اومدی ولی امیدوارم که نظرات بی پرده مردم رو هم بشنوید و درک کنید.
– خیلی خوبه اما یادتون باشه که خیلی ها اومدند اما نه پاسخی می دهند، نه فیدبکی می گیرند؛ اینطوری به درد نمی خوره ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول