اگر شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم چه اتفاقی برایمان می افتد؟

  • روزیاتو در گزارشی نوشت:

این روزها شبکه های اجتماعی جایگاه ویژه ای در زندگی ما پیدا کرده اند و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که عضو این شبکه ها نباشد. ما روزانه زمان قابل توجهی را صرف این شبکه ها می کنیم و حالا حتی به سختی به یاد می آوریم قبل از به وجود آمدن آن ها چطور زندگی می کردیم و وقت می گذراندیم. بسیاری از ما به نوعی به این شبکه ها اعتیاد پیدا کرده ایم و نمی توانیم روزمان را بدون آن ها شب کنیم. اما می خواهیم ببینیم اگر روزی شبکه های را کنار بگذاریم حقیقتاً چه اتفاقی برایمان خواهد افتاد.

۱- کارهای بیشتری را انجام می دهید و سریع تر کار می کنید

وقتی فکرتان درگیر گوشی تان نباشد، بازدهی تان بسیار بیشتر خواهد شد. شبکه های اجتماعی دائماً حواس ما را به خود پرت می کنند. وقتی در میانه ی کارتان دائماً این شبکه ها را چک می کنید، در واقع چند کار را به طور همزمان انجام می دهید و همین مسأله باعث می شود با سرعتی کمتر و کیفیتی پایین تر کارهای خود را انجام دهید. تحقیقات نشان می دهد این مسأله به میزان ۴۰ درصد از بازدهی شخص کم می کند.

۲- خلاقیت تان شکوفا می شود

اگر احساس می کنید چشمه ی خلاقیت تان خشک شده، شاید لازم باشد در استفاده از شبکه های اجتماعی تجدید نظر کنید. برای داشتن یک قوه ی تخیل قوی باید گهگاه به ذهن خود استراحت دهید و خود را مشغول چیز دیگری غیر از شبکه های اجتماعی کنید. وقتی فکر این شبکه ها در پس ذهن تان وجود دارد و شما را وسوسه می کند تا سراغ شان بروید، این مسأله مخل خلاقیت شما می شود. اگر از شبکه های اجتماعی دست بکشید، خود را از نوتفیکیشن های مزاحم خلاص می کنید و به خلاقیت خود اجازه ی شکوفایی می دهید.

۳- در ابتدا دچار اضطراب می شوید

اگرچه اثرات کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی در مجموع در دراز مدت مثبت است، اما احتمالا اولین واکنش تان به این مسأله اضطراب و نگرانی خواهد بود. این احساسات در اثر یک عقب نشینی عصب شناختی از حس ارتباط مداوم به وجود می آید. اگر به این شبکه ها اعتیاد دارید، سطح ماده ی دوپامین در مغز شما بالا است، به همین دلیل زمانی که استفاده از این شبکه ها را کنار بگذارید، حالتی شبیه به ترک اعتیاد را تجربه می کنید. خوشبختانه احساس اضطراب و نگرانی بعد از گذشت چند روز از ترک شبکه های اجتماعی رفع می شود، بنابراین خیلی زود می توانید از اثرات مثبت این کار بهره مند شوید.

۴- اضطراب کمتری خواهید داشت

از آنجایی که دسترسی به شبکه های اجتماعی در هر زمان و مکانی آسان شده است، اغلب احساس می کنیم باید هر روز و هر ساعت به همه ی خبرها و پست های این شبکه ها توجه داشته باشیم. این فکر آگاهی دائمی از آنچه که در فضای اینترنت می گذرد، منجر به افزایش تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب در بدن می شود. این افزایش اضطراب می تواند اثرات مخرب زیادی بر مغز داشته باشد، مثل تضعیف حافظه و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی. دوری از شبکه های اجتماعی، احتمال افزایش سطح کورتیزول را کمتر می کند و در نتیجه آرام تر و متمرکزتر خواهید شد.

۵- اعتماد به نفس تان بیشتر می شود

ما اغلب تمایل داریم تنها بخش های شاد و هیجان انگیز زندگی مان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و به دیگران نشان دهیم. شاید این کار بی ضرر به نظر برسد اما وقتی دیگران را تنها در بهترین شرایط زندگی شان می بینیم، به سادگی درگیر مقایسه ی خود با آن ها می شویم. این گرایش به مقایسه ی منفی خود با کسانی که آن ها را بالاتر می دانیم را روانشناسان اصطلاحا «مقایسه ی اجتماعی پایین به بالا» می گویند. مثلا تصور کنید که شما برخلاف میل تان نمی توانید بچه دار شوید. در حالت عادی کسی به شما نمی گوید «ببین چه بچه ی فوق العاده ای دارم!» یا چیزی شبیه این. اما در شبکه های اجتماعی چنین چنین احساسی به وجود می آید، چون برای مخاطب های زیادی پست می گذاریم. تحقیقات نشان می دهد کسانی که بیشتر از سایرین از این شبکه ها استفاده می کنند، بیشتر درگیر این مقایسه ی اجتماعی می شوند و این مسأله احتمال ابتلا به افسردگی را بالا می برد. کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی به مقابله با این میزان مقایسه ی اجتماعی کمک می کند و در نهایت احساس شادی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

۶- خواب بیشتری خواهید داشت

حتما تجربه ی آن را داشته اید که قبل از خواب تصمیم می گیرید نگاه مختصری به شبکه های اجتماعی بیندازید اما ناگهان به خودتان می آیید و می بینید ساعت ها مشغول لایک کردن و کامنت گذاشتن و گشت زدن در صفحه های مختلف بوده اید. این کار تبدیل به یکی از عادت های شبانه ی بسیاری از افراد شده و آن ها اغلب یک تا دو ساعت در تخت مشغول چک کردن این شبکه ها می شوند. اما باید بدانید که اگر هر روز این کار را انجام می دهید، ۱۵ ساعت در هفته را تنها صرف شبکه های اجتماعی می کنید. شما چنین زمانی را نه صرف کاری مثل بیرون رفتن با دوستان، بلکه تنها صرف تماشای چند عکس و فیلم و کامنت گذاشتن برای آن ها کرده اید. وقتی این شبکه ها را کنار می گذارید، در واقع یک کار اضافی را از اولویت هایتان حذف می کنید. اگر می خواهید در زمان خواب فعالیت آرامش بخشی انجام دهید، استفاده از وسایل الکترونیکی را فراموش کنید و کارهای مثل مطالعه ی کتاب یا برنامه ریزی برای روز بعد را امتحان کنید که آرامش بخش تر هستند اما زمان کمتری می برند.

۷- ارتباطات رو در رویتان تقویت خواهد شد

شکی نیست که شبکه های اجتماعی می تواند روش خوبی برای حفظ ارتباط با دوستان قدیمی یا اعضای دور خانواده باشد، اما ترک این شبکه ها می تواند مزایای فوق العاده ای برای روابط واقعی تان داشته باشد. روابط میان فردی رو در رو معمولا بسیار قوی تر از روابط صرفاً مجازی هستند و دوری از شبکه های اجتماعی شما را مجبور می کند روی ارتباطات دنیای واقعی تمرکز کنید. کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی و صرف زمان بیشتر برای ارتباطات رو در رو به روابط عاطفی شما کمک می کند. این روابط یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار در سلامت جسمی و روحی ما هستند.

۸- احتمال کسل شدن تان کمتر می شود

اغلب ما زمانی که جایی منتظر باشیم ترجیح می دهیم سر خود را با تلفن همراه مان گرم کنیم. اما طی تحقیقی بر روی ۴۱ دانشجو مشاهده شد این کار تأثیری معکوس دارد. در حقیقت معلوم شد ۳۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه احساس کسالت را افزایش داده بود. به جای چک کردن بی هدف و بدون تمرکز پست ها و اخبار می توانید کار دیگری انجام دهید که ذهن تان را بیشتر درگیر می کند و احساس کسالت را از بین می ببرد، مثل حل جدول یا مطالعه ی کتاب.

۹- کمتر می نشینید

نشستن در تمام طول روز می تواند به اندازه ی مصرف سیگار برای سلامتی تان خطرناک باشد. بعد از یک روز کاری طولانی بخش قابل توجهی از وقت آزاد خود را صرف چک کردن شبکه های اجتماعی می کنیم و طبیعتا این کار را در حالت نشسته انجام می دهیم. دوری از این شبکه ها وقت بیشتری برای فعالیت های سالم تر در اختیارتان خواهد گذاشت. البته نباید بازی های ویدئویی و تماشای تلویزیون را جایگزین آن کنید چون تفاوتی ندارد.

۱۰- به چیزهای بیشتری در مورد خودتان پی می برید

وقتی دست از دنبال کردن نظرات دیگران در شبکه های اجتماعی بکشید، احتمالا بیشتر متوجه خواهید شد چه چیزهایی برای شما و نه دیگران هیجان آور است. در این حالت دیگر به دنبال آن نیستید تا مثلا با پست گذاشتن درباره ی همان رستورانی که دیگران رفته اند توجه و بازخورد آن ها را دریافت کنید. این نیاز به شبیه بودن از نظر دیگران در شما از بین می رود و شروع به کشف خودتان می کنید.

۱۱- مهارت های تصمیم گیری تان تقویت می شود

این روزها عقاید بسیاری از افراد تحت تأثیر مطالبی قرار دارد که در شبکه های اجتماعی می بینند. طبق تحقیقات، بخش قابل توجهی از کاربران، اخبار را تنها از شبکه ی اجتماعی ای که عضو آن هستند پیگیری می کنند. بسیاری از تصمیماتی که افراد می گیرند نه حاصل تفکر خودشان، بلکه ناشی از آگاهی جمعی است. استفاده از این شبکه ها را کنار بگذارید تا یاد بگیرید که چطور بیشتر فکر کنید و در تصمیم گیری ها و انتخاب هایتان استقلال داشته باشید.

۱۲- کمتر مشاجره خواهید کرد

مشاجره با دیگران از پشت صفحه ی تلفن همراه ساده تر از زمانی است که با آن ها رو در رو باشیم. محققان معتقدند در شبکه های اجتماعی هرگز نباید با دیگران مشاجره کرد. اما وقتی استفاده از این شبکه ها را کنار می گذارید، خود را از درگیری دور می کنید و از نظر احساسی کمتر صدمه می بینید. در این حالت دیگر مجبور نیستید تمام روز فکرتان را درگیر کامنتی کنید که برای پست کسی گذاشتید.

۱۳- هوش هیجانی تان بیشتر خواهد شد

ترک شبکه های اجتماعی احتمالا نه تنها شما را به شخص بهتری تبدیل می کند، بلکه کمک می کند هوش هیجانی خود را تقویت کنید. این مهارت در محیط کار کمک زیادی به شما می کند، اما تعامل با دیگران لازمه ی کسب این مهارت است. وقتی زمان زیادی از روز را با وسایل الکترونیکی تان سپری می کنید، احتمال تجربه ی ارتباط رو در رو از بین می رود و هوش هیجانی تان کم می شود. تلفن همراه تان را کنار بگذارید و با دیگران مکالمه ی واقعی داشته باشید تا کیفیت روابط تان بالا برود و بتوانید این مهارت ضروری را در خود تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول