ضرورت ایجاد ساز‌وکار آموزشی در مواجهه با فضای مجازی

  • عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور:

فضای مجازی امروز با وجود برخی خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت، به علت عدم استفاده صحیح در ابعاد فردی و اجتماعی تهدیدات بسیاری را هم برای خانواده‌ها داشته است، که یکی از این تهدیدات اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت است که در صورت عدم مدیریت صحیح و به‌موقع می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها باشد.

باید تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دروسی را به آموزش محتوای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند، باید ساز‌وکار جدیدی برای آشنایی با چگونگی استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این مراکز ایجاد شود؛ متأسفانه در حال حاضر عدم استفاده صحیح از این فضا سبب بحران‌های جدی در خانواده‌ها شده است.

استفاده از اینترنت ملی و مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند امنیت و آسایش را برای خانواده‌ها به همراه آورد، این کار نه تنها بسیاری از جرایم را در این فضا کاهش می‌دهد بلکه موجب صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برای کشور و همچنین کاهش هزینه‌های اینترنتی در جامعه می‌شود.

به علت حجم بالای کاربران در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی متأسفانه کوتاهی‌هایی در برخورد با انتشا‌ر محتوا‌های غیراخلاقی و ناپسند دیده می‌شود، اما اگر خانواده‌ها و مردم مواردی را مشاهده کردند باید گزارش دهند تا سایت‌ها و مدیران شبکه‌های اجتماعی را ملزم به برداشتن محتوا‌های نادرست و ناپسند کنیم.

می‌گویند «من له الغنم فعلیه الغرم»، یعنی هرکس که غنم و منفعت برای اوست، غرم و خسارت نیز بر عهده او خواهد بود. بر همین اساس خود سایت‌ها و مسئولین شبکه‌های اجتماعی موظف هستند که اگر کسی محتوای غیر اخلاقی را منتشر کرد ابزار شناسایی و حذف را ایجاد کند. البته معمولا این نظارت از سوی مسئولان این شبکه‌ها و سایت‌ها انجام می‌شود.

مسئولان سایت‌های کاربر‌محور بر اساس تبصره ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای مکلفند به محض اطلاع ضمن حذف محتوای غیر قانونی مراتب را به کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اطلاع دهند تا اقدام قانونی لازم در خصوص برخورد با فرد متخلف به عمل آید.

هم‌اکنون با تعاملی که بین کارگروه و مدیران سایت‌ها وجود دارد مدیران سایت‌های کاربرمحور مکلف به ایجاد نظارت شده‌اند. یعنی نظارت داخلی توسط مدیران سایت‌ها وجود دارد، ولی مطلوب نیست. ما اطلاع داریم که مدیران سایت‌های کاربر محور روزانه تعداد زیادی محتوای غیر قانونی را حذف می‌کنند، اما نظارت بر ۴۰ میلیون کاربر اینترنت که آزادند هر چیزی را روی این سایت قرار می‌دهند مقداری مشکل است و باید با ابزار فنی این نظارت انجام شود.

اگر افراد در داخل کشور مطالب را بارگذاری کرده باشند، به راحتی می‌توان مشخصات فنی آنان را دریافت و علیه آن‌ها اعلام جرم کرد و آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار داد؛ لذا هر سایتی که محتوای غیر اخلاقی در آن منتشر شده باشد و مسئولین آن اطلاع داشته باشند باید مراتب را به کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اطلاع دهند.

البته باید نظارت بیشتر باشد تا خلاف کمتر شود؛ مدیران سایت‌ها هم باید کسانی را که مرتکب خلاف در سایت‌های داخلی می‌شوند، طبق تبصره ۲ ماده ۲۳ به ما اعلام کنند که ما آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار دهیم؛ لذا از همه مردم تقاضا داریم اگر تخلفی را در سایت‌های کاربر محور داخلی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی مشاهده کردند مراتب را از طریق پایگاه اطلاع رسانی internet.ir به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش کنند تا مورد بررسی و پیگیری قضایی قرار گیرد.

/ایکنا/

One comment

  • با تشکر از مطالب خوب و مفیدتون
    تصور میکنم فرهنگ سازی بهترین راه استفاده مفید از فضای مجازی است و این فرهنگ سازی باستی همیشگی باشه تا زمانیکه کاملا نهادینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول