تلگرام‌های فارسی، بی اعتنا به ضرب‌العجل شورا

مهلت فعالیت تلگرام های فارسی هاتگرام و تلگرام طلایی مطابق با اعلام قبلی دبیر شورای عالی فضای مجازی، امروز ۱۵ شهریورماه به اتمام رسیده است و قرار بود این پیام رسان ها به یک پیام رسان بومی و مستقل از زیرساخت تلگرام تبدیل شوند.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد فعالیت بدون فیلتر نسخه های فارسی تلگرام گفته بود: در حقیقت ما از ابتدا در سیاست های خروج از انحصار تلگرام، دوران گذاری را برای فعالیت نسخه های فارسی این شبکه در کشور قائل شدیم و پذیرفتیم که شبکه های هاتگرام و طلاگرام بدون فیلتر چند ماهی در کشور فعال باشند. اما آخرین مهلتی که به اینها داده ایم ۱۵ شهریورماه است و این شبکه ها باید تا این تاریخ به پیام رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

حال با سررسید این موعد، هنوز تکلیف ادامه فعالیت این شبکه ها به صورت رسمی مشخص نشده اما برخی اظهارنظرهای غیررسمی حاکی از آن است که این شبکه ها فعلاً به فعالیت خود ادامه می دهند. از سوی دیگر، در دسترس بودن این شبکه ها در حال حاضر، صحت این گمان را تائید می کند.

محمد رسول کاظمی، مدیر آی‌گپ، روز گذشته در توییتر خود نوشت:

انتقاد مدیر آی‌گپ از فیلتر نشدن تلگرام‌های فارسی

در این زمینه یک مقام آگاه در مرکز ملی فضای مجازی به خبرنگار مهر گفته است: مرکز ملی فضای مجازی تصمیم خاصی در زمینه فعالیت این شبکه ها نگرفته است و فعلاً تغییری در مورد فعالیت هاتگرام و طلاگرام ابلاغ نشده است. این شبکه ها در حال تبدیل شدن به یک پیام رسان بومی هستند و سعی خود را نیز کرده اند اما هنوز این فرایند کامل نشده است. فعلاً چیزی در مورد مهلت مجدد فعالیت این پیام رسان ها به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ نشده است و مباحث مطرح شده در مورد ادامه فعالیت این شبکه ها مورد تائید نیست. البته باید صبر کرد تا روز شنبه و ببینیم فعالیت این شبکه ها ادامه دارد یا خیر و پس از آن می توان گفت اخبار غیررسمی تا چه حد درست بوده و فرصت جدیدی داده شده است و یا نه.

محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا، نیز صبح امروز در برنامه رادیویی پیک بامدادی گفته است: قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی 10 روز و تا آخر اردیبهشت خدمات بدهند تا بخشی از مردم که دوست نداشتند فیلترشکن نصب کنند و اطلاعاتشان را از تلگرام بردارند، از آن استفاده کنند. قرار بود در خرداد ماه این دو نرم‌افزار مسدود شوند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

همچنین رمضان علی سبحانی فر عضو کمیته فیلترینگ و رئیس کارگروه ارتباطات مجلس نیز گفته است: کمیته فیلترینگ تاکنون در خصوص فعالیت این شبکه ها و تصمیم برای فیلترشدن و یا نشدن آنها جلسه ای تشکیل نداده است.

هرچند برخی معتقدند مهلت ارائه شده به این دو پیام‌رسان برای استقلال از تلگرام و فعالیت در داخل شبکه کشور بوده است؛ اما هم‌اکنون تلگرام طلایی و هاتگرام، با حدود 20میلیون کاربر در حال ارائه خدمات به کاربران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول