فرصت بومی‎سازی به تلگرام‌های ایرانی تمدید شد

  • روزنامه شهروند در گزارشی نوشت:

وقتی تصمیم وزارت ارتباطات برای فیلترینگ تلگرام قطعی شد، همزمان با آن تبلیغات وسیعی برای مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت. همین باعث شد که مارکت‌های اپلیکیشن ایرانی اقدام به حذف اپلیکیشن‌های شخص ثالثی کرده‌اند که از API رسمی تلگرام استفاده می‌کنند اما در میان ده‌ها اپلیکیشن غیررسمی تلگرام، تنها دو اپلیکیشن به شکل عجیبی از مارکت‌های ایرانی پاک نشدند و همچنان به فعالیت خود ادامه دادند. تلگرام طلایی و‌ هاتگرام دو اپلیکیشن‌ ایرانی بودند که به راحتی می‌‏شد با آنها از سد فیلترینگ گذشت. در این میان بارها هم صحبت از فیلترشدن این دو نسخه به میان آمد اما آنها همچنان به فعالیت خود ادامه داده و نیاز میلیون‌ها مخاطب ایرانی را برآورده کردند. با این حال همواره شایعاتی درباره توقف فعالیت‌ هاتگرام و تلگرام طلایی شنیده می‌شد و به نظر می‌رسد این‌بار تهدیدها جدی است و این دو نسخه باید هر چه سریع‌تر بومی‌سازی شوند.
اولتیماتوم دوباره به تلگرام‌های ایرانی
بازار شایعات همیشه داغ هستند. اینکه‌ هاتگرام و تلگرام طلایی همواره دسترسی به نسخه اصلی تلگرام دارند و به صورت کاملا رسمی هم در فروشگاه‌های نرم‌افزاری می‌شود به آنها دسترسی پیدا کرد، مسأله عجیبی بود. این دو نسخه بدون فیلترشکن مخاطبان را به تلگرام وصل می‌کردند و البته محدودیت‌هایی برای خود در نظر می‌گرفتند تا با خطر فیلترشدن روبه‌رو نشوند. با این حال همواره شایعاتی درباره اخطارهای قوه قضائیه به آنها مطرح بود. چندی پیش حتی دبیر شورای عالی مجازی تأکید کرد که این دو پیام‌رسان تا ١٥ شهریور ماه باید بومی شوند و دسترسی آنها به تلگرام قطع شود. با این حال در مهلت اعلام‌شده هم دسترسی این دو نسخه به تلگرام قطع نشد و آنها همچنان به تلگرام وصل هستند. در واقع این فرصت هم برای‌ هاتگرام و تلگرام طلایی گذشت و باز هم شایعات حکایت از این دارند که فرصت جدیدی برای این دو پیام‎رسان در نظر گرفته شده تا بومی شوند و باید دید این‌بار هم فرصت تمدید می‌شود یا اینکه این دو اپلیکیشن هم به سرنوشت تلگرام دچار می‌شوند. نکته اینجا است که تا پیش از فیلتر تلگرام، این پیام‌رسان حدودا ۴۰‌میلیون کاربر داشته و اکنون با گذشت چند ماه از فیلتر آن، کاربران بین تلگرام با فیلترشکن، پیام‌رسان‌های داخلی و نسخه‌های فارسی‌شده‌ تلگرام تقسیم شده‌اند. ‌هاتگرام و تلگرام طلایی اگرچه تفاوت‌هایی با نسخه‌ اصلی تلگرام داشتند و در برخی موارد مطالبشان از برخی فیلترها عبور می‌کرد، اما شاید مهمترین تفاوتی که با پیام‌رسان‌های کاملا بومی داشتند، حفظ ارتباط با تلگرام اصلی بود؛ اینکه کاربران با دانلود و نصب این نسخه‌های فارسی همچنان بتوانند با مخاطبان تلگرامی خود ارتباط داشته باشند و حضور در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی خود را نیز حفظ کنند اما حالا باید ارتباط خود را با این اپلیکیشن جهانی قطع کنند.
پایان آذر آخرین فرصت
روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبر داد که به دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان آذر مهلت جدید داده شده تا از تلگرام مستقل شوند و به یک پیام‌رسان بومی تبدیل شوند. ظاهرا در جلسه‌ای که بین وزیر ارتباطات و قوه قضائیه برگزار شده، مقرر شده است که فرصت دوباره‌ای برای اتمام اقدامات فنی به این دو نسخه فارسی تلگرام داده شود. مسئولان پیش از این بارها تاکیده کرده بودند‌ که هاتگرام و تلگرام طلایی باید به یک پیام‌رسان صد‌درصد بومی تبدیل شوند یا ادامه فعالیت آنها به این شکل ممکن نخواهد بود؛ اما درنهایت یک روز مانده به سررسید آخرین مهلت‌ هاتگرام و طلاگرام در ۱۵ شهریور، مدیرعامل پیام‌رسان بومی آی‌گپ از ارایه مهلت مجدد به دو نسخه فارسی تلگرام خبر داد و به این موضوع اعتراض کرد. بر اساس ادعای مدیران این نسخه‌های فارسی تلگرام مبنی بر انجام اقدامات فنی مستقل و بومی‌شدن، به آنها مهلت دوباره‌ای داده شده است، در حالی ‌که اساسا مشخص نیست آیا این گفته مدیران براساس ارزیابی  و صحت‌ ادعاها تأیید شده یا صرفا بهانه‌ای برای فرصت‌گرفتن دوباره بوده است. وزارت ارتباطات برای اینکه این دو نسخه فارسی هر چه زودتر بومی شوند برای آنها مجوز ورود دو هزار سرور را با ارز دولتی در نظر گرفته است.
اعتراض پیام‌رسان‌های داخلی
به نسخه‌های داخلی تلگرام
یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده قوه قضائیه و وزارت ارتباطات به صورت جدی به دنبال فیلترکردن نسخه‌های ایرانی تلگرام باشند، اعتراض پیام‌رسان‌های داخلی به عدم استقبال مخاطبان از آنها است. بعد از فیلترشدن تلگرام و آمدن نسخه‌های ‌هاتگرام و تلگرام طلایی آن هم بدون فیلتر، مخاطبان ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال نکردند. ضمن اینکه به این دو پیام‌رسان هم اینترنت بدون فیلتر تعلق گرفت و همین موجب اعتراض بیش از پیش پیام‌رسان‌های داخلی شد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا در آخرین مهلت داده‌شده به تلگرام طلایی و‌ هاتگرام آنها به اصلاحات مدنظر دستگاه‌های رسمی تن می‌دهند یا اینکه فیلتر می‌شوند؛ شاید هم دوباره فرصت جدیدی برای آنها در نظر گرفته شود.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در حالی که‌ هاتگرام و طلاگرام تا ۱۵ شهریور برای مستقل‌شدن از تلگرام و تبدیل‌شدن به یک پیام‌رسان کاملا بومی فرصت داشتند، طبق آخرین اخبار بار دیگر تا پایان آذرماه ‌سال جاری  مهلت گرفته‌اند.

/شهروند/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول