۴ دلیل برای فیلترنشدن تلگرام طلایی

  • شبستان در گزارشی نوشت:

پس از آنکه کشمکش ها میان ایران و مسئولان شبکه اجتماعی تلگرام به نتیجه نرسید این نرم افزار در ایران فیلتر شد تا ایران اعتراض خود را نسبت به تلگرام نشان دهد اما این فیلتر هم کشور را به اهداف اصلی خود برای مقابله با کانال ها و گروه های موجود در تلگرام که محتوای امنیتی و غیر اخلاقی منتشر می کردند نرساند و هم بسیاری از کاربران تلگرام در ایران با فیلتر شکن به این شبکه اجتماعی دست یافتند تا اینکه بعد از مدتی تلگرام طلایی و هاتگرام دستیابی به تلگرام بدون فیلترشکن را برای ایرانیان ایجاد کردند.

با توجه به ایرانی بودن این دو نرم افزار انتظار می رفت که در راستای فیلتر شدن تلگرام این دو نیز فیلتر شوند اما اینگونه نشد. در اخبار مختلف ۱۵ شهریور آخرین فرصت برای فعالیت طلاگرام و هاتگرام بیان شد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ‌۲۴ گفت: «ما از ابتدا در سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام دوران گذاری را برای فعالیت نسخه‌های فارسی این شبکه در کشور قائل شدیم و پذیرفتیم که شبکه‌های هاتگرام و تلگرام طلایی بدون فیلتر چندماهی در کشور فعال باشند، اما آخرین مهلتی که به این‌ها داده‌ایم، ۱۵‌شهریورماه است و این شبکه‌ها باید تا این تاریخ به پیام‌رسان صددرصد بومی تبدیل شوند.

اما روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آب پاکی را بر دست کسانی ریخت که انتظار فیلتر شدن این دو نرم افزار ایرانی را داشتند.

محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه همایش «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت آب و برق» گفت: هیچ دستوری برای مسدود کردن این شبکه ها به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ نشده است.

این مساله نشان می دهد که میل چندانی به فیلتر شدن طلاگرام و هاتگرام وجود ندارد به چند دلیل که در زیر ذکر می شود:

۱. عدم توسعه پیام رسان های داخلی و عدم وجود پیام رسان قوی به منظور جایگزینی تلگرام

۲. عضویت ۳۰ میلیون ایرانی در تلگرام طلایی و هاتگرام

۳.عدم دسترسی به کانال‌های مستهجن و ضد انقلاب از طریق تلگرام طلایی و هاتگرام.

۴. فعالیت شرکت مالک تلگرام طلایی و هاتگرام در داخل کشور و امکان کنترل سرورهای مورد استفاده آنها.

با توجه به این ۴ دلیل به نظر می رسد تلگرام طلایی و هاتگرام آن چیزی است که ایران از تلگرام می خواست و این شبکه اجتماعی با عدم همکاری با ایران در این خصوص در کشور فیلتر شد و حالا که این اهداف از طریق دو نرم افزار مشابه میسر می شوند پس دلیلی برای فیلتر کردن تلگرام طلایی و هاتگرام وجود ندارد.

همه این ها در حالیست که مدیر هاتگرام و تلگرام طلایی نیز اطمینان خاطر به حاکمیت داده و گفته است که ما دو مفهوم انسداد داریم، یکی انسداد کانال‌های دارای مسائل اخلاقی (کانال‌های پورن) است که اتوماتیک‌وار از طریق دستگاه شناخته می‌شوند، البته امکان دارد به‌اصطلاح از دست سیستم در برود، همچنین با ارسال گزارش‌های مردمی برخی کانال‌هایی که مشکلات اخلاقی دارند و از فیلتر دستگاه جا مانده‌اند هم فیلتر می‌شوند که تاکنون بیش از ۱۱ هزار کانال غیراخلاقی فیلتر شده است و دیگری انسداد کانال‌هایی که ذات آن‌ها ترویج خشونت و تروریسم و… است، لیست آن‌ها از سوی کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به تیم فنی ما ارسال می‌شود و ما از طریق سیستم آن‌ها را فیلتر می‌کنیم، البته با توجه به آن لیست و موارد گفته شده در آن، ماشین هوش مصنوعی موارد مشابه را هم می‌بندد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول