الکی معروف های اینستاگرام مشکل روانی دارند

هر چند شاخ و پلنگ های اینستاگرام با جادوی هشتگ ها می توانند هر پست خود را بر روی ده ها هشتگ داخلی و بین المللی تگ کرده و زمینه دیده شدن آن را برای میلیون ها نفر در داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی فراهم کنند اما این هیاهوها همیشه زودگذر و مقطعی بوده است. این روزها خیلی از شاخ های اینستاگرام با به نمایش گذاشتن رفتارهای عجیب و نا متعارف به هر آب و آتشی می زنند تا مورد توجه و تحسین دیگران قرار بگیرند. تعدادشان هم کم نیست؛ آنقدر که ردپایشان در هر گوشه و کنار این صفحه مجازی پیداست.

آدم های زیادی از راه چرخه وسیع ارسال عکس ها و کلیپ های بی محتوا بین مردم معروف شده اند؛ کسانی که نه به دلیل عملکرد و تفکر خاص بلکه به واسطه رفتارهای عجیب و غریب، یک شبه به شهرت رسیده اند. از نوشیدن یک چای گرفته تا خواندن یک آواز با صدایی لرزان و چپ و چوله، به ثانیه نکشیده، هزاران هزار لایک گرفته و این یعنی همه اش برای مردم جذابیت داشته است البته خیلی ها هم با شعار «احمق ها را معروف نکنیم» تمام زورشان را زده اند تا تلنگری به طبل توخالی الکی معروف ها بزنند و تذکر دهند که گاز زدن یک سیب، تماشا کردن ندارد.

مردم هم به طرز عجیبی، مشتاق دنبال کردن این افراد و خندیدن به حرکات ‌شان هستند این در حالی است که بسیاری از همین آدم ها از تمسخر دنبال ‌کنندگان خود خبر ندارند و در ذهن خود تا حد یک سلبریتی بالا رفته اند.

آن ها به خیال این که همه این ها طرفداران واقعی شان هستند کار و زندگی شان را تعطیل کرده اند و صبح و شب در حال فیلم گرفتن از خود هستند طوری که حتی انگیزه صاحبان برند را تقویت می کنند تا تبلیغاتشان را به این صفحات بسپارند.

از سحر تبر و کیارا گرفته تا وحید خزایی و خیلی از الکی معروف هایی که بعد از شاخ شدنشان از ایران رفتند، همه و همه گویا یک اختلال روانی دارند که این طور با حرکات نا متعارف و عجیب، اقتدار خود را برای دیده شدن به نمایش گذاشته اند. البته همین دو ماه پیش رییس پلیس فتا تهران از احضار شاخ های اینستاگرام خبر داده و گفته بود تاکنون یک سوم از این پرونده‌ ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه نیز به فتا احضار شده و اقدامات لازم در موردشان انجام شده است. به گفته تورج کاظمی، وقتی صفحات شاخ ‌های اینستاگرام توسط فتا ناجا شناسایی می‌ شوند، مدیران صفحات در هر کدام از استان ‌ها که باشند، کارشان توسط پلیس فتا همان استان پیگیری می شود و در مواردی هم که از مسئولیت فتا خارج باشد، با همکاری پلیس امنیت اخلاقی موضوع بررسی و اقدامات لازم انجام می گردد.

البته روان شناسان معتقدند کسانی که در صفحات اینستاگرام رفتارهای غیر متعارف از خود نشان می دهند، ژست ‌های عجیب می‌ گیرند و کپشن ‌های عجیب ‌تر می‌ نویسند و نوعی اختلال روانی دارند. به عقیده آن ها این رفتار‌ها ناشی از نوعی نیاز به جلب توجه است چنان چه افرادی که شخصیتِ خود شیفته و اعتماد به نفس پایین تری دارند ممکن است برای جلب توجه دیگران، دست به هر اقدامی بزنند؛ از به اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی خود گرفته تا کارهای ناشایستی که هر کس ممکن است از سرِ کنجکاوی هم که شده به دنیایشان سَرک بکشد.

این موضوع می ‌تواند به یک اختلال شخصیتی هم نسبت داده شود؛ آدم هاییِ که به شدت تشنه جلب توجه هستند برای دیده شدن و جمع آوری لایک و فالور، دست به هر کاری می زنند و فرقی هم نمی کند در چه پست و مقامی باشند.

بارها زیر پُست های «امید لاکچری»، «طناز مهربان»، «آنجلینا جولی ایران» و … غوغا شده و حتی دنبال کنندگانشان هم بیشتر اوقات اعتراف کرده اند که این ها اختلال شخصیتی دارند.

به عقیده روان شناسان، فرار از محرک های استرس زای موجود در محیط و تنهایی های عمیق، دلایل محکمی برای بروز رفتارهای این چنینی است.

به گفته یک روان شناس بالینی، حس تنهایی افراد احساسات منفی زیادی با خود به همراه می آورد که انزوا و گوشه گیری، تنها بخشی از آن است چنانچه هر چه فعالیت کاربران در فضای مجازی بیشتر باشد، حس تنهایی شان نیز بیشتر و عمیق تر می شود و شاید برای همین است که این فضا برای خیلی ها، راه میان بُری است تا خود را بیشتر نشان دهند.

احمد کربلایی بر این باور است تنهایی، احساسات منفی زیادی با خود به همراه می ‌آورد که به تبع آن اعتماد به نفس فرد، کمتر و انزوایش بیشتر می ‌شود به طوری که آدم های هیجان طلب نیز در فضای مجازی حرف هایی می زنند که در دنیای واقعی نمی توانند بیانش کنند.

به قول او ریشه برخی از این رفتارهای اختلال گونه در جلب محبت، توجه و تایید دیگران و ترسِ از فراموش شدن است؛ چیزی که مردم نیز معتقدند افرادی که بدون ارائه هیچ هنر مطلوبی در شبکه های اجتماعی مشهور می شوند، عموما آدم هایی بیکار هستند که از نظر روحی خلاء هایی در خود احساس می کنند.

البته این درست که این دسته از افراد، بیمار و بیکار هستند اما به نظر می رسد دنبال کنندگانی که این اخبار و ماجراها را رصد می کنند نیز کمتر از آن ها مقصر نیستند چرا که دلیل اصلی شهرت شاخ های مجازی، کنجکاوی همین فالورهای میلیونی است!

/خبرآنلاین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول