تاثیر منفی فیلترینگ نیم‌بند بر کوچ مخاطب به پیام‌رسان‌های بومی

  • مسعود جلالی طراح و مدیر پروژه پیام‌رسان سلام:

در وهله اول فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی خارجی، نقطه امیدی را برای افزایش تعداد کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی پدید آورد و با فیلتر شدن تلگرام بخشی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی خارجی به شبکه‌های اجتماعی داخلی روی آوردند و بخشی که به این شبکه‌های داخلی اعتماد کافی نداشتن به سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی رجوع کردند.

با فیلتر شدن تلگرام درصد قابل قبولی از کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی روی آوردند ولی ۲ مشکل در این مسیر به وجود آمد، یکی اینکه تلگرام فیلتر شد اما شبکه‌های اجتماعی خارجی مثل هاتگرام و تلگرام طلایی با همان سرور تلگرام و تنها با یک سرور واسطه به فعالیت ادامه دادند و فقط اسمی تلگرام فیلتر شد که این ماجرا سبب شد تا دوباره افراد به شبکه‌های اجتماعی خارجی بازگردند. دوما موضوع فیلتر کردن فیلتر شکن‌ها تا ۳ هفته اول به طور جد مورد توجه قرار داشت، از سوی وزارت ارتباطات پیگیری‌های لازم صورت می‌گرفت و نسخه‌های جدید آن‌ها بسته می‌شد اما با کم‌کاری دراین زمینه، فیلترشکن‌ها بیش از پیش به کار خود ادامه دادند.

با فیلترشدن تلگرام بستر جدیدی برای فیلترشکن‌ها محیا شد و تلگرام که تنها مشکل به شمار می‌آمد امروزه در سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی و دوست‌یابی نمود پیدا کرده است، زیرا کاربران با نصب فیلترشکن‌ها به سایر شبکه‌های اجتماعی و دوست‌یابی دسترسی پیدا کردند.

برای پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان یکی از زیر‌ساخت‌های حیاتی کشور هزینه‌های لازم صورت نگرفته و نباید انتظار داشت که امنیت کل کشور با بهای کم تأمین شود، مسئولان باید پاسخگو باشند که برای ساخت یک موشک چقدر هزینه می‌گردد و چه میزان برای پیام‌رسان‌های داخلی هزینه کردیم که امنیت ملی یک کشور تحت تاثیر آن است.

در این برنامه‌ها در ابتدا یک کپی از شماره تلفن به سرور منتقل می‌شود و با نصب تلگرام در کامپیوتر کپی از کانتک‌ها به سرور نیز منتقل می‌گردد که بدون نیاز به GPS و  با استفاده از آنتن مخابراتی موقعیت دقیق کاربر مشخص می‌شود. ساعت ۸ صبح، افراد در محل کار خود قرار دارند پس به سادگی محل کار فرد و شغل وی مشخص می‌شود. نقاط تردد افراد بیانگر وابستگی و اهمیت مکان‌هایی که در طول روز رفت و آمد می‌کند را نمایش می‌دهد. شب‌ها مردم به خانه باز می‌گردند، بنابراین منزل کاربر شناسایی و مسیر تردد وی مشخص می‌شود. این اطلاعات به راحتی در اختیار شبکه‌ها قرار می‌گیرد.

در مرحله دوم، حلقه‌های عاطفی و کاری کاربران شناسایی می‌شود. افراد در این شبکه‌‌های اجتماعی عضو می‌شوند تا ارتباطات خود از جمله رابطه‌های احساسی که با پدر و مادر، همسر و فرزند و دوستان دارند را حفظ کنند یا در رابطه های کاری خود از قبیل فرهنگی و … پویاتر ظاهر شوند. این دسته اطلاعات کاربران هم در اختیار شبکه‌ها قرار می‌گیرد.

اگر دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شبکه‌ها مجموعه بزرگی از اطلاعات را در اختیار دارند که مثلا در رده‌های سنی مشخص، افراد بیشتر به چه موضوعاتی توجه دارند و نظر و نگرش آنها نسبت به موضوعات پیرامون خود چگونه است، همین مسائل ایجاد شناخت شطرنجی از افراد را شکل می‌دهد و سبب جهت‌دهی و هدایت افراد در مسیر مورد نظر می‌گردد.

کارگروه‌هایی برای ارزیابی رفتار دشمنان خارجی تشکیل شده چراکه امکان حمله به زیرساخت‌های حیاتی وجود دارد اما در حال حاضر مسائل فنی و ارزیابی‌ها از مسائل انجام گرفته، احتمال اختلال در موضوعات بانکی یا فرودگاه‌ها وجود دارد، هم چنین بعید است کشورهای غربی مردم ما را از دسترسی به اینترنت جهانی و کابری اپراتورها خارج کنند زیرا این مسئله به ضرر خودشان است.

از نظر بین‌المللی، اینترنت ملی یعنی دیتاها از کشور خارج نشود و به بررسی موضوعات زیرساختی در سویچینگ می‌پردازد، اگر اینترنت بین‌المللی قطع گردد کار شبکه‌های داخلی کشور مختل نمی‌شود.

مسئله‌ای که کمتر در رسانه‌ها به آن توجه کردیم موضوع  CII است، نزدیک به ۳۸ کشور از جمله کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه آن را به مرحله اجرا درآورده‌اند که به تازگی در چین نیز اجرا شده است.CII به معنی امنیت اطلاعات فضای مجازی است و دسته‌ای از اطلاعات و دیتاها را شامل می‌شود. سایت‌های خیلی بزرگ یا شبکه‌های اجتماعی که توده‌های مردم را تشکیل می‌دهند در نظر بگیرید، هر‌گونه اختلال در اطلاعات فضای مجازی می‌تواند آشوب و بی نظمی در داخل کشور پدید آورد.

در کشور چین حتی موتور جست‌و‌جو، شبکه‌های اجتماعی، وی‌چت و سایت‌های فیلم به عنوان موضوع امنیت ملی به شمار می‌آیند و اختلال در هر یک از اینها سبب بی‌نظمی در کشور می‌گردد.

این مسئله را باید در ایران همانندسازی کنیم. مثلا در آپارات، وب‌سایت‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی تمهیدات لازم صورت گیرد. تاکنون، زیرساخت‌های حیاتی و مسائل از این قبیل مشخص نشده و تعریفی برای آن در نظر نگرفتیم. بسیاری از کشورها اقدامات کافی را انجام داده و پیاده‌سازی کرده‌اند.

اگر اختلالی برای نرم‌افزارهای آپارات یا اسنپ که دیتاهای مردم را جمع می‌کنند، رخ دهد قانونی برای مقابله با آن تعبیه نشده و تنها از طریق جریمه و یا فیلتر کردن با آن برخورد می‌کنیم. همچنین درخصوص زیر‌ساخت‌های حیاتی دیتاهای داخل کشور کاری انجام نشده که با بروز اختلال در آنان، کشور دچار آشوب می‌گردد و برای آن برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

/قرارگاه پدافند سایبری ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول