شناسایی جاسوسان عربستان در توییتر

  • رویترز گزارش داد:

تعدادی از کارمندان توییتر متهم به جاسوسی برای عربستان سعودی در این شبکه اجتماعی شده‌اند.

از این جمع دو تن به نام های احمد ابو عمو شهروند ایالات متحده و علی الزباره تبعه عربستان سعودی، هر دو کارمند شبکه توییتر، متهم به جاسوسی برای سعودی شده اند. همچنان احمد المطیری یک تن از متخصصان بازاریابی سعودی نیز مظنون به همکاری با خانواده سلطنتی عربستان سعودی می باشد.

اکنون علیه این سه نفر در داگاه ایالتی در سانفرانسیسکو به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی اقامه دعوی شده است.

سارنوال دیوید اندرسون گفت: «اجازه نمی دهیم که یک شرکت امریکایی یا فناوری ایالات متحده به عنوان وسیله سرکوب توسط کشورهای خارجی مورد استفاده قرار گیرند.»

این افراد برای ردیابی منتقدان حکومت عربستان سعودی، اطلاعات خصوصی هزاران فرد مظنون به مخالفت با خانواده شاهی سعودی را با استفاده از حساب های توییتری آنان به این کشور ارائه کرده اند. و در برابر، برای این افراد با ساعت های گرانبها و مبالغ هنگفت نقدی دستمزد پرداخته شده است.

براساس این گزارش ها، عمر عبدالغزیز یک تن از خبرنگاران نامدار و معتبر سعودی از جمله افرادی است که به شدت مورد جاسوسی قرار گرفته است. عبدالعزیز روابط نزدیکی با جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی داشت.

شبکه اجتماعی توییتر که بنا بر منابع خودش با پلیس فدرال ایالات متحده امریکا (اف بی آی) و دادگستری این کشور همکاری دارد، با ابراز امتنان از بازرسان اعلام کرده است که دسسترسی به «اطلاعات حساس» را فقط برای شمار معدودی از کارمندان آزمون شده و مجرب محدود خواهد کرد.

علی الزباره خود در برابر مقامات توییتر اقرار کرده است که وارد اطلاعات خصوصی کاربران توییتر شده است. پس از این اقرار، عجالتاً فعالیت وی در این شبکه به تعلیق درآمده و لپ‌تاب رسمی او نیز ضبط شده است. الزباره خود چند روز پس از این رویداد با همسر و دخترش به عربستان سعودی گریخت.

اکنون دسترسی محاکم ایالات متحده به علی الزباره و احمد المطیری که هردو به عربستان سعودی فرار کرده اند، غیرممکن است. با این حال، احمد ابو عمو، شهروند ایالات متحده، در بازداشت تحقیقی در ایالات متحده به سر می برد.

/راه دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول