لایه خدمات، تکلیف شبکه ملی اطلاعات برای وزارت ارتباطات

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات، در حاشیه نشست خبری:

  • بر اساس دیدی که ما داشتیم و هنوز داریم شبکه ملی اطلاعات باید در سه لایه خدمات، زیرساخت و محتوا به وجود بیاید. واضح است که اگر ما زیرساخت داشته باشیم اما محتوای جذابی برای استفاده مردم وجود نداشته باشد، مشخص می‌شود مردم تمایل به استفاده از این شبکه دارند یا نه. طبق مصوبات نهادهای سیاست گذار عالی کشور تامین زیرساخت به عهده وزارت ارتباطات و لایه خدمات و محتوا متولی دیگری داشت.
  • تجربه ناخوشایند قطعی اینترنت نشان داد که زیرساخت ها فعال هستند و کار می‌کنند. بر این اساس دستور جدیدی به ما ابلاغ شد که برنامه توسعه شبکه ملی اطلاعات را در لایه خدمات نیز پیش ببریم. از این دستور شاید تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد ولی من فکر می‌کنم از آن جایی که متولیان لایه محتوا و خدمات نتوانستند کارشان را به نحو مناسب انجام دهند، این کار نیز برعهده ما گذاشته شده است. ما برنامه‌های خود را در لایه خدمات ظرف سه هفته آینده ارائه خواهیم داد.
  • لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از دو بخش خدمات پایه و خدمات کسب و کاری که روی آن ارائه می‌شود تشکیل شده است. دوست دارم باز هم تاکید کنم که شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است، این شبکه جایگزین اینترنت نیست و نمی‌تواند باشد. اگر کسی چنین فکری کند احتمالا با روندهای دنیا قهر کرده است.
  • شبکه ملی موقعی برای شهروندان معنا دارد که بتوانند از آن سرویس بگیرند. شهروند ایرانی بتواند فیلم و برنامه‌ای که رقیب صدا و سیما شده است را ببیند. این برداشت ما از شبکه ملی اطلاعات است. مقوله‌ای که به رفاه شهروندان برای دریافت سرویس بهتر کمک می‌کند.
  • شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای مقرون به صرفه‌تر است و رفاه بیشتری را ایجاد می‌کند، این شبکه رقیب اینترنت نیست. ما با همین دیدگاه برنامه خود را می‌نویسیم و نسخه طرحی که نوشته‌ایم را منتشر می‌کنیم که اگر در روند تایید و تصویب دچار تغییراتی شد مردم در جریان آن قرار بگیرند. حداقل شفافیت این است که مردم از این مسئله مطلع باشند.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول