لزوم گسترش استیکرهای بومی در کشور

  • سید مسعود شجاعی طباطبایی،مدیر بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری:

استیکر آنچنان قدرتی دارد که طراحی آن می‌تواند به یک کسب و کار پر سود تبدیل شده و اشتغال زایی کند. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بسیاری از شرکت‌ها و اماکن از استیکرها برای راهنمایی مشتریان استفاده می‌کنند. این معقوله در ایران مهجور مانده و امیدواریم با کمک آیگپ این حوزه را گسترش داده و به خودکفایی برسیم.

برگزاری جایزه سال استیکر بسیار هوشمندانه است و زمانی که در عنوان مسابقه ای کلمه «جایزه سال» عنوان می شود، این نوید را می‌دهد که این رویداد سال به سال اجرا خواهد شد و به یک دوره خلاصه نمی شود.

در ایران تاکنون به مقوله استیکر و طراحی آن پرداخته نشده بود و این برای اولین بار است که این اتفاق توسط شبکه اجتماعی آیگپ رخ می‌دهد.

با استیکر شما دیگر نیاز ندارید احساسات و عواطف خود را با توضیحات اضافی و نوشتن بیان کنید و یک استیکر خوب می‌تواند تمام آنچه که کاربر می‌خواهد را در لحظه و به صورت تصویری به مخاطب مقابل منتقل کند.

طراحی و گسترش استیکر با موضوعات بومی، ملی و مذهبی با برگزاری این مسابقه توسط یک پیام‌رسان، باعث خواهد شد تا دیگر پیام‌رسان‌ها هم به این موضوع علاقمند شوند و امیدوارم که در سالهای بعد شاهد حضور آنها و همکاری‌شان با آیگپ در برگزاری این مسابقه باشیم.

از زمانی که استیکر در پیام‌رسان‌ها ابداع و به کاربران در ایران عرضه شد ما شاهد استیکرهایی بودیم که از سوی کشورهای مختلف طراحی شده بود، در این زمینه ما در داخل با کمبود محتوا روبرو هستیم. متاسفانه تا به امروز کمتر شاهد استیکرهای بومی بوده‌ایم و این مسابقه می‌تواند سرآغازی برای گسترش و توسعه استیکرهای بومی و ملی در ایران باشد.

ما در استیکر دنبال ساخت و سازهای پیچیده‌ای نیستیم و نیازمند طرح‌هایی هستیم که بسیار ساده و جذاب باشد. در این مسابقه بیشتر به دنبال طرح‌هایی هستیم که در عین سادگی از جذابیت برخوردار باشند. بسیاری از هنرمندان به خاطر حساسیت بالایی که در طراحی‌های خود دارند تمام جزییات را ریز به ریز لحاظ می‌کنند که در استیکر آنچنان به آن نیازی نیست.

موضوعی که برای این مسابقه در نظر گرفته شده، طراحی استیکرهای بومی- ایرانی است و هزاران موضوع و شخصیت و طرح می‌توان از آنها استخراج کرد، به عنوان مثال طراحی از اساطیر شاهنامه، شخصیت‌های قومیتی متنوع و … می‌تواند آنچنان بانک محتوایی از استیکر برای ما ایجاد کند که تا مدت‌های بسیاری از استیکر بی‌نیاز باشیم.

در این مسابقه هنرمندان رشته‌های مختلفی همچون نگارگری، خطاطی، هنرمندان حوزه انیمیشن، گرافیست‌ها و نقاش‌ها می‌توانند حضور داشته باشند و می توانیم از ایده و هنر آنها استفاده کنیم.

ما از طریق ایمیل و شبکه اجتماعی آیگپ آثار را دریافت و بررسی می‌کنیم، اگر طرح بدون اشکال باشد به بخش داوری ارجاع می‌شود. اما اگر احساس کنیم، کار مقداری ایراد دارد سعی می‌کنیم با هنرمند ارتباط برقرار کرده تا اشکالات را برطرف کند و مجددا برای ما ارسال کند. بعد از اینکه آثار به صورت کامل دریافت شد، اسامی را از آثار حذف کرده و بر اساس کدهایی که تعریف شده طرح‌ها را مورد داوری قرار خواهیم داد.

/مهر به نقل از آی‌گپ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول