راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید مطالبه مردمی باشد

سید علیرضا آل داوود، کارشناس فضای مجازی، در همایش فعالان فضای مجازی با محوریت تبیین گام دوم انقلاب اسلامی در شهر قدس:

  • نفوذ جریانی و غربی در کشور موجب ایجاد حملات تروریستی در فضای مجازی شده است و فتنه هایی مانند سال های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ روی داد که در فتنه ۹۸ قطعی اینترنت نیز بوجود آمد.
  • آمادگی برای مواجه به فتنه ۹۸ وجود داشت و مقام معظم رهبری این فتنه را پیش بینی کرده بودند. در فتنه اخیر دشمن از تجربیات فتنه ۸۸ و ۹۶ استفاده کرد و با اینکه نقص های آن را برطرف کرده بود باز هم با شکست روبرو شد.
  • مقام معظم رهبری سال گذشته در دی ماه ۹۷ در دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم، هشدار دادند که ممکن است دشمن برای سال ۹۸ فریبکاری داشته باشد و همه حواسشان را جمع کنند. رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تکلیف با هدف بزرگ مشخص کردند، اول اینکه جوانان باید پیش‌گام در محاصره تبلیغاتی دشمن باشند. نهال امید به آینده را پرورش دهند و و ازش و نومیدی را از خود و دیگران دور کنند. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد جوانان است. جوانان باید در این فضا تاثیر گذار بوده و در فضای حبابی تاثیر ناپذیر باشند.
  • در فضای مجازی باید هوشمندانه حضور داشت و فریب ترفندهای تبلیغاتی دشمن را نخورد و در حوزه سواد رسانه باید لایه‌های خبری متن را شناخت. هنر دشمن در حوزه فضای سایبری تبدیل کردن نقاط قوت به نقاط ضعف است. شبکه ملی اطلاعات کشور مخالف منافع دشمن است.
  • راهبردهای اصلی امریکا در حوزه فضای مجازی در سه لایه حاکمیت، مدیریت و کاربری است و ما را در حوزه مصرف کنندگان نگه داشته و از حوزه حاکمیت و مدیریت غافل شده ایم. شبکه ملی اطلاعات باید مطالبه مردمی باشد و از پیام رسان ها و سرویس های داخلی حمایت شود.
  • در وضعیت سیاسی کشور آلمان تا زمانی‌که قانون اساسی تصویب نشود، قابلیت اجرا شدن پیدا نمی کند. راه‌اندازی شبکه ملی اروپایی با هدف مقابله با شنودهای جاسوسی بود. نتیجه نداشتن شبکه ملی ارتباطات در ایران پیامدهایی بود که در آشوب های اخیر اتفاق افتاد. و نمونه‌های دیگر حمله به حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی بود.
  • طبق اطلاعات اولیه، قرارگاه فتنه در امارات بود و سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا سرویس‌هایی خدماتی مانند گوگل را طراحی و حمایت می‌کرد. در فتنه ۹۶ و ۹۸ نقش سازمان ضد اطلاعات ارتش اسرائیل موسوم به آمان در حمایت از گروهک‌های معاند نقش برجسته‌‌ای داشت.
  • گروهک‌های منافقین در بستر خاکستری و با عملیات روانی، ساخت اخبار جعلی و حمایت رسانه‌ای سایبری مخاطب را جذب می‌کنند. ماهواره ها در ایجاد فتنه آمادگی بالایی دارند و برای پشتیبانی از فتنه درصورت نقص در ماهواره‌ها، رادیوهای خود را آماده داشتند. کانال های طنز و خاکستری با انتشار اخبار اختلالات روانشناختی در مخاطب ایجاد می‌کنند و با سیاه نمایی ناامیدی را القا کرده و حقایق را وارونه نشان می دهند.
  • در انتخابات ۹۸ باید آگاهانه شرکت کرد تا مانع اعمال نفوذ اهداف دشمن شویم و از دامن زدن به بحران‌ها جلوگیری شود. باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت شود تا نفوذ جریانی از طریق پیام‌رسان‌های خارجی ایجاد نشود. هیچ شنودی در پیام‌رسان‌های داخلی بدون دستور قضایی انجام نمی شود.
  • فتنه‌های دشمن هیبریدی است و باید دانش و بصیرت رسانه‌ای را بالا برد تا تهدیدات فضای مجازی را بشناسیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. جریان نفوذ موجب شد که پیام‌رسان داخلی را بی‌اعتماد کنند و رهبری فتوا دادند که هرگونه تعرض به داده های مردم در بستر پیام رسان های داخلی حرام شرعی است. در جنگ روانی دشمن باید هنر جنگیدن در این زمینه را داشت و با آمادگی در این جهاد شرکت کرد تا مکر جریان نفوذ به دشمن بازگردد.

/تهران نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول