اطلاعات شخصی ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک فاش شد

براساس گزارشی جدید، اطلاعات بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک شامل ID و شماره تلفن و نام آنها مدتی پیش در دیتابیسی آنلاین فاش شده اند که امکان استفاده از آنها برای پیام های اسپم و فیشینگ وجود دارد.

 

طبق ادعاهای وب سایتComparitech، باب دیاچنکو، از محققان شناخته شده حوزه امنیت، توانسته است از وجود دیتابیس مذکور باخبر شود. ظاهرا این دیتابیس ابتدا ۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۳ آذر ۱۳۹۸) ایجاد و اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک در آن قرار داده شده است، بااین حال، اکنون در دسترس نیست. رسانه Comparitech می گوید پیش از اینکه دیتابیس یادشده از دسترس خارج شود، امکان دانلود آن در یکی از انجمن های هکرها فراهم شده بود.

عمده کاربرانی که اطلاعات آنها فاش شده است، ساکن ایالات متحده آمریکا هستند و همان طور که اشاره کردیم، داده های فاش شده از آنها شامل ID فیس بوک، شماره تلفن، نام و نام خانوادگی کامل آنها است. باب دیاچنکو در گفت و گو با رسانه Comparitech گفته است داده های یادشده به احتمال زیاد در پی سرقت اطلاعات یا وجود حفره ای امنیتی در API فیس بوک فاش شده اند.

دیاچنکو در ادامه سخنانش می گوید سرقت اطلاعات کاربرانی راحت تر است که وضعیت پروفایل آنها در حالت عمومی قرار دارد؛ ازاین رو، به کاربران پیشنهاد می کند تنظیمات امنیتی حساب کاربری شان را به گزینه Friends تغییر دهند و در جواب به سؤال «?Do you want search engines outside of Facebook to link to your profile» (آیا می خواهید موتورهای جست و جوی خارج از فیس بوک به پروفایل شما لینک شوند؟) گزینه No را انتخاب کنند. این محقق حوزه امنیت می گوید کاربران حواس شان را به پیامک های متنی مشکوک منتسب به فیس بوک جمع کنند. در حال حاضر، برخی رسانه ها با فیس بوک تماس گرفته اند تا جزییات بیشتر را در این زمینه جویا شوند؛ بااین حال، فیس بوک تاکنون به این ماجرا واکنشی نشان نداده است.

در سال های اخیر، فیس بوک بارها با مشکلاتی در زمینه امنیت و حریم خصوصی کاربرانش مواجه شده است و این نخستین بار در سال ۲۰۱۹ نیست که شاهد انتشار چنین اخباری درباره این شبکه اجتماعی پرمخاطب هستیم. برای مثال، ماه گذشته میلادی در گزارشی اعلام شد داده های شخصی شماری از کاربران فیس بوک و توییتر از طریق برخی اپلیکیشن های اندرویدی متفرقه (ترد پارتی) مخرب فاش شده است. همچنین در اوایل نوامبر در گزارشی دیگر به افشای اطلاعات شخصی هزاران گروه فیس بوکی در فضای وب اشاره شد.

افزون بر این، در سپتامبر نیز میلیون ها شماره موبایل که با اکانت فیس بوک همگام سازی شده بود، در دیتابیسی آنلاین فاش شد. همچنین در همین دیتابیس، ID مرتبط به هر اکانت در کنار شماره تلفن و در برخی موارد، ظاهرا نام کامل کاربران و جنسیت و حتی محل سکونت آنها نیز در دسترس قرار گرفته بود.

اگر از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم پس از مدتی، رمز عبور حساب کاربری تان را تغییر دهید. در ضمن بهتر است برای هر یک از شبکه های اجتماعی، از رمزعبوری منحصربه فرد استفاده کنید. با این کارها، امنیت حساب کاربری تان افزایش می یابد. همچنین، می توانید مواردی نظیر تأیید هویت دومرحله ای را فعال کنید.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول