با 12میلیون کاربر زیر 18 سال تلگرام چه باید کرد؟

لاله شهیدی، دکترای روانشناسی عمومی :

  • هر تکنولوژی که وارد جامعه می‌شود باید از قبل زیرساخت فرهنگی آن آماده شده باشد. امروزه والدین به علت اشتغال ساعات طولانی از شبانه‌روز را دور از خانه هستند که این موضوع موجب می‌شود اعضای خانواده از هم دور بوده و فرصت کمی برای کنار هم بودن داشته باشند. فضای مجازی موجب می‌شود علی‌رغم اینکه اعضای خانواده زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما در عمل از یکدیگر دور بوده و نتوانند با هم تعامل مثبت داشته باشند.
  • شبکه‌های اجتماعی امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهند که از جمله این امکانات می‌توان به دسترسی سریع به اطلاعات اشاره کرد. از سوی دیگر فضای مجازی سبک زندگی افراد، عقاید و نگرش‌های آنها را تغییر داده است، بنابراین این شبکه‌ها بر روابط بین اعضای خانواده اثر گذاشته‌اند.
  • از جمله آسیب‌های استفاده زیاد از فضای مجازی می‌توان به تخریب روابط خانوادگی، سست شدن بنیان خانواده، افزایش طلاق عاطفی زوجین (زوجین با وجود اینکه زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند، اما با یکدیگر تعاملات مثبت ندارند و رابطه عاطفی بین آنها نیست) و کاهش صمیمیت بین اعضای خانواده اشاره کرد. همچنین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی تعاملات بین والدین با فرزندان را کاهش داده است، بنابراین فرزندان ابراز می‌کنند که والدین آنها را درک نکرده و خواسته‌های آنها را متوجه نمی‌شوند.
  • نتایج حاصل از تحقیقی نشان می‌دهد که استفاده نادرست از فضای مجازی حریم‌ها را در خانواده شکسته است، وقتی حریم‌ها در خانواده از بین برود، اختلافات افزایش پیدا می‌کند و خانواده‌ها به سمت طلاق و جدایی می‌روند. شبکه‌های اجتماعی باعث شده زن یا شوهر با افرادی غریبه از جنس مخالف ارتباط برقرار کنند، بنابراین با کاهش میزان اعتماد و آرامش در خانواده آسیب جدی به نهاد خانواده وارد می‌شود.

۱۲ میلیون کاربر زیر ۱۸ سال ایرانی در تلگرام

  • پیام‌رسان تلگرام در ایران حدود ۱۲ میلیون کاربر زیر ۱۸ سال دارد، بنابراین افراد زیادی با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند و گفت‌وگوی زوجین با یکدیگر و والدین با فرزندان کاهش پیدا کرده است. افراد در فضای مجازی می‌توانند با اشخاص مختلف آزادانه ارتباط برقرار کنند و هیچ کنترلی روی فضای مجازی وجود ندارد، بنابراین نوجوانان ممکن است به سمت و سو‌ی مختلفی کشیده شوند از جمله اینکه به جنس مخالف گرایش پیدا کنند و به علت اینکه فرزندان با والدین تعامل زیاد ندارند، پرخاشگری در بین کودکان افزایش پیدا می‌کند.

  • استفاده نادرست و زیاد از شبکه‌های اجتماعی موجب شده که نوجوانان منزوی شوند. امروزه افراد ساعات زیادی از شبانه‌روز را در فضاهای مجازی سپری می‌کنند، بنابراین آنها به اینترنت اعتیاد پیدا کرده‌اند که این اعتیاد می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.

  • آسیب‌های استفاده زیاد از فضای مجازی آن‌قدر شدید است که موجب شده در کشوری مانند چین اگر روزانه اشخاص بیش از یک ساعت از اینترنت استفاده کنند، آنها معتاد به اینترنت محسوب می‌شوند و باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نمایند، در صورتی‌که جوانان ایرانی روزانه بیش از ۹ ساعت را در اینترنت سپری می‌کنند، بنابراین استفاده از فضای مجازی در ایران مدیریت شده نیست که این موضوع موجب شده تنوع طلبی عاطفی و جنسی در جامعه افزایش پیدا کند.

  • فضای مجازی باعث شده اشخاص از دنیای واقعی دور شوند و تنوع طلبی عاطفی و جنسی  در آنها افزایش پیدا کند که این تنوع طلبی حتی زمانی که آنها تشکیل خانواده می‌دهند، برایشان مشکل‌ساز می‌شود. نتایج حاصل از مطالعه‌ای نشان می‌دهد که بیشترین آمار طلاق مربوط به شهر‌هایی مانند تهران، مشهد، گیلان، شیراز و اصفهان است. همچنین ۱۷ درصد طلاق‌ها در  سه سال نخست زندگی ناشی از نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها بوده است.

  •  از جمله دلایلی که موجب شده است طلاق‌ها در سه سال نخست زندگی اتفاق بیفتند می‌توان به انتخاب نامناسب همسر، مسلط نبودن زوجین به مهارت‌های زندگی، نبود تفاهم و همدلی بین زوجین و تغییر سبک زندگی اشاره کرد. وقتی شبکه‌های اجتماعی در زندگی زوجین نفوذ پیدا می‌کنند، خواسته‌های زن و شوهر از همسرشان متفاوت می‌شود، بنابراین ممکن است زن یا شوهر نتواند خواسته‌های جدید همسر خود را برآورده کند و اختلاف بین زوجین پیش می‌آید.

جهت تقویت روابط خانواده‌ها، چه باید کرد؟

  •  جهت تقویت روابط خانواده، افراد باید استفاده از فضای مجازی و اینترنت را تا آنجا که ممکن است کاهش دهند. وقتی فرزندان ببینند که والدین به شکل مدیریت شده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، آنها هم یاد می‌گیرند تا وقت کمتری را در فضای مجازی سپری کنند، همچنین در خانواده باید برنامه‌ای برای گفت‌وگوی بین اعضای خانواده وجود داشته باشد تا اعضای خانواده بتوانند درباره موضوعات مختلف با هم تعامل کنند، والدین باید تلاش کرده که نیاز‌های فرزندان خود را درک کنند، زیرا وقتی فرزندان می‌بینند که والدین به نیاز‌های آنها توجه نمی‌کنند، از والدین کناره‌گیری کرده و به سمت گروه همسالان خود جذب می‌شوند.

  • زوجین باید به صحبت‌های همسرشان با دقت گوش دهند تا بتوانند از نیاز‌ها و علایق همسرشان مطلع شوند. همچنین والدین باید تفریحات سالمی را برای فرزندان خود در نظر بگیرند تا فرزندان بتوانند در کنار والدین خود اوقات خوبی را سپری کنند.

/باشگاه خبرنگاران جوان /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول