شبکه ملی اطلاعات؛ ابزار توسعه سیاسی و اقتصادی کشور

سجاد ستوده، مدرس و کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا:

  •  فضای مجازی باید به ارتقای دانش و بینش عموم مردم در همه حوزه‌ها کمک کند، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین ابزار برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور است. فضای مجازی حقیقی‌ترین بستر زندگی امروز است، فضای مجازی ار فضای حقیقی زندگی ما بزرگتر و گسترده‌تر شده و نمی‌توانیم با نادیده گرفتن فضای مجازی کنش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.
  • کنش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، نیازمند پیوست فضای مجازی هستند. فضای مجازی فرازمانی و فرامکانی است و همین ویژگی باعث می‌شود در انتقال اخبار و اطلاعات سهولت داشته باشیم. همچنین با فراگیری فضای مجازی مواجه هستیم.
  • در دهه اخیر کاربران ایرانی فضای مجازی از چهار میلیون نفر به ۷۲ میلیون نفر رسیده است، در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۸ درصد بوده و از حالت کاربر رایانه‌محور به انسان آنلاین رسیده‌ایم و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گوشی تلفن همراه شده است.
  • هر کاری در حوزه فضای حقیقی باید مبتنی بر یک پیوست فضای مجازی باشد. امروزه رسانه‌ها با استفاده از فضای مجازی اقدام به تسخیر اذهان و قلوب کرده‌اند.مالک فضای مجازی مالک اذهان و قلوب است و می‌تواند مخاطب را به مسیر مورد نظر راهنمایی کند لذا فضای مجازی دارای اهمیت ویژه است.
  • فضای مجازی علاوه بر تغییر سبک زندگی به رخدادهای اجتماعی و سیاسی و حتی طبیعی جهت می‌دهد، فضای مجازی بر خلاف رسانه‌های سنتی تعاملی است و مخاطبان می‌توانند نظرات خود را بیان کنند لذا فضای مجازی مخاطب‌محور است و مردم در رسانه‌های نوین حق انتخاب دارند و انسانی که در لحظه به اخبار و اطلاعات دسترسی دارد نیازمند آموزش است لذا آموزش سواد فضای مجازی تنهاترین و اصلی‌ترین راه آگاه‌سازی جامعه است.
  • نمی‌توان بدون آموزش وارد فضای مجازی با این حجم گسترده اطلاعات و کاربران شد. البته کشورهای توسعه‌یافته از دو دهه گذشته سواد رسانه‌ای را در سطوح رسمی و عمومی مد نظر قرار داده‌اند.فضای مجازی زمینه انتشار شایعات است لذا مخاطب باید منبع تولید و منبع انتشار اخبار و اطلاعات را شناسایی کند. سواد رسانه به شناخت منبع انتشار اخبار کمک می‌کند و مخاطب تنها بیننده و شنونده نیست.
  • جنگ امروز،جنگ روایت‌ها است و  پیروز عرصه جنگ روایت‌ها آن است که روایت غالب‌تری را ارائه کند.
  • راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین ابزار برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور است؛ البته شبکه ملی اطلاعات به معنی تعطیلی فضای مجازی نبوده و موجب سهل‌تر شدن دسترسی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول