فضای مجازی تنها زمینه تفریح افراد شده است

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری ایران :

  • در فضای مجازی فضای آزادی است که تمام موضوعات در آن وجود دارد و هر کسی بر حسب علائق خود به این فضا وارد می‌شود و لزوما همه موضوعات آن برای همه افراد جالب یا قابل استفاده نیست و هر موضوعی طیف هدف خود را جذب می‌کند.
  • این افراد هستند که انتخاب می‌کنند چه موضوعی را ببینند، بسیاری پیج‌ها و موضوعات که از نظر عده‌ای مناسب نیست در طیف دیگری از مخاطب طالبان بسیاری دارد و هر فرد با توجه به فرهنگ یا علائق سطح طبقه اجتماعی خود انتخاب می‌کند که چه موضوعات یا افرادی را دنبال کند.
  • متاسفانه وقتی جایی برای تفریح وجود ندارد فضای مجازی تنها زمینه تفریح افراد شده است، در برخی موارد گرایش به این امر محصول بی‌توجهی در خانواده‌هاست و جلب توجه اولین دلیل این نوع رفتارهاست که وقتی مخاطبی وجود نداشته باشد از سطح این رفتارها کاسته می‌شود.
  • دیده شدن برای این افراد بسیار مهم است، افرادی که فالورهای بسیار زیادی دارند و همواره در امور خودنمایی وقت می‌گذرانند معمولا علاقمند به جلب توجه هستند و اگر این موضوع در حد افراطی باشد بیمارگونه است.
  • همه افراد شبیه هم فکر نمی‌کنند، ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای جوان ۲۰ ساله افراد ۷۰ ساله تصمیم می‌گیرند وقتی جامعه‌ای زمینه مناسب تفریح یک جوان را فراهم نمی‌کند به نوعی این خودنمایی‌ها یا دیدن این تصاویر برای عده‌ای تفریح یا وقت گذرانی است و باید برنامه‌ای برای جوانان داشت که هدف‌های متعالی داشته باشند.
  • جلب توجه در فضای مجازی اولین دلیل خودنمایی‌هاست، مقاصد اقتصادی و کسب درآمد هم از دیگر دلایل این رفتارهاست هرچند این خودنمایی‌ها می‌تواند در کسب جایگاه شغلی هم موثر باشد و عده‌ای با ارتباطات بیشتر به موقعیت‌هایی دست یابند و قطعا هم افرادی که علاقمند این امور هستند آنها را در فضای مجازی دنبال و تائید می‌کنند.
  • بیشترین دلیل این خودنمایی‌ها و بدن‌نمایی‌ها داشتن ارتباطات بیشتر، پیدا کردن طرفدار بیشتر، معروف شدن، کسب درآمد و دستیابی به موقعیت‌های بهتر شغلی است و برخی افراد که طالب چنین برنامه‌هایی هستند در گروه، دسته و طبقه اجتماعی خودشان ارزش و اعتبار دارند و اگر از آن گروه بیرون بیایند اعتباری ندارند.
  • این رفتارها در گروه‌های سنی خاصی وجود دارد، این موضوعات به فرهنگ تبدیل نمی‌شود و مربوط به زمان‌های زودگذری است و معمولا مورد علاقه همه نیست، متاسفانه در ایران از بستر اینترنت که بازار بزرگ دنیاست استفاده درستی نمی‌شود در حالی که در دیگر کشورها تا این حد موضوع فضای مجازی و داشتن فالور اهمیت ندارد و افراد از پیج‌های مختلف بیشتر برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند.

/ایمنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول