فضای مجازی جولانگاه اقدامات نمایشی

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در دوره آموزشی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی:

  • لازم است والدین در فضای مجازی دقت بیشتری کرده و هر گونه عکسی از کودک خود را منتشر نکنند و حق ان ها را رعایت کنند.

    ما مدعی هستیم که گرمترین کانون، کانون خانواده است در حالیکه گاهی اوقات بین افراد خانواده فاصله عاطفی ایجاد میشود، برخی کودکان که در فضای مجازی دچار مشکل میشوند، ترجیح میدهند مشکل خود را با دوستشان در میان میگذارند اما حاضر نیستند به خانواده خود بگویند. چون میترسند سرزنش شوند، کتک بخورند و با برخورد خشن خانواده مواجه شوند.

  • اگر رابطه افراد خانواده صمیمی باشد، هیچ رابطه مخفیانه و پنهانکاری بین آنها ایجاد نمیشود. چرا بر رفتار فرزندان در فضای مجازی نظارت نمیشود و مشکلات بعدی بوجود می آید؟
  • برخی بازی های رایانه ای بی مهابا در فضای مجازی نقش تربیتی نامناسبی در کودک دارد. چند نفر از خانواده ها بازی های رایانه ای موجود در موبایل فرزند خود را نظارت کرده، برای یکبار با آن نرم افزار بازی کرده اند تا بدانند چقدر بر رفتار و اعمال فرزندشان تأثیر دارد؟
  • در برخی بازی های رایانه ای کودکان ، به راحتی قبح توهین به مقدسات اسلامی و جامعه اسلامی شکسته میشود، یکی از دلایل افزایش خشونت در جامعه، بازی های رایانه ای خشن است که افراد در سن کودکی با آنها آشنا شدند.
  • ما باید مباحث حقوق کودکان را دریافت کرده و در راستای رعایت کردن آنها بکوشیم.
  • اصحاب رسانه باید دقت داشته باشند محتواهای تولیدی شان بر مزاج همه افراد سازگار باشد، طرز بیان مطلب و محتوا به گونه ای باشد که تأثیر مثبتی داشته باشد.
  • ارتقا سواد رسانه ای در استفاده از فضای مجازی، تضمین کننده افزایش امنیت کاربران در استفاده از این فضا است.
  • استقبال روزافزون کاربران و گستردگی فضای مجازی در ابعاد مختلف افزایش آسیب های اجتماعی نوپدید را به همراه داشته است و داشتن سواد رسانه ای می تواند نقش موثری درکاهش این نوع آسیبها و استفاده نقادانه و هوشمندانه از فضای مجازی داشته باشد.
  • بیشتر افرادی که در فضای مجازی مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار می گیرند کاربرانی هستند که به نحوی آشنایی با مخاطرات و چالش های فضای مجازی ندارند و در استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حریم خصوصی و ملاحظات امنیتی این فضا را لحاظ نمی کنند.
  • دغدغه ارتقای سواد رسانه ای باید عمومی باشد والدین، فرزندان و به طور کلی خانواده ها، سازمانها، نظام های آموزشی ،دولت و… همگی در این حوزه احساس نیاز و وظیفه نمایند. باید مسئولانه تر از گذشته در فضای مجازی حضور یافت و به ایفای نقش پرداخت تا ضمن مصون ماندن از تأثیرات منفی احتمالی، از مزایا و اثرات مثبت آن نیز بهره گرفت.
  • طی سال های اخیر پلیس فتا گام های زیادی برای ارتقاء سواد رسانه ای کاربران در استفاده از فضای مجازی برداشته است و یکی از اقدامات این حوزه ارایه آموزش های به روز در استفاده از فضای مجازی در سایت پلیس فتا و اطلاع رسانی های عمومی در فضای مجازی است.
  • برگزاری این دوره های آموزشی می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند پس عموم مردم و حتی اصحاب رسانه نیاز است که حضور گسترده تری در این دوره ها داشته باشند.

/ خبرگزاری علم و فناوری از استان چهارمحال و بختیاری/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول