مقابل سانسور اینستاگرام می‌توان ایستاد؟

  • روزنامه آفتاب یزد گزارشی از سانسور اخبار مربوط به شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر کرد:

بعد از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، بسیاری از چهره‌های شناخته شده (هنرمندان و چهره‌های سیاسی) گرفته تا کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، صفحاتشان در فضای مجازی را ضمن انزجار از اقدام آمریکا، به شهادت سردار قاسم سلیمانی اختصاص دادند و هر کس به زعم خود درباره سردار دلها، دلنوشته‌ای را در این فضا منتشر کرد. اما بلافاصله مطالب و پست‌هایشان توسط اینستاگرام حذف می‌شد که با اعتراض بسیاری از جمله هنرمندان روبه رو شد. اما این شبکه بین‌المللی فقط به حذف پست‌هایی که مربوط به شهادت سردار قاسم سلیمانی است اکتفا نکرده و صفحه اینستاگرام بسیاری از سایت‌های خبری و بسیاری از صفحات شخصی مردم را نیز بست! اقدامی که از آن به عنوان نقض آزادی بیان یاد می‌کنند. به تازگی نیز اینستاگرام به‌دنبال درج عکس‌هایی از شهید قاسم سلیمانی و همچنین درج اخبار مربوط به مراسم تشییع و تدفین این شهید بزرگوار، صفحه رسمی خبرگزاری ایلنا در اینستاگرام را بدون اعلام قبلی بست. همچنین صفحه رسمی جشنواره فیلم فجر در اینستاگرام را به دلیل انتشار خبر اهدای تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دسترس خارج کرد.
مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم
به دنبال این اتفاق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «اقدام آمریکا در سانسور صدای ملت ایران و جهان تنها یک بی‌آبرویی برای آن کشور بوده است که قطعا مقابل این حرکت خواهیم ایستاد.» به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی با بیان این‌که بی‌آبرویی دولت آمریکا و همپیمانانش در سراسر دنیا که البته عده زیادی نیستند، ثابت شده است، اظهار کرد: «این بی‌آبرویی در به شهادت رساندن و ترور بزرگترین نماد مقابله با تروریسم در دنیا مشهود است؛ اینها بی‌آبرو هستند و از بی‌آبرو نیز انتظار رفتار معقول نیست. کسی که بی‌آبروست، اقدامات بی‌آبرویانه خود را ادامه خواهد داد و این افراد همان کسانی هستند که عمری در دنیا فریاد برپا می‌داشتند که ما نماد آزادی بیان و نماد پذیرش حرف‌های منتقد و مخالف خودمان هستیم.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که حرکت مردم در سراسر دنیا و پست‌های میلیونی نه تنها از داخل ایران، بلکه از سراسر دنیا و حتی اقدامات چهره‌های مطرح در شبکه‌های اجتماعی، فضایی را ایجاد کرد که موجب ایجاد چنین بی‌آبرویی شد، اظهار کرد: «ایجاد این فضای منفعلانه، در واقع یک بی‌آبرویی دیگر از سوی ایالات متحده آمریکا رقم زد و آنها گمان می‌کنند که با این اقدامات می‌توانند مقابل این حرکت و جنبش بزرگ بایستند.» آذری جهرمی با تاکید بر این مسئله که خیال‌های آمریکا یک خیال باطل است، تصریح کرد: «بی‌شک این جنبش ادامه خواهد داشت و همان‌طور که تاکنون نیز ملاحظه کرده‌اید، سراسر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی، مملو از ابراز ارادت و دلنوشته‌هایی در وصف شهید حاج قاسم سلیمانی است و بی‌شک این حضور جریان‌سازی که مردم ایران و مردم جهان داشتند، ادامه خواهد داشت.» وی گفت:«اقدام آمریکا در سانسور سردار سلیمانی منفعلانه است، جریان انقلاب اسلامی در فضای مجازی در موضع قدرت است و اقدام دولت آمریکا در فشار به شرکت‌ها برای سانسور شهید سلیمانی، از سر بیچارگی و انفعال است. حضور جریان ساز مردم در شبکه‌های اجتماعی با سیل خروشان چند ده میلیون پستی، صدای تروریست بودن دولت آمریکا را در فضای مجازی دنیا طنین انداز کرده است.»
واکنش دادستانی
همچنین معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به حذف پست‌های مرتبط با شهید سردار سلیمانی واکنش نشان داد.جواد جاویدنیا در گفت‌وگو با فارس در واکنش به حذف پست‌های اینستاگرامی مرتبط با شهادت سردار سلیمانی گفت:« این برای ما نوعی اشکال اساسی است که در فضای مجازی ما شرکت آمریکایی فعالیت می‌کند. کاری که قبلا نیز اینستاگرام با صفحات مسئولان و سرداران سپاه کرد نمونه‌ای از این اشکال است که به راحتی توهین کردند. باید با ترک نرم افزارهای صهیونیستی مشتی محکم بر دهان گزافه‌گویان داخلی و خارجی بکوبیم.» جاویدنیا افزود: «اکنون که اینستاگرام پستهای سردار سلیمانی را حذف می‌کند و یارای تحمل عشق ما را به سردار ندارد و غیرت مسئولان فضای مجازی کشور به شعار خلاصه می‌شود، وقت آن شده که ۹ دی مجازی به راه بیندازیم.»
نقض حقوق بشر است
ازسوی دیگر علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با فارس گفت:« در روزهای اخیر که کاربران فضای مجازی در اینستاگرام و توئیتر احساسات خود راجع به ابرمرد دوران، سپهبد شهید قاسم سلیمانی ابراز کردند، بصورت گسترده با حذف اتوماتیک آن مواجه شدند. ایجاد محدودیت در آزادی بیان از سوی مدعیان آزادی، بدون شک اقدامی بر خلاف اعلامیه و میثاقین حقوق بشر و مغایر احترام به استقلال کشورها از منظر حقوق بین‌الملل و حتی مغایر موازین حقوق داخلی خود ایالات متحده است.»
بهادری جهرمی گفت: «عمل به سیره شهدای مقاومت و پاسداشت خون سردار سلیمانی، مستلزم دفاع مقتدرانه از حقوق و منافع ملی مردم ایران‌زمین است که باید به صورت بلند مدت با ایجاد شبکه ملی اطلاعات و در کوتاه مدت و میان مدت با طرح دعاوی حقوقی علیه عاملان این نقض مسلم حق آزادی بیان در مجامع داخلی خود ایالات متحده و همچنین مجامع بین‌المللی پیگیری شود.» بهادری تاکید کرد: «مرکز وکلای قوه‌قضائیه همانگونه که در خصوص مقابله حقوقی با تروریسم دولتی پیشگام شده و قطعا پیگیر محکومیت خاطیان در مجامع داخلی، منطقه و بین‌المللی خواهد شد، آمادگی خود را در جهت همکاری با دولت به ویژه وزارت ارتباطات به منظور دفاع از این حقوق حقه مردم کشور چه در ابعاد نظری و چه در جهت اقدام حقوقی و طرح شکایت اعلام می‌کند»
نظر کارشناس
بی شک اقدام اینستاگرام در پاک کردن پست‌ها و بستن صفحاتی که درباره سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی مطلبی را نوشته‌اند، محکوم و نقض آزادی بیان است اما سوال اینجاست که از آنجا که سرورهای اینستاگرام داخل ایران نیست و مرکزیت آن در آمریکاست و تابع قوانین این کشور باید باشد، چگونه وزارت ارتباطات می‌خواهد مقابل این رفتار اینستاگرام بایستد؟ یک کارشناس حوزه آی تی در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید:«از دو طریق می‌توانند که در مقابل این اقدام اینستاگرام، مقابله کنند که بعید می‌دانم منظور وزیر ارتباطات این راهکارها بوده باشد؛ یکی اینکه بخواهند از طریق هک کردن به این شبکه آسیب برسانند و دیگر اینکه کاری کنند که مصرف کاربران ایرانی در این شبکه محدود شود که آنهم آسیبی به اینستاگرام نمی‌رساند بلکه مردم را از این شبکه محروم می‌کنند» احسان کریمی بیان کرد:«در کل از نظر فنی راهکاری وجود ندارد که بتوانند ضربه بیزینسی و تکنیکی به اینستاگرام بزنند چرا که اینستاگرام زیر ساختی در ایران ندارد که بخواهند از این طریق
اقدام کنند.»
واکنش کاربران
این موضوع نیز با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد.
رضا رشیدپور مجری برنامه «حالا خورشید» در صفحه اینستاگرامش به اقدام خصمانه این شبکه اجتماعی مبنی بر حذف پست‌های مربوط به سپهبد شهید قاسم سلیمانی واکنش نشان داده و با انتشار تصویری از ترامپ نوشت:«ایشان به اعتراف خودش فرمان ترور صادر کرده. من فیلمی را منتشر کردم که در آن فقط صدای شهید این ترور وجود داشت که به مردم سلام می‌کرد و خودش را سرباز مردم می‌خواند. برشی بود از برنامه حالا‌ خورشید که در آن با سردار گفت‌وگو کرده بودم. اینستاگرام فیلم مذکور را به سرعت از صفحه من پاک کرد.حالا عکس فرمانده ترور را گذاشته‌ام. ببینیم
حذف می‌کند؟»
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« حرکت زشت اینستاگرام در حذف برخی پست‌ها و صفحه‌ها، نشانه‌ دروغین بودن بسیاری از ادّعاهای جهان غرب است. ما حق داریم به این کار زشت اعتراض کنیم.»
دیگری نوشت:« آزادی دروغی بزرگ؛ وقتی اینستاگرام به خود اجازه می‌دهد پست‌های مرتبط با شهید قاسم سلیمانی را حذف کند. آزادیِ آمریکایی یعنی ترور، آدم‌کشی و سانسور و دیگر هیچ.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول