حذف پست‌ از اینستاگرام مقابله با موج جهانی در جریان رسانه‌ای است

داود نعمتی انارکی،عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما :

  • همانطور که می دانید، اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی است که متمرکز بر ارسال عکس، ویدئو و متن دارد.
  • بسیاری از ایرانی ها عضو این شبکه هستند و پست های مختلفی را همراه با عکس و فیلم در آن می گذارند. از سویی دیگر این شبکه اجتماعی این امکان را هم به کاربرانش می دهد که پست های اینستاگرامی خود را در فیس‌بوک، توییتر، تامبلر و…  منتشر کنند.
  • به گفته این کارشناس رسانه، با توجه به تعداد دنبال کننده هایی که هر فرد دارد، مطالب و عکس هایی که منتشر می شوند در مقیاسی وسیع منتشر و دیده شود و در واقع خوانش بعضا یکسانی نسبت به مطلب و موضوعی خاص در سطحی گسترده شکل بگیرد.
  • موضوع حمله به اتومبیل سردار سلیمانی و به شهادت رساندن ایشان را من از همین زاویه می بینم که پس از این اتفاق، موجی را در شبکه های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام و از جمله از سوی کاربران ایرانی شاهد بودیم که گفتمانی تقریبا واحد را در محکومیت این اقدام آمریکا پدید آورد، نتیجه چنین موجی بی شک محکومیت اقدام آمریکا در حمله به سردار سلیمانی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی در برابر تایید این اقدام از سوی برخی کاربران است.
  • در چنین وضعیتی دست اندرکاران اینستاگرام که مالکیت آن در اختیار غربی هاست، باید کاری را انجام دهند که موج فراگیر محکومیت اقدام آمریکا به فضای رسانه ای آن ها وارد نشود و لذا جلوی انتشار آن را می گیرند.
  •  این چنین اقدام هایی از نظر آن ها طبیعی نیز هست و مغایرتی با جریان آزاد اطلاعات ندارد.
  • باید این نکته را تاکید کنم که جریان رسانه ای غرب از طریق رسانه های جریان اصلی و رسانه های نوین خود، تقریبا سپهر رسانه ای جهان را به لحاظ مالکیت، زیر ساخت ها، تکنولوژی و محتوا در اختیار خود دارد و خط قرمزش هم انتشار چنین مطالبی در سطح گسترده است.
  • پس از نظر آن ها طبیعی است که جلوی انتشار مطالبی که می تواند موجی جهانی را بر علیه شان پدید آورد، بگیرند. البته اینستاگرام حذف پست هایی در باره سردار سلیمانی را به دلیل رعایت تحریم ها علیه ایران دانسته که بنظر می رسد این لایه سطحی اقدامی است که لایه عمیق تر آن به نظر من مقابله با موج جهانی در جریان رسانه ای است.
  • واکنش رسانه های داخلی نسبت به رویدادهای داخلی و مهمتر از همه رویداهایی که ابعادی گسترده و جهانی دارند این است که با نگاهی کاملا حرفه ای زوایای رویداد را واکاوی و ابعاد آن را منتشر کنند تا جریانی اثرگذار پدید آورند.
  • در برابر جریان رسانه ای حاکم بر دنیا که مالکیت، تکنولوژی و محتوایش در اختیار غرب است باید با زبان رسانه ای و کاملا حرفه ای عمل کنیم. در خصوص اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی صرفا نباید رویکردی احساسی داشته باشیم، باید در مواردی با رویکردی عقلانی و مستند به واقعیات زندگی سردار به واکاوی ابعاد مختلف زندگی و اقداماتش بپردازیم تا از این طریق بتوانیم جریان رسانه ای عمیق و اثرگذاری را در سطحی وسیع و جهانی پدید آوریم.
  • برای این منظور باید از ظرفیت های مختلف رسانه ای و در قالب های مختلف پیام و با بهره گیری از تکنیک های اثرگذار انتشار پیام استفاده کنیم تا حرفمان شنیده شود.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول