تبعیت اینستاگرام از قوانین آمریکا باعث کاهش محبوبیت آن می‌شود

فرزانه نزاکتی، دکتری علوم ارتباطات و مدرس حقوق ارتباطات :

  • به عقیده من این اقدام اینستاگرام ربطی به تحریم ندارد. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که شرکت و دفترش در آمریکا واقع شده و طبیعتاَ تابع قوانین آمریکا است. درسی که در این چند روز گرفتیم این بود؛ آزادی بیانی که دائماَ از آن حرف می زنند به صورت مطلق در هیچ جای جهان وجود ندارد. حتی در خود آمریکا که ادعای مهد آزادی بیان دارد.
  •  وقتی آمریکا سران سپاه قدس ما را جزو تروریست ها قلمداد و کشور را بدین شکل تحریم می کند، بدین معناست که در قانون آمریکا این مسائل جزو امنیت ملی قرار می گیرد و براین اساس اگر رسانه های آمریکا بخواهند اقدام به انتشار اخبار حمایتی از این افراد کنند، امنیت ملی کشورشان را نقض کرده اند.
  • در اینجا ما از یک طرف می خواهیم احساساتمان را در اینستاگرام به اشتراک بگذاریم و از طرفی هم تضاد منافع بین احساسات ما و آنچه در امریکا امنیت ملی محسوب می شود، وجود دارد. اینکه چرا باید در این تناقض اسیر شویم به این دلیل برمی گردد که ما از یک شبکه اجتماعی خارجی استفاده می کنیم.  به عبارتی از یک طرف پتانسیل مشابه آن در ایران وجود نداشته است و از طرفی دیگر شبکه های اجتماعی داخلی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. به نوعی از بیرون تحریم بودن و از داخل محروم بودن سبب شده تا مردم در چنین وضعیت تناقض آمیزی  قرار بگیرند و احساس کنند که هیچ وسیله آزادی برای بیان افکار و احساساتشان وجود ندارد و رسانه های خارجی هم در همه موارد آن ها را حمایت نمی کنند.
  • وقتی اینستاگرام از لحاظ ملاحظات قوانین امنیت، تابع قوانین آمریکا است ولی از لحاظ برد و گستره فعالیتش جهانی تعریف شده است، به محبوبیتش ضربه می زند و باعث ریزش کاربرانش می شود.جمعیت عظیمی در ایران، عراق و کشورهای دیگر می خواهند در این باره از اینستاگرام استفاده کند ولی نمی توانند. خب این باعث کاهش محبوبیت اینستاگرام خواهد شد و یک چالش رسانه ای برای این شبکه اجتماعی است.
  • مطمئناَ همین که تعداد کاربران زیادی در این مورد اعتراض دارند خود به خود یک قدرت ایجاد می کند و باید از این قدرت استفاده کرد. فدراسیون جهانی روزنامه نگاران و سازمان های حامی فعالیت های آزاد رسانه ها، سازمان های حامی آزادی بیان و… در دنیا وجود دارند. حتی خود کاربران می توانند با ایجاد کمپین ها و امضای طومارهای مجازی، اعتراضشان را نسبت به این اقدام اینستاگرام نزد این سازمان ها اعلام کنند.
  • احتمال زیادی وجود دارد که این اقدام به یک بحث جدی رسانه ای تبدیل شود و رفتارهای یکسویه آمریکا و سیاست زدگی در عرصه رسانه ای را به چالش بکشد. بهتر است این اعتراض، مردمی و از سوی کاربران باشد، چراکه اعتراض دولتی حاشیه هایی به همراه دارد. بنابراین ایجاد کمپین های مجازی برای گردآوری امضا، هشتگ زدن در توییتر، فراخوان اعتراض توسط کاربران شناخته شده با دنبال کننده بالا و… می تواند حرکت خوبی برای انتقال صدای اعتراض کاربران ایرانی باشد.
  • از طرفی نهاد رسانه می تواند این اعتراض ها را ساماندهی کند. به عنوان مثال هشتگی درباره اعتراض به اقدام اینستاگرام به دلیل نقض آزادی بیان طراحی کند. یا در این حوزه اطلاع رسانی کند که طوماری جهت محکوم کردن این حرکت ایجاد شده و مردم می توانند آن را امضا کنند. حتی چنین کاری می تواند از طریق صفحات خودشیان در شبکه های اجتماعی، شروع و تبدیل به یک جریان شود.

/شفقنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول