پایداری شبکه، مزیت اصلی‌ شبکه ملی اطلاعات

محمد صالح مفتاح کارشناس حوزه آی تی:
  • شبکه ملی اطلاعات شبکه داخلی است که بر مبنای پروتکل اینترنت کار می‌کند و دسترسی‌هایی که در گذشته در بستر اینترنت داشتیم را در ریل شبکه داخلی طراحی می‌کند.
  • شبکه ملی اطلاعات می‌تواند امکانات بیشتر از جمله سرعت و کیفیت بهتر برای شبکه‌های ارتباطی را فراهم کند و بدون وجود این شبکه ملی سرعت تبادل اطلاعات وکیفیت آن کاهش می‌یابد.
  • شبکه ملی اطلاعات به واسطه داخلی بودن، هزینه‌های کمتری برای کشور و کاربران در بر دارد سابق بر این بدون شبکه ملی اطلاعات هر درخواستی که در شبکه ایجاد می‌شد باید در شبکه اینترنت جهانی مورد بررسی قرار می‌گرفت و درخواست‌های ما پس از عبور از نقاط مختلف دنیا به کشور باز می‌گشت در حالی که ممکن بود سروری که این خدمات را ارائه می‌دهد در داخل کشور وجود داشته باشد.
  • برای کاهش هزینه‌ها و همچنین تامین امنیت کاربران و ازطرفی دیگر پایداری شبکه این تصمیم گرفته شد که در کشور شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد و زیرساخت‌های مربوط به آن ایجاد شود این اتفاق کمک می‌کند که شبکه پایدار باشد و این پایداری شبکه هم در مبنای زیرساخت و هم سرویس مطرح می‌شود.
  • اگر بتوانیم بخشی از سرویس‌ها را نیز در داخل کشور ایجاد کنیم قاعدتا نیازمندی ما به شبکه اینترنت جهانی کاهش پیدا می‌کند، اما در حال حاضر سرویس‌های مناسبی در شبکه ملی اطلاعات نداریم و متاسفانه شاهد این هستیم که همچنان ضعف‌هایی از در موضوع مانند شبکه ایمیل ملی، موتور جستجوی ملی وجود دارد که در صورت برطرف شدن این کاستی‌ها وابستگی ما به شبکه ملی اطلاعات جهانی کاهش می‌یابد.
  • در حال حاضر با توجه به اینکه شبکه‌های بانکی ما بر روی سرور‌های داخلی فعال هستند یا بسیاری از سرویس دهنده‌ها مثل تاکسی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی و… در داخل کشور فعالیت می‌کنند و یا ارائه کنندگان خدمات چند رسانه‌ای بر روی شبکه‌های داخلی قرار دارند شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به افزایش سرعت در کنار کاهش هزینه به مخاطبان کمک کند.
  • استفاده از اینترنت جهانی هزینه بالاتری برای کاربران دارد و استفاده از شبکه ملی اطلاعات قاعدتا موجب کاهش هزینه می‌شود در واقع تعرفه تبعیضی دارد و اگر از سرویس دهنده‌های داخلی هم بخواهند به مخاطبان داخل کشور سرویس دهند قاعدتا باید هزینه‌های کمتری بپردازند در کنار این موارد سرعت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات افزایش می‌یابد.
  • در اینترنت داخلی محدودیت لینک‌های جهانی و جود ندارد و در کنار این موضوع سرعت بهتری به مخاطبان ارائه می‌کند به واسطه اینکه لازم نیست هر درخواستی در سرور جهانی جستجو شود و این موارد تمامی مزیت‌هایی شبکه ملی اطلاعات هستند.
  • شبهاتی که در خصوص قطع اینترنت مطرح شده اصلا صحیح نیست و شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه جایگزین اینترنت جهانی نخواهد بود چرا که اینترنت بستری است جهانی و به صورت نامتمرکز خدمات را ارائه می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند جایگزین آن باشد، اما بسیاری از خدماتی که نیاز مردم و کشور را تامین می‌کند در این شبکه در دسترس قرار دارد.
  • شبکه ملی اطلاعات یک فضای در رقابت با اینترنت جهانی نیست و ما باید این موضوع را مطرح کنیم که به هر حال شبکه اینترنت در معرض خطرات متعددی قرار دارد کما اینکه پیش آمده چندین بار در دنیا اینترنت قطع شد و موجب شد سرور‌های گوگل و فیس بوک مختل شوند مشخص است که اینترنت و خدمات دهی در کشور می‌تواند متاثر از این موضوع باشد و یا حوادث طبیعی و یا انسانی که رخ می‌دهد موجب می‌شود برخی از لینک‌های اینترنتی قطع شود و این شبکه نباید به طور کلی وابسته باشد و این وابستگی کمک می‌کند که در این شرایط هم مردم بتوانند خدمات مورد نیاز خود را از شبکه ملی اطلاعات کسب کنند.
  • اگر بخواهیم شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل کارآیی خود را داشته باشد مهم این است که سرویس دهنده‌های داخلی را حمایت کنیم و توسعه بخشیم اگر بتوانیم این موارد را در اولویت قرار دهیم بسیاری از نیازمندی‌های مردم کاهش پیدا می‌کند، با قطع اینترنت جهانی مشخص شد که بسیاری از سرویس‌هایی که ما در داخل کشور استفاده می‌کنیم کافی نیست، همچنین برخی از این موارد خوب نتوانستند به مردم خدمات رسانی کنند از جمله موتور جستجوگر که در این باره پروژه‌های متعددی را در کشور شاهد بودیم، اما آنطور که باید و شاید محصول نهایی خوبی را از این شبکه دریافت نکردیم اگر این موارد توسعه پیدا کند کارآیی شبکه ملی اطلاعات بیشتر خواهد شد.
  • سرویس دهنده‌های داخلی درحاضر بدون وجود شبکه ملی اطلاعات امکان دسترسی و کنترل فضای مجازی را فراهم می‌کند چرا که در بستر سرویس داخلی رخ می‌دهد و قوانین و مقررات نظارتی بر آن و جود دارد، اما زمانی که کل این سرویس‌های اصلی ما در خارج از کشور هستند، از وجود کشف جرم و فعالیت‌ها کاسته خواهد شد.
  • به هر حال اگر شبکه اطلاعات را در لایه‌های متعدد مشاهده کنیم می‌بینیم که به برخی از لایه‌های اینترنت دسترسی نداریم و یا لایه‌های دیگری است که به واسطه شبکه ملی جهانی قابل رویت و قابلیت رمز نگاری نیست و در این شرایط دسترسی ما کاهش پیدا می‌کند تمامی این موارد باعث می‌شود که امکان کشف جرم در فضای مجازی بیشتر شود.
  • یکی از مسائل و معضلاتی که پلیس با آن رو به رو است مشکل کشف جرم در فضای مجازی است، کشف جرم در این مراحل سخت‌تر خواهد بود و با وجود این شرایط شبکه ملی اطلاعات به خصوص رشد سرویس دهی این امکان را برای رشد کشور بیشتر فراهم می‌کند تا فضای امن‌تر و سالم تری به مخاطبان ارائه شود.
  • هر چقدر که این شبکه به شبکه جهانی متصل شود و کیفیت و ثبات بیشتری پیدا کند قاعدتا در بستر آن می‌توان درآمد‌های بیشتری را متصور شد، به این معنا که امکان خدمات دهی پایدار وجود داشته باشد بسیاری از خدمات در بستر شبکه ملی ارائه می‌شود و این امر می‌تواند در افزایش درآمد‌های دولت موثر باشد.
  • کسب و کار‌های جدید در بستر شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود به واسطه اینکه در شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی بهتر بوده و در این راستا اقدامات جدی از سوی دولت صورت گرفته است، ارائه دهندگان خدمات چند رسانه‌ای همگی در حال توسعه هستند به واسطه اینکه این امکان برای مخاطبین ایجاد شد که استفاده از اینترنت‌های با کیفیت بالا و سرعت بیشتر را دریافت کنند.
  • یکی از مهمترین مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات، پایداری شبکه است و زمانی که شما مطمئن باشید خدمات بانکی، خدمت زیر ساختی و سایر خدمات داخلی هیچ گاه قطع نمی‌شود اقتصاد می‌تواند ثبات بیشتری پیدا کند و البته در کنار این ثبات ظرفیت‌های بیشتری برای کسب و کار ایجاد می‌شود که می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی برای کسب و کار ایجاد کند و خدمات دهی را توسعه دهد.

/میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول