چرا محبوبیت تیک تاک، مدیرعامل فیسبوک را نگران کرده است؟

تیک تاک با چنان سرعتی در میان کاربران جا افتاد که حتی توانست استانداردهای فیسبوک را جابجا کند. طبق گزارشی که اخیرا توسط مرکز تحقیقاتی Tower Sensor منتشر شده، چیزی بالغ بر 738 میلیون دانلود برای تیک تاک در سال 2019 ثبت شده که آن را بالاتر از اینستاگرام و فیسبوک قرار می‌دهد.
درواقع، تنها یک اپلیکیشن و آن هم واتس اپ توانست به دانلود بیشتری در مقایسه با تیک تاک دست یابد. اگرچه در میان پنج اپلیشیکن پردانلود، چهار اپلیکیشن متعلق به شرکت فیسبوک است اما تهدید تیک تاک بیشتری از آن چیزیست که مارک زاکربرگ بخواهد از آن چشم پوشی کند.
طبق آمارهای منتشر شده، میزان دانلود تیک تاک در سال گذشته میلادی با رشدی 44 درصدی همراه بود و اکنون بیش از 1.65 میلیارد دانلود برای آن ثبت شده است. اگرچه همه افرادی که این برنامه را نصب می‌کنند، به طور فعال از آن استفاده نخواهند کرد اما این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که خطر تیک تاک بسیار جدی‌تر از آن چیزیست که فیسبوک تصور آن را می‌کرد.
رشد تیک تاک بیشتر در چین و هند محسوس است. این اپلیکیشن در چین با نام Duoyin شناخته می‌شود و از آنجایی که فیسبوک در این کشور، فیلتر است کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که فیسبوک در سال 2017 سعی داشت تا اپلیکیشن Musical.ly را که اکنون با نام تیک تاک شناخته می‌شود خریداری کند اما نتوانست در رقابت با بات‌دنس، مالک کنونی  این برنامه پیروز شود.با این حال، فیسبوک حتی برای جلب توجه کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌های خود از برخی از قابلیت‌ها و افکت‌های تیک تاک الگوبرداری کرد.
زاکربرگ که نتوانست نمی‌تواند در عمل و رقابت با تیک تاک، آن چنان که بایدوشاید عمل کند به بیراهه رفت و عملکرد تیک تاک را مورد تردید و سوال قرار داد و گفت که این برنامه نیازمند بررسی و واکاوی بیشتری است. وی در این باره گفت:  اگرچه برنامه‌های ما همانند واتس اپل به دلیل قابلیت‌های قوی رمزنگاری و حفاظت از حریم شخصی کاربران، توسط بسیاری از کاربران در جران اعتراض‌ها و توسط فعالان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تیک تاکی که به سرعت در جهان در حال رشد است، این اعتراضات را سانسور می‌کند. آیا این همان اینترنتی است که ما به دنبال آن بودیم؟ چین سعی دارد تا دیدگاه خود نسبت به اینترنت را به دیگر کشورهای جهان نیز تسری دهد.
اما تیک تاک هرگونه نفوذ و تاثیر دولت چین بر سیاست‌ها و خط مشی بایت‌دنس و تیک تاک را رد کرد و حتی العلام کرد که حاضر برای رفع هرگونه اتهام و نگرانی در این رابطه، بخشی از سهام خود را واگذار کرده یا مقر خود را به خارج از چین انتقال دهد.
شواهد نشان می‌دهد که زاکربرگ به دشت از اوج گرفتن تیک تاک نگران است و هر راهی را برای کنار زدن این اپلیکیشن و یا کم کردن محبوبیت آن نیز کاربران امتحان می‌کند. اما رشد و محبوبیت تیک تاک به نحوی است که بعید به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها مثمرثمر واقع شود.
/آی تی ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول