برگزیدگان «جایزه سال استیکر» معرفی شدند

آیین اختتامیه اولین دوره جایزه سال استیکر، بعد از ظهر روز دوشنبه، 30 دی ماه 1398 با اجرای سیدمحمدرضا حسینیان و با حضور میثم عسگری مدیرعامل پیام رسان آیگپ، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نخستین دوره جایزه سال استیکر، بهرام عظیمی رئیس هیئت داوران، علی رادمند عضو هیئت داوران جایزه سال استیکر و محمدمیثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه و با اجرای استندآپ کمدی ابوطالب حسینی در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
پیام رسان های داخلی نیاز به حمایت دارند
میثم عسگری رییس جایزه سال استیکر و مدیرعامل پیام رسان «آیگپ»:
  • اگر امروزه فضای مجازی را جزو زندگی روزمره بدانیم آن گاه نمی توان نقش مهم استیکرها را نادیده گرفت. تجربه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در طول یک دهه گذشته، نشان داده است که استیکرها هم صاحب سبک و هم در حال پیشروی هستند به طوری که می توانند جایگزین ایموجی ها شوند و کسب و کارهای تازه ای را در این زمینه ایجاد کنند.
  • در طول یک سال گذشته که امکان ارایه استیکرها در پیام رسان ها ایجاد شد این دغدغه را داشتیم که با استیکرهایی که مفاهیم غربی و شرقی دارند، مواجه نشویم بنابراین در اولین گام از هنرمندان دعوت کردیم تا آثاری را برای ما طراحی کنند که این استیکرها بهمن ماه سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت ولی راضی کننده نبود به این دلیل که اگر چه هنرمندان آن ایرانی بودند اما برگرفته از فرهنگ بومی و ملی ما نبود و استیکرهایی غریبه بودند و بنابراین از همراهی آقای شجاعی طباطبایی بهره مند شدیم و طرح برگزاری مسابقه ای برای طراحی استیکر با استقبال از سوی ایشان روبرو شد و درنهایت ایده «جایزه سال استیکر» شکل گرفت.
  • پیام رسان های ایرانی در مواقع قطعی اینترنت بین المللی و محدودیت های اینترنتی مورد توجه قرار می گیرند و به جز این موارد کسی سراغشان نمی رود اما در چنین مواقعی که با قطعی اینترنت بین المللی روبرو می شویم، بسیاری از رسانه ها به دنبال مقایسه این پیام رسان ها با پیام رسان های بین المللی هستند که این مقایسه نابرابری است و اگر بخواهیم که پیام رسان ها در اندازه پیام رسان های بین المللی باشند، مستلزم متغیرهای زیادی است که این ملزومات در دسترس ما نیست و نیاز به حمایت های همه جانبه و همچنین سرمایه گذاری وجود دارد.
  • در یک سال گذشته کسانی که در پا نگرفتن «آیگپ» و پیام رسان های داخلی تأثیرگذار بودند، بیشتر از کسانی که حامی آن بودند، در پیشرفت و قوی تر شدن ما تأثیرگذار بودند.
کشف استعدادهای جوان

محمد میثم میثمی مدیر فرهنگ‌سرای اندیشه:

  • پیام رسان های داخلی بر اساس نیاز جامعه تلاش کرده اند تا خود را به سطح توقعات مردم برسانند و در این مسیر رقبای قدرتمندی هم داشته اند و بنابراین این وظیفه ماست که از این دوستان حمایت کنیم و در کنارشان باشیم تا اتفاق اثربخشی را در این حوزه شاهد باشیم.
  • برگزاری این مسابقه، استعدادهای جوان را به جامعه معرفی می کند، یادآور شد: در خلال برگزاری این مسابقه به گواه داوران، استعدادهای بالقوه ای کشف شد و رسالت دیگری این مسابقه نیز که کشف استعدادهای جوان بود، به این ترتیب محقق شد که امیدواریم در آینده شاهد درخشش استعدادهای جوانان در حوزه تولید آثار هنری باشیم.
تصویرسازی‌ها و طراحی‌ها عالی بود/ نکات مهم در داوری
شجاعی طباطبایی دبیر «جایزه سال استیکر» و یکی از اعضای هیات داوران این مسابقه:
  • در داوری آثار این جایزه ایرانی بودن آثار اهمیت بسیار زیادی داشت وامکان کوچک کردن سایز اثر ضمن حفظ ویژگی های آن از دیگر نکات حائز اهمیت در داوری آثار بود، همچنین کنار هم چیده شدن آثار و امکان انتخاب شدن آن از سوی مردم و کاربران و انتقال حس درست به مخاطب از دیگر نکاتی بود که در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.
  • دیده شدن آثار در پس زمینه های مختلف، تکنیک طراحی استیکرها و سلیقه داوران نیز در قضاوت و داوری نهایی آثار تأثیرگذار بود.
  • تصویرسازی ها و طراحی ها بسیار عالی بود و اگر مسابقه دیگری مثل مسابقه تصویرسازی یا کاریکاتور بود، بسیاری از آثار برنده چنین مسابقاتی بودند اما به همان دلایلی که ذکر کردم، بسیاری از این آثار در ردیف برگزیده ها نبودند.
اهدای جایزه بخش نگاه مردمی
در ادامه این مراسم با حضور رییس، دبیر و داوران جایزه سال استیکر و پرویز کرمی رییس مرکز علم و فناوری ریاست جمهوری و مدیر فنی آیگپ، جایزه بخش نگاه مردمی این مسابقه به آیدین ارجمندی اهدا شد که شامل ۵ میلیون تومان وجه نقد بود.
حمایت از شرکت های طراحی استیکر در قالب صنایع خلاق فرهنگی
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور:
  • به هنرمندانی که این استیکرها را طراحی کرده اند، هزارآفرین می گویم. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره موضوع اکوسیستم فناوری و نوآوری مرتب صحبت می شود. ما در این مرکز زیست بوم فناوری و نوآوری را ابداع کرده ایم که این زیست بوم درکشورهای پیشرفته 2700 میلیارد دلار گردش مالی سالانه دارد و در حوزه انیمیشن و کارتون سهم ایران 60 میلیارد تومان است.
  • معاونت باید از شرکت های دانش بنیان حمایت کند ولی برخی از طرح ها در قالب این شرکت ها قابل تعریف نیست و بنابراین می توانند در قالب صنایع خلاق فرهنگی تعریف شود. شرکت های طراحی استیکر نیز اگر راه اندازی شود می تواند در قالب این شرکت های صنایع خلاق فرهنگی تعریف شود و از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند.
رونمایی از استیکرهای متحرک در پیام رسان آیگپ
تقوی مدیر فنی آیگپ:
  • دردنیای ارتباطات نوین استفاده از استیکرها در حال رشد است و تا سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۸۹ بیلیون دلار کالای دیجیتال در دنیا به فروش می رسد که استیکرها نیز بخشی از این کالاهای دیجیتال محسوب می شوند.
در پایان سخنان وی، از نسل دوم استیکرهای پیام رسان آیگپ رونمایی شد که این استیکرهای متحرک با توجه به زیرساخت هایی که برای آنها طراحی شده است، همه پلتفرم ها را پوشش می دهند.
جشنواره ای مردمی/ آثار هنری برای استفاده همه مردم
بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر:
  • این مسابقه جزو معدود مسابقه ها و شاید بعد از جشنواره کاریکاتور، تنها رویدادی باشد که آثارش برای عامه مردم قابل درک است و جایزه سال استیکر را می توان عامه فهم ترین جشنواره هنری دانست که تاکنون برگزار شده است چرا که از یک کودک 5 ساله تا افراد کهنسال می توانند با تصاویر آن می توانند ارتباط برقرار کنند.
  • مبلغ جوایز این مسابقه رقم بسیار خوبی است که به برگزیدگان اهدا می شود و این در حالی است که برخی از مسابقه ها که صاحبانش، سرمایه های بسیار کلانی در کشور دارند، تنها 2 میلیون تومان برای برگزیدگان اول مسابقه های خود در نظر می گیرند.
  • این مسابقه علاوه بر داشتن جوایز بسیار خوب برای برگزیدگان دارای وجه معنوی است به این دلیل که این استیکرها دست به دست می چرخد و همه مردم از آنها استفاده می کنند و این احساس بسیار لذت بخشی است.
معرفی برگزیدگان:
  • در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان جایزه سال استیکر معرفی و جوایز آنها اهدا شد.
  • علیرضا پاکدل، مهدی عزیزی و محمد افلاک سه برگزیده ویژه هیات داوران بودند که لوح تقدیر دریافت کردند.
  • عاطفه گلشاهی جایزه اول این مسابقه را شامل ۱۳ میلیون تومان از آن خود کرد.
  • شهاب جعفرنژاد جایزه ۱۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص داد.
  • شادی دلپاک جایزه سوم را شامل ۷ میلیون تومان دریافت کرد.
  • به همه راه یافتگان به نمایشگاه نیز مبلغ ۲ میلیون تومان اهدا شد که این مبلغ به جایزه برگزیدگان نیز اضافه می‌شود.
در پایان این مراسم لوح یادبود جایزه سال استیکر از سوی هنرمندان و مسئولان به امضا رسید و عکسی به یادگار ثبت شد.
اجرای استندآپ کمدی ابوطالب حسینی از دیگر بخش‌های این آیین بود.
/وبسایت فرهنگ و هنر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول