بی وفایی اینترنتی آفت این روزهای خانواده

حجت الاسلام دکتر مسعود نورعلیزاده میانجی دانش‌آموخته سطح عالی حوزه و دکترای روان‌شناسی:

  • فضای مجازی به روابط فرا زناشویی دامن زده و فراوانی آن را افزایش داده است و همین سبب آسیب های جدی به بنیان خانواده شده است.
  • با توسعه و روند افزایشی شبکه های اجتماعی و سایبری، ارتباطات زنان و مردان با غیر از همسران خود زیاد شده است.
  • این روابط از دوستی های ساده آغاز شده و در برخی موارد نیز به روابط فیزیکی آلوده کشیده می شود. در اثر این‌گونه روابط، حتی مشکلات روانی و انحرافات جنسی دیگری برای این افراد از طریق فضای سایبر ایجاد می شود.
  • از این روابط با عنوان بی وفایی اینترنتی یاد می شود. در یکی از بررسی‌ها، ۵۳ درصد از ۳۹۶ نفر، بر اثر استفاده از اینترنت با محتوای جنسی، با شریک زندگی و دیگر افراد خانواده دچار مشکلات جدی ارتباطی شده بودند.
  • بحث خیانت از مشکلات مهم و بغرنج در مسائل زناشویی و ارتباط میان همسران است که متاسفانه پس از همه گیر شدن فضاهای مجازی و استفاده بی رویه از شبکه های اجتماعی این مساله افراد زیادی را درگیر خود کرده است.
  • این روابط تنها منحصر به روابط کامل و فیزیکی نمی شود بلکه روابط عاطفی را نیز شامل می شود.
  • متاسفانه بخشی از روابط خائنانه در پاسخ به شریک زندگی و در یک اقدام تلافی جویانه و انتقام گیری صورت می گیرد که در نهایت همه خانواده را درگیر کرده و به آنها آسیب می رساند.
  • روابط فرازناشویی به دو دسته بی وفایی و خیانت تقسیم بندی می شود که دسته اول بیشتر شامل روابط عاطفی با غیر از همسر است و دسته دوم روابط لذت‌جویانه جنسی را نیز در برمی گیرد. دسته اول بیشتر زنان را درگیر خود می‌سازد و دسته دوم بیشتر مردان را اسیر خود می‌کند.
  • وقتی فردی دچار روابط زناشویی زخم خورده می شود ترمیم آن رابطه بسیار پیچیده شده و درمان آن مشکل است؛ ولی تا حد زیادی از طریق مشاوره قابل ترمیم است.
  • با توجه به فرهنگ و طبیعت زنان، زندگی مشترکی که در آن مرد به همسرش خیانت کرده است با گذشت و چشم پوشی زنان و حتی الزام و یا اجبار زنان بر ادامه زندگی امکان پذیر است ولی در صورت خیانت زنان این اغماض بسیار کم دیده می شود و اغلب افراد با هیجانات شدید و خشم و پرخاشگری زیادی با آن مواجه می‌شوند و همین امر سبب از هم پاشیدگی کانون خانواده می شود.
  • امام سجاد(ع) در روایتی آورده است از بدبختی و رنج و سختی مرد این است که زنی خودپسند داشته باشد که به او خیانت کند، و با توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی پذیرش و چشم پوشی از چنین مشکلی از سوی مردان بسیار سخت و دشوار و در پاره‌ای مناطق حتی غیرممکن است.
    حتی صحبت و مکالمه غیرحضوری در روابط عاطفی خارج از پیمان زناشویی نوعی خیانت محسوب می شود که آثار سوءی در پی دارد و به دلیل پیامدهای شوم آن، این اقدام از نظر شرعی، اجتماعی، خانوادگی و روانی نیز برای همسران منع شده است.
    حتی در این نوع روابط نیز سطحی از لذت برای افراد ایجاد می شود و نوعی از درجات زنا محسوب می شود؛ چرا که بر اساس آیات و روایات هر یک از اعضای بدن دارای زنایی است که باید از آن پرهیز شود.
  • این‌گونه روابط به ظاهر نه چندان مهم د نظر برخی از افراد، آنها را به وابستگی شدید عاطفی کشانده و به سمت روابط نامشروع سوق می دهد و همین خود بسترساز دیگر انحرافات و گناهان است و در نهایت همسران به یکدیگر خیانت می کنند.
  • وقتی مردی با زنی غیر از همسر خود رابطه برقرار می کند، به همسر خود بی توجه شده و دور باطلی اتفاق می افتد.
  • چون زن از سوی همسر خود تامین عاطفی نمی شود نسبت به دیگر بخش های زندگی زناشویی نیز سرد و بی اهمیت می گردد و در ادامه مرد از روابط سرد همسر خود خسته شده و برای تامین نیازهای خود بیشتر به روابط خارج از چارچوب خانواده می پردازند و در نتیجه هیچ یک از همسران از کنار هم بودن و حتی روابط نزدیک تر لذت نمی برند.
  • وقتی فردی از مصاحبت و همنشینی همسرش سیراب نشده و لذتی نبرد این مساله در روابط زناشویی نیز نمود پیدا می کند و فرد با ارتباط های خارج از خانواده بیشتر دچار تنوع طلبی می شود و نمی تواند تنها با یک شریک زندگی، سیر شود.
  • این روابط نامشروع باعث اختلافات خانوادگی شده و از نظر فرزندپروری نیز والدین نمی توانند به خوبی بچه های خود را سرپرستی و مدیریت کنند و با مختل شدن سیستم تربیتی آنان، زمینه فساد و دیگر بزهکاری ها برای فرزندان نیز ایجاد می‌شود.
  • بر اساس برخی از آمارهای اعلام شده که سعید کاوه در کتاب خود تحت عنوان همسران و بی‌وفایی و خیانت آورده است، ۲۵ درصد از جنایت های صورت گرفته در کشور، به علت مسائل جنسی و ناموسی است.
  • از بین رفتن اعتماد، احترام و جایگاه خانوادگی و نیز گسست های خانوادگی، ایجاد احساس ناامنی، افسردگی، خشم و کینه، استرس و نگرانی و خودکم بینی و سوءظن و بدبینی را از دیگر پیامدهای روانی و خانوادگی روابط نامشروع در جامعه است که اغلب این مشکلات ناشی از ضعف در توانایی خودکنترلی و خویشتنداری، عدم حاکمیت ارتباطات عفیفانه به ویژه در فضای مجازی، کمرنگ شدن تربیت دینی و پایبندی و التزام به دستورات قرآنی و الهی از یک سو و ضعف در مهارت‌های عاطفی و جنسی همسران از سوی دیگر است.

/پایگاه خبری مهرصبا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول