رمزگذاری end-to-end برای همه کاربران

واتس اپ پیش از این رمزگذاری end-to-end را در آبان‌ماه 93 برای کاربران اندرویدی خود فراهم کرده بود اما این قابلیت تنها در صورتی فعال بود که مکالمه بین دو کاربر اندرویدی صورت بگیرد.

حالا واتس اپ اعلام کرده که تمامی یک میلیارد کاربر این سرویس چه در پلتفرم اندروید، چه iOS، چه بلک‌بری، چه ویندوزفون و چه حتی سیمبین در تمامی امکانات برنامه از جمله چت‌ها، پیام‌های صوتی، مکالمات، تصاویر و ویدئوها و عملاً همه چیز از این شیوه رمزگذاری بهره‌مند هستند. اما رمزگذاری end-to-end به چه معناست؟

رمزگذاری end-to-end در واتس اپ به چه معناست؟

با این شیوه رمزگذاری پیام‌های شما در دستگاه خودتان رمزگذاری شده و تنها در دستگاه مقصد رمزگشایی خواهد شد و در این میان هیچ شخص یا سازمانی از سرویس‌دهنده‌های اینترنت، سازمان‌های دولتی مانند NSA یا حتی خود واتس‌اپ نمی‌تواند متوجه شود چه پیامی ردوبدل کرده‌اید.

به این ترتیب حتی سازمان‌های قادر نخواهند بود واتس‌اپ را مجبور به لو دادن اطلاعات کاربران کنند چرا که اصطلاحاً کلید رمزگشایی پیام‌ها را حتی خود واتس‌اپ نیز در اختیار ندارد.

گفتنی است واتس‌اپ پس از فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و درحالی‌که سرویس‌های مشابه مانند تلگرام در ایران کاربران بیشتری داشته و چنین رمزگذاری را نیز ارائه می‌کنند واتس‌اپ کماکان در دنیا کاربران بسیار بیشتری دارد.

از آن‌جا که این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است تنها کافیست تا آخرین نسخه از واتس‌اپ روی گوشی شما و مخاطبتان نصب باشد. اگر هر دو از آخرین نسخه استفاده کنید با پیام زردرنگ از فعال بودن این ویژگی مطلب خواهید شد و همچنین می‌توانید با لمس نام مخاطب بالای صفحه با دیدن آیکن قفل نیز مطمئن شوید.

در گروه‌ها نیز اگر تمامی اعضا از نسخه جدید واتس‌اپ استفاده کنند مکالمات end-to-end خواهد بود و با لمس نام گروه می‌توانید مشاهده کنید دقیقاً چه اعضایی احتیاج به آپدیت اپلیکیشن خود دارند.

 

/فارنت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول