فضای مجازی با مزایا و معایبی حقیقی

  • نیلوفر عظیمی نوشت:

طبق اولین تعریف فضای مجازی در سال ۱۹۵۴ میلادی، فضای مجازی مجموعه ای از نهادهای اجتماعی شــامل مردم و سازمان هاست که با روابط معنی دار اجتماعی به یکدیگر متصل اند و در به اشتراک گذاری علایق، سلیقه ها و ارزش ها تعامل دارند. از مزایای استفاده از این شبکه ها می توان افزایش خلاقیت، استعداد و توانایی فردی و همچنین قدرت تحلیل و روحیه انتقادی افراد زمانی که با انبوهی از مطالب و اخبار روبه رو می شوند، را نام برد. متاسقانه باید انتظار آسیب هایی بیش از فواید گفته شده را برای فضای مجازی داشت: از معایب استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می توان اعتیاد به آنها را نام برد به شکلی که پس از مدتی استفاده فرد عادت به این کار کرده و به دنبال فرصتی برای استفاده از این فضا می گردد. اختلال شخصیت هویت و یا بحران هویت از دیگر آسیب های وارده می باشد.بحران هویت به معنای دشواری و رنج شدید فراوان ناشی از نبود قطعیت درباره هویت و موجودیت فرد است و در جوامعی رخ می دهد که در حال گذر از دوران سنیت به سمت مدرنیت  می باشد و باعث دگرگونی ارزش های فردی، خانوادگی، اجتماعی و معنوی می باشد.
سو استفاده های جنسی یکی دیگر از این معایب است. بر اثر گردهمایی ای در چند سال اخیر برای حمایت از کودکان دربرابر سو استفاده جنسی از طریق اینترنت قطعنانه ای منتشر شد با نتیجه ی:هرچه اینترنت بیشتر توسعه پیدا می کند کودکان بیشتر در معرض محتویات خطرناک قرار می گیرند و فعالیت های محرمانه مربوط به فحشای کودکان که از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد از مسائل حاد به شمار می رود.
استفاده بیش ازحد از شبکه های مجازی می تواند احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش دهد به طوری که ارسال پست ها و استاتوس های غیر مفید در این فضا تبدیل به عادتی زننده و مخرب شود بــــرای جمع آوری لایک ها و کامنت های هرچه بیشتر. افرادی که عادت به استفاده از شبکه های اجتماعی دارند نسبت به فرد عادی احساسات منفی ببشتری از جمله افسردگی را تجربه می کنند.
اگر احساس غمگین بودن و یا افسردگی داشتید بهتر است چندروزی اینترنت را کنار گـذاشته و از شبکه های اجتماعی دور شوید. از نظر جامعه شناسی هم استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی باعث شکست بیشتر در روابط،گوشه گیری و مختل شدن فعالیت های روزانه می شود.
کاری که ما باید انجام دهیم:
۱٫ مهم ترین کاری که باید انجام شود از سوی دولت ها و به روز کردن قوانین و به دنبال آن انتشار مطالب و اخبار هایی که در این فضا منتشر می شود خارج از آن است.
۲٫ می توان با آگاه سازی مردم از آزارهای اینترنتی وارد بر قربانی ها جلوی افزایش استفاده را گرفت و یا از طریق فرهنگ سازی و آگاه سازی بیشتر،کمتر شاهد آسیب ها بود.
۳٫ از والدین هم انتظار می رود با حضور پررنگ خود کنار فرزندان و نقش گیری به عنوان یک دوست خوب و جذب آنها به گونه ای که به دنبال سرگرمی های کاذب و عشق و محبت در اینترنت نباشند مانع بسیاری از آسیب ها به فرزندانشان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول