شکایت روسیه از فیس بوک و توییتر

Roskomnadzor (دستگاه اجرایی فدرال روسیه است که مسئولیت سانسور فضای مجازی در این کشور را بر عهده دارد)، دیده‌بان ارتباطات از راه دور روسیه، امروز اعلام کرد که به دلیل عدم انتقال داده‌های کاربران روسی بر روی سرورهای مستقر در خاک این کشور، سازمان دیده‌بان ارتباطات از راه دور روسیه، دادرسی اداری علیه دو غول بزرگ شبکه اجتماعی یعنی فیس‌بوک و توییتر ترتیب داده است.

این نهاد نظارتی در ادامه اظهار کرد: طبق قسمت ۵ ماده ۱۸ قانون داده‌های شخصی شماره ۱۵۲ ارائه‌شده توسط Roskomnadzor ، این شرکت‌ها (فیس‌بوک و توییتر) اطلاعاتی راجع به الزامات بومی‌سازی پایگاه داده‌های کاربران روسی عضو شبکه‌های اجتماعی مربوطه در سرورهای مستقر در فدراسیون روسیه ارائه نکرده‌اند.

“دادرسی اداری مطابق قسمت ۸ ماده ۱۳و۱۱ قانون اداری فدراسیون روسیه به دلایل تخلف اداری صورت گرفته، خواستار جریمه فیس‌بوک و توییتر به مبلغ ۱ میلیون‌تا ۶ میلیون روبل شده است.”

پروتکل دادرسی اداری تنظیم‌شده با حضور نماینده نظارت بر مخابرات روسیه و توسط نماینده توییتر امضا شد. درحالی‌که فیس‌بوک نماینده‌ای را برای امضاء این توافقنامه به جلسه ارسال نکرده است، این شرکت‌ها طبق قانون روسیه ظرف سه روز یک نسخه از پروتکل را دریافت کرده‌اند.

ممنوعیت استفاده برای کاربران ممکن است بعد از جریمه شدن فیس‌بوک و توییتر در روسیه اعمال شود.

حتی اگر جریمه‌های فیس‌بوک و توییتر تهدید به نظر برسند ممکن است در ظاهر خنده‌دار به نظر برسد، اما پیامدهای تصمیمات روسیه بسیار جدی است.

شبکه اجتماعی LinkedIn در نوامبر سال ۲۰۱۵ پس‌ازآنکه نتوانسته بود طبق قانون روسیه داده‌های کاربران را روی سرورهای روسی ذخیره کند ، در این کشور فیلتر و ممنوع شد.

“رکسومنژاد” از مسئولان Roskomnadzor  در مصاحبه‌ای گفت: “بر اساس تصمیم دادگاه که لازم‌الاجرا است، شبکه اجتماعی LinkedIn وارد پرونده نقض حقوق داده‌های شخصی کاربران در روسیه شده و برای مسدود کردن اپراتورهای مخابراتی ارسال‌شده است.”

این فیلتر شدن دو ماه پس از شکایت شرکت Roskomnadzor علیه این شرکت در پاسخ به نقض اطلاعات قبلی LinkedIn صورت گرفت شد و زمانی که از LinkedIn  خواسته شد که طبق قانون حفظ حریم خصوصی کاربران روسی،  مصوب سپتامبر ۲۰۱۵ ، داده‌های کاربران را به داخل سرورهای مستقر در خاک روسیه جابجا کند اتفاق افتاد.

فیس‌بوک قبلاً در مورد ممنوعیت ورودی هشدار داده بود

قبل از این در سپتامبر ۲۰۱۷  فیس‌بوک بازهم به دلیل نقض داده‌های کاربران دلیل تهدید شده بود. توییتر در آن زمان با خواسته‌های مقامات روسی موافقت کرد و اقدام به اطلاع Roskomnadzor مبنی بر برنامه‌ریزی برای انتقال داده‌های کاربران روسی تا اواسط سال ۲۰۱۸ کرد.

راسکومنژاد روز جمعه اظهار داشت که هفته آینده مطابق گزارش روزنامه مسکو تایمز، شکایتی نیز در دادگاه‌های روسیه تشکیل خواهد شد.

قانون جدیدی که ماه گذشته توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به امضا رسیده، جریمه‌های بیشتری را برای مسئولین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مستقر در خارج از خاک روسیه که مرتکب تخلف شوند را تا ۱۸ میلیون روبل (۲۸۰.۵۰۰ دلار) در نظر گرفته است.

 

/ وبسایت پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول