چگونه در اینترنت ردیابی نشویم

در این مقاله 10 قانون برتر ایمنی اینترنت بیان‌شده که با دنبال کردنشان می‌توانید از به دردسر افتادن در محیط آنلاین (و البته آفلاین) جلوگیری کنید.

اطلاعات شخصی‌تان را حرفه‌ای و محدود نگه‌دارید

 کارفرمایان یا مشتریان بالقوه نیازی به دانستن وضعیت روابط شخصی یا آدرس خانه‌تان ندارند. چیزی که آن‌ها باید بدانند تخصص و سابقه‌ی حرفه‌ای شماست و اینکه چطور با شما در ارتباط باشند. شما اطلاعات صرفاً شخصی‌تان را شخصاً به دست غریبه‌ها نمی‌دهید پس در اختیار میلیون‌ها شخص آنلاین هم قرار ندهید.

تنظیمات حریم شخصی یا همان privacy تان را در حالت فعال بگذارید

بازاریاب‌ها دوست دارند همه‌چیز را در مورد شما بدانند و همین‌طور هکرها. هر دودسته می‌توانند از استفاده‌تان از مرورگر یا شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی کسب کنند. اما شما می‌توانید مسئولیت اطلاعاتتان را خودتان به عهده بگیرید. همان‌طور که قبلاً در مقالات هاو کن یو ذکر شده است هم، مرورگرها و سیستم‌های اجرایی موبایل تنظیماتی برای محافظت از حریم شخصی‌تان به‌صورت آنلاین دارند. اکثر وب‌سایت‌ها مانند فیس‌بوک نیز تنظیمات تقویت حریم شخصی را در دسترس دارند. یافتن این تنظیمات گاهی سخت است زیرا شرکت‌ها برای ارزش بازاریابی‌شان به اطلاعات شما نیاز دارند. مطمئن شوید که این حفاظ‌های امنیتی حریم شخصی را فعال کرده‌اید و فعال نگه‌داشته‌اید.

استفاده‌ی ایمن از مرورگر را تمرین کنید

شما انتخاب نمی‌کنید که در یک محله‌ی خطرناک قدم بزنید، پس به‌صورت آنلاین هم از محله‌ی خطرناک بازدید نکنید. مجرمان سایبری از محتوای فریبنده به‌عنوان طعمه استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که مردم گاهی با محتویات مشکوک وسوسه می‌شوند و ممکن است اجازه دهند حفاظشان در حین جستجو برای چنین محتویاتی پایین بیاید. این دنیای بی حصار اینترنت نقص‌های نادیدنی بسیاری دارد که در آن یک کلیک از روی بی‌دقتی می‌تواند اطلاعات شخصی‌تان را به نمایش گذارد یا دستگاهتان را به بدافزارها آلوده کند. بدافزار واژه‌ای است برای اشاره به نرم‌افزارهای آسیب‌رسان و خسارت‌بار. با مقاومت کردن در برابر اصرار هکرها، این موقعیت را از آن‌ها سلب می‌کنید.

مطمئن شوید که اتصال اینترنتتان امن است. از یک اتصال Secure VPN استفاده کنید.

وقتی در یک محیط عمومی، مثلاً با استفاده از اتصال عمومی اینترنت، آنلاین می‌شوید طبق توصیه‌های PCMag هیچ کنترل مستقیمی روی امنیت آن ندارید. متخصصان امنیت سایبری نگران “نقاط پایانی” یا “endpoint ها” هستند که محل اتصال شبکه‌ی خصوصی به دنیای بیرونی هستند. endpoint آسیب‌پذیر شما اتصال اینترنت محلی‌تان است. مطمئن شوید که دستگاهتان ایمن است و وقتی شک داشتید، قبل از ارائه‌ی اطلاعاتی همچون شماره‌حساب بانکی‌تان منتظر زمان بهتری بمانید (یعنی وقتی‌که بتوانید به یک شبکه wifi ایمن متصل شوید).

به‌منظور تقویت بیشتر ایمنی مرورگر اینترنتتان از اتصال secure VPN (شبکه‌ی خصوصی مجازی) استفاده کنید. VPN شما را قادر می‌سازد اتصال ایمن‌تری بین دستگاهتان و سرور اینترنت برقرار کنید تا هیچ‌کس نتواند بر اطلاعاتی که مبادله می‌کنید نظارت داشته باشد یا به آن‌ها دسترسی پیدا کند. با یک سرچ ساده می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره secure VPN به دست بیاورید.

مراقب باشید که چه چیزی دانلود می‌کنید

ازآنجایی‌که یکی از بالاترین اهداف مجرمان سایبری فریفتن شما برای دانلود کردن بدافزارها است. این بدافزار می‌تواند در پشت نقاب یک نرم‌افزار پنهان شود: از یک بازی محبوب گرفته تا چیزی که میزان ترافیک مصرفی یا آب‌وهوا را بررسی می‌کند. طبق توصیه‌ی PCWorld اپ هایی که مشکوک به نظر می‌رسند یا از وب‌سایت‌هایی می‌آیند که به آن‌ها اطمینان ندارید را دانلود نکنید.

گذرواژه‌های خیلی قوی انتخاب کنید

گذرواژه‌ها یا همان پسوردها یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌ها در کل ساختار امنیتی اینترنت محسوب می‌شوند، اما در حال حاضر راه‌حلی برای آن‌ها نیست. مشکل اینجاست که مردم به دنبال انتخاب پسوردهایی هستند که به‌راحتی به خاطر بیاورند (چیزی مثل 12345) که حدس زدنشان برای سارقان سایبری هم کار آسانی است. گذرواژه‌ی قوی انتخاب کنید که رمزگشایی‌اش برای مجرمان سایبری کار سختی باشد. نرم‌افزار مدیریت پسورد می‌تواند به شما کمک کند چندین پسورد را به نحوی مدیریت کنید که فراموششان نکنید. گذرواژه‌ای قوی است که منحصربه‌فرد و پیچیده باشد- حداقل 15 کاراکتر داشته باشد، ترکیب حروف، اعداد و نشانه‌ها باشد.

خریدهای اینترنتی‌تان را از سایت‌های معتبر انجام دهید

هرگاه می‌خواهید خرید آنلاینی انجام دهید، باید اطلاعات کارت اعتباری یا حساب بانکی‌تان را ارائه دهید و این درست همان چیزی است که مجرمان سایبری مشتاق دست یافتن به آن هستند. این اطلاعات را تنها به سایت‌هایی که اتصالات ایمنی را فراهم می‌کنند ارائه دهید. همان‌طور که دانشگاه بوستون اشاره می‌کند، می‌توانید با نگاه کردن به آدرس سایت، سایت‌های ایمن را شناسایی کنید. آدرس‌هایی که با https: (s برای security به معنی ایمنی است) شروع می‌شوند را به آدرس‌هایی که با http: شروع می‌شوند ترجیح دهید.

مراقب باشید که چه چیزی را پست می‌گذارید

همان‌طور که کاندید جوان آمریکایی متوجه شد، اینترنت هیچ کلیدی با عنوان delete (حذف) ندارد. هر کامنت یا تصویری که به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید می‌تواند برای همیشه آنجا بماند، زیرا حذف نسخه‌ی اصلی به معنی حذف کپی که دیگران از آن دارند نیست. هیچ راهی وجود ندارد تا نشانی که آرزو می‌کنید ای‌کاش نگذاشته بودید را برگردانید، یا از شر سلفی شرم‌آوری که در یک مهمانی گرفته بودید خلاص شوید. هر چیزی که نمی‌خواهید مادرتان یا کارفرمای احتمالی‌تان ببیند را به اشتراک نگذارید.

مراقب باشید که چه کسی را به‌صورت آنلاین ملاقات می‌کنید

افرادی که به‌صورت آنلاین ملاقات می‌کنید همیشه همان کسی که ادعا می‌کنند نیستند. درواقع ممکن است اصلاً واقعی نباشند. طبق گزارش InfoWorld، پروفایل‌های فِیک رسانه‌های اجتماعی یک روش رایج برای هکرها است تا با کاربران سهل‌انگار سرگرم شوند و جیب سایبری آن‌ها را خالی کنند. همان‌قدر که در زندگی اجتماعی واقعی‌تان محتاط و معقول هستید، در زندگی اجتماعی آنلاینتان هم باشید.

برنامه‌ی آنتی‌ویروستان را به‌روز نگه‌دارید

نرم‌افزار ایمنی اینترنت نمی‌تواند از شما در برابر هر تهدیدی محافظت کند اما اکثر بدافزارها را شناسایی و حذف می‌کند، اما باید مطمئن شوید که به ‌روز است. مطمئن شوید که با آپدیت‌های سیستم اجرایی‌تان هماهنگ هستید و اپ های مورداستفاده‌تان را به‌روز نگه می‌دارید. این‌ها یک‌لایه‌ی حیاتی از امنیت را برایتان فراهم می‌کنند.

این 10 قانون پایه‌ی ایمنی اینترنت را در ذهن داشته باشید تا از بسیاری از غافلگیری‌های ناخوشایند که در کمین بی‌دقتی‌های آنلاین شماست جلوگیری کنید.

 

/وب سایت هاو کن یو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول