افزایش دو برابری جرایم در حوزه فضای مجازی

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان:

  • در دی ماه امسال وضعیت جرایم در حوزه فضای مجازی در استان اصفهان ۷۱ درصد افزایش وقوع نسبت به دی ماه سال گذشته داشته است که در کنار آن افزایش ۵۷ درصدی کشف جرایم هم داشته‌ایم.
  •  در شهر اصفهان رشد وقوع جرایم ۷۹ درصد بوده در صورتی که میانگین استانی‌مان ۷۱ است، در میانگین سالانه، نرخ وقوع جرایم ۱۰۸ درصد بوده است.
  • بیش از دو برابر جرایم در حوزه فضای مجازی امسال افزایش پیدا کرده است،  شهروندان باید حساسیت بیشتری نسبت به جرایم سایبری داشته باشند و به امینت‌بخشی این حوزه بیشتر توجه کنند.
  • با افزایش دو برابری جرایم سایبری در استان اصفهان با افزایش ۹۸ درصدی کشف نیز روبه رو بوده‌ایم، نزدیک ۲ برابر عملکرد، کشف جرایم در سال ۹۸ بوده است.
  • بیشترین فراوانی جرایم در حوزه اقتصادی است که در رتبه اول، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان قرار دارد، امسال ۲۰۴ درصد افزایش داشته است یعنی نسبت به سال قبل ۳ برابر شده است.
  • رمز پویا گزینه مهمی در امنیت بخشی کاربران است، اما تنها رمز پویا کارآمد نیست و در کنار آن شناخت درگاه‌های اصلی از جعلی باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • با وجود فعال شدن رمز پویا، هنوز برداشت از حساب‌های بانکی اتفاق می‌افتد به این دلیل که شهروندان درگاه جعلی را تشخیص نمی‌دهند و رمز پویا را در آن ثبت می‌کنند، پایه امنیت‌بخشی در جرایم اقتصادی، شناخت درگاه اصلی از جعلی است، اگر کاربر به این مهارت دست پیدا کند، دیگر در درگاه‌های جعلی گرفتار نمی‌شود.
  • مزاحمت‌های اینترنتی با افزایش ۳۹ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است مزاحمت اینترنتی دو عامل دارد نخست این‌که کاربر در هر محیطی قرار می‌گیرد، اطلاعاتش را خوب مدیریت نمی‌کند، از تصویر خود در پروفایل تا اطلاعات خصوصی در شبکه‌های مجازی و به روی هر دوست و غریبه پروفایل خود را باز نگه می‌دارد و اجازه سوءاستفاده از اطلاعات خود و ارتباطات غیرمجاز به دیگران را می‌دهد و یا این‌که شماره خود را در شبکه‌های اجتماعی پنهان نمی‌کند.
  • مدیریت اطلاعات و بعد از آن مدیریت رفتاری در مزاحمت‌ها بسیار مهم است، توصیه پلیس این است که بلافاصله ارتباط را قطع کنند و ادامه ندهند و پروفایل مخاطب را مسدود کنند و اجازه ارتباط بیشتر را ندهند و با اعضای خانواده هماهنگ کنند.
  • مزاحمت اینترنتی در دامنه سنی نوجوانی تا میانسالی است، اما بیشتر متوجه بانوان است، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با رشد ۸ درصدی رتبه چهارم جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.
  • بیشترین فراوانی جرایم در مرکز شهر اصفهان است، در ۱۰ ماهه امسال ۱۰۸ درصد افزایش وقوع جرایم را در استان اصفهان داشته‌ایم و در شهر اصفهان ۱۰۴ درصد بوده است.
  • عمده فراوانی جرایم سایبری اقتصادی است، دو مسأله مردم با آن در جرایم اقتصادی مواجه می‌شوند و باید آن را مدیریت کنند، نخست درگاه‌های جعلی است که اگر می‌خواهند در کسب و کار‌های اینترنتی پرداخت‌های الکترونیک داشته باشند، تنها به رمز پویا اکتفا نکنند، حتما اصالت درگاه را کنترل کنند، در جایی پروتکل امنیتی و جایی دیگر نماد اعتماد الکترونیک است که می‌تواند به آن‌ها کمک کنند.
  • هر صفحه وب یک نوار آدرس دارد که شروع آن با یک پروتکل است، پروتکل http پروتکل عادی تبادل اطلاعات است، اما پروتکل https یک پروتکل امن است و اطلاعات به صورت رمز ارسال می‌شود، همه بانک‌ها از این درگاه امن استفاده می‌کنند، وقتی پروتکل https وجود ندارد یعنی جعلی است.
  • این روز‌ها تماس‌هایی با شهروندان گرفته می‌شود و یا پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی و تلفن همراه تحت عنوان شارژ رایگان و ارزان قیمت، قرعه‌کشی ارائه کالای رایگان، ثبت‌نام یارانه معیشت، ارسال می‌شود، همه این موارد ارتباطات جعلی است، شهروندان به این پیام‌ها حساس باشند و از پلیس و کارشناسان امنیتی کمک بگیرند.
  • وقتی گروهی افزایش عضویت می‌گیرد و در قبال آن پرداخت پول دارد برای این‌که تبلیغات کسب و کار انجام دهد مجاز است، اما زمانی است که این کار انجام می‌شود و این کسب و کار به سمت موارد ممنوعه مانند فروش مواد مخدر و محتوای غیراخلاقی می‌رود این کار مجرمانه است و پیگرد قانونی دارد.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول