تلاش برای تصویب قانون صیانت از فضای مجازی

حجت الاسلام مهدی شیخ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

  • اینترنت برای کودکان کارکرد آموزشی و سرگرمی دارد؛ کلاس‌های اینترنتی، در مناطق محروم هم قابل دسترسی هستند و حتی اینترنت به انجام ظریف‌ترین عمل‌های جراحی کمک می‌کند، اگر اینترنت مختل شود خیلی از امکانات ساده مثل نور، گرمایش محیطی، حمل و نقل عمومی و… دچار اختلال می‌شوند. چون سیستم مدیریت و کنترل اینها از طریق اینترنت هدایت می شود.
  • اینترنت هم مثل هر ابزار دیگری خطرات و تهدیدهایی دارد. امروز در اینترنت همه نوع جرمی رخ می‌دهد، به ویژه اینکه مجرمان به‌آسانی هویت و جنسیت خود را پنهان می‌کنند، اما نباید به بهانه عوارض و خطرات، از قابلیت‌ها و امکانات آن محروم بمانیم.
  • هنوز در ایران برخی بر این باورند که برای مبارزه با آلودگی‌های اینترنت باید اینترنت را قطع کنیم، بخشی از دستیابی به اینترنت پاک با کمک فناوری از سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام می‌شود و وجود سیم‌کارت‌های کودک و اینترنت‌های ویژه کودکان در دنیا برای نیل به همین هدف است. اما مهم‌ترین رکن در این زمینه آگاهی پدران و مادران و مربیان هستند، چون آنها هستند که باید برای فرزندان سطح دسترسی تعریف کنند.
  • متولیان امور هم لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی داشته‌باشند. وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، صداو سیما، پلیس و.. همه باید دست به دست هم بدهند تا اینترنت پاک و امن‌تر را تحقق ببخشند.
  • متاسفانه امروز در سطح شهر هیچ تبلیغی از روز اینترنت‌ پاک تر مشاهده نمی شود و این درحالی است که از مسئولان انتظار می رود در این روز، سراسر کشور را روی موضوع اینترنت و چالش‌های آن متمرکز کنند.
  • ما هم اکنون در حال تصویب قانون صیانت از فضای مجازی در مجلس هستیم و اگر به این مجلس نرسد، امیدواریم در مجلس بعدی تصویب شود. در همین حال در شورای عالی فضای مجازی نیز اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای ابلاغ این قانون تنظیم خواهد شد.
  • روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) از سال ۲۰۰۴ توسط کمیسیون اروپا نامگذاری شده و از آن زمان تاکنون همه ساله مراسمی به این مناسبت در سراسر دنیا برگزار می شود.
  • امسال بیش از ۱۴۰ کشور دنیا، مراسم روز اینترنت امن‌تر را برگزار کردند.
  • هر سال شبکه Insafe یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب می‌کند. شعار امسال مانند سال گذشته «با هم برای اینترنت بهتر-  Together for a better internet» در نظر گرفته شده است.

/عصر ارتباط/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول