همت لازم برای پیگیری شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود ندارد

فضل‌الله ادیب‌نیا مدیریت مرکز تخصصی آپا دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون مشکلاتی که در روزهای اخیر در حوزه اینترنت کشور ایجاد شده است، اظهار داشت:

  • مسئولین کشور با توجه به امکانات و چیزهایی که در اختیار داشته‌اند اعلام کرده‌اند حمله سایبری اتفاق افتاده و کسی هم می‌تواند بگوید درست است که به این چیزها دسترسی داشته باشد، لذا ما باید بپذیریم که بله این حمله اتفاق افتاده و می‌تواند این حمله که این‌ها اعلام کرده‌اند موجب کاهش کیفیت سرویس‌دهی بشود، بله چنین چیزی قاعدتا امکان‌پذیر است.
  • چگونه می توان از چنین حملات سایبری در امان بود، راهکارش این است که با ابزارها و مکانیزم‌هایی که می‌توانند به کار بگیرند جلوی چنین حملاتی را بگیرند یعنی با استفاده از سیستم‌های ضدنفوذ یا تشخیص نفوذ یا سیستم‌های فایروالی که نصب می‌کنند که اعلام شد این حمله مبدأش به نحوی آمریکا بوده یا با استفاده از ابزارهای ضدنفوذی که در سامانه‌های کشور نصب می‌کنند جلوی این حملات را بگیرند.

  • اینکه قابلیت وجود دارد یا خیر، باید گفت بحث حمله و کیفیت و امنیت یک چیز نسبی است، چیزی نیست که کسی بتواند بطور مطلق جلوی آن را بگیرد چیزی هم نیست که ما بگوییم به طور مطلق وجود ندارد؛ باید هر چه ما بتوانیم این نسبت کیفیت ابزراهای امنیتی‌مان را قوی‌تر و بهتر کنیم یقینا درصد اینکه بتوانند از خارج حمله کنند و موفق باشند پایین می‌آید.

  • اگر ما یک شبکه ملی اطلاعات و شبکه داخلی داشته باشیم و به نحوی این شبکه ارتباطش با خارج کمتر باشد می‌تواند حداقل از حملات خارجی بیشتر در امان باشد، یعنی الان ادعا شده که از خارج به ما حمله شده اگر ما یک شبکه داخلی که ارتباطش با خارج کمتر باشد داشته باشیم، قاعدتا از حملات خارجی بیشتر در امان است.

  • وقتی که ما یک سیستمی داشته باشیم که کیفیت سرویسش پایین بیاید، به هر حال نارضایتی کاربران را به دنبال دارد؛ به عنوان مثال بخواهند یک عملیات بانکی انجام دهند نتوانند یا بخواهند یک عملیات اقتصادی انجام دهند نتوانند یا مثلا کاربرانی بخواهند جایی ثبت‌نام کنند و یا چیزی درخواست دهند نتوانند موجب نارضایتی می‌شود.

  • نارضایتی خودش چیز منفی است و این نارضایتی در سطح جامعه حتی می‌تواند باعث نارضایتی مردم از دولت و حکومت شود چون کاری که افراد می‌خواهند انجام دهند و نیاز دارند، نمی‌توانند.

  • بستگی دارد سرعت اینترنت ایرن را با چه کشورهایی مقایسه کنیم اگر با کشورهای خوب دنیا و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مقایسه کنیم پایین است، چون کشورهای پیشرفته خیلی سرعت اینترنت‌شان بالا است و خیلی کارها آنجا با سرعت انجام می‌گیرد بدون اینکه کاربر با تأخیر مواجه شود، اما در کشور ما نه برخی مواقع ممکن است خوب باشد و برخی مواقع هم ممکن است کند باشد.

  • آن همت و پیگیری لازم برای شبکه ملی اطلاعات در کشور ما انجام نشده است؛ حال یا به خاطر مسائل مالی است یا به خاطر برنامه‌ریزی‌هایی است که به شکل خوبی انجام نشده است، اما باید خیلی زودتر از این‌ها محقق می شده که نشده است.

/دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول