فضای مجازی غزال تیزپای تبلیغات انتخاباتی

شکل گیری شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی بیانگر این واقعیت است که در این سال ها بسیاری از مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، فردی و گروهی قابل کتمان نبوده و اطلاعات به سرعت در اقصی نقاط جهان ردو بدل می شود.

بر همین اساس امروزه نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم از جمله در استان البرز تمام سعی و تلاش خود را به این امر معطوف کرده تا اغراض سیاسی یا گفتمان های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و … را از طریق فضای مجاز به سمع و نظر مخاطبان برسانند و موج تبلیغاتی به راه بیندازند.

 یکی از کارکردهای اساسی رسانه ها از جمله شبکه های اجتماعی، اطلاع رسانی از تحولات و وقایعی است که در محیط اجتمـاعی واقع می شود و باید بپذیرفت که فضای مجازی، نیاز و بخش مهمی از زندگی مردم است بطوریکه غفلت از این فضای مهم اطلاع رسانی تبعات منفی را به همراه خواهد داشت.
بنابراین اگریک فضای رسانه ای مبتنی بر اخلاق، قانون و استانداردهای ارتباطی باشد بدون شک هم اثربخشی دارد و هم هدایت افکار عمومی منجر به این قاعده می شود که مردم مسیر و انتخاب درستی داشته باشند و آثار این انتخاب را ببینند که در نهایت مسیر توسعه سازندگی و پیشرفت جامعه در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی طی شود.
براین اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی الزامات و راهکارهای موثر را دراستفاده ازاین فضا با استفاده از نقطه نظرات مسوولان مختلف استان البرز  مورد بررسی قرار داده است.

این مسوولان و کارشناسان ،رعایت اخلاق حرفه ای، پرهیز از اقدامات غیر قانونی، رعایت اصولی امنیتی ، سیاسی ، اخلاقی ، اجتماعی، پرهیز از تخریب شخصیت افراد ، توجه به شرایط حساس کشور و تبیین کارشناسانه نظرات در فضای مجازی به ویژه در برهه انتخاباتی را ضروری  دانستند.

تنویر افکار عمومی ، رصد تخلفات در فضای مجازی  و انتظار از تولید کنندگان محتوا  از مباحث مطرح شده در این گفت وگو ها بود.

ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای در تبلیغات مجازی 

سرهنگ محمد اقبالی رییس پلیس فتا استان البرز نیز  در گفت و گو باخبرنگار ایرنا  بر رعایت اخلاق حرفه‌ای در شرایط تبلیغات انتخابات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تاکید کرد.

  • با توجه به در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،  فعالان در عرصه مجازی باید رعایت اصول اخلاقی در پیشگیری از هر نوع تشنج و تشویش افکار عمومی را داشته باشند.
  •  با گسترش و توسعه ارتباطات و تغییر سبک  تبلیغات و فعالیت های مرتبط از سنتی به مجازی حواشی و تبعات این فعالیت ها نیز تغییرات زیادی کرده و مدیریت این فضا و رعایت اصول اخلاقی ضروری است.
  • با بیان اینکه در هر مقطع زمانی موضوعی خاص در فضای مجازی مطالبات خود را دارد و به یک چالش تبدیل می شود گفت: مدیریت این مباحث در هر  مقطع اهمیت زیادی دارد و  نامزدها نیز باید با رعایت اخلاق حرفه ای در این دوره حاضر شوند و از هر گونه تخریب نسبت به یکدیگر پرهیز و صرفا برنامه های خود را ارائه دهند.
  • در این سیر زمانی باید دست به دست هم دهیم تا فضا را ایمن و مطمئن نگه داریم و چالش ایجاد نکنیم و دست مایه منفی برای دیگران ایجاد نکنیم.
  • یکی از موضوعاتی که امروزه به ویژه در البرز فضای مجازی را تحت الشعاع قرار می دهد فضای سیاسی است.
  • به طور  معمول در انتخابات و مناسبت های سیاسی اتفاقاتی رقم می خورد که برخی افراد اخلاق حرفه ای را رعایت نمی‌کنند و دستاویز  خبری برخی کاربران سودجو می‌شوند.
  •  با نظارت و کنترل بر شبکه های اجتماعی توسط ادمین ها در فضاهای مجازی می تواند در بسیاری از تخلفات جلوگیری شود.
  •  کاربران باید در تولید محتوی دقت لازم داشته باشند چرا که پلیس فتا با هرگونه تخلفات که منجر به بی اخلاقی و خارج از چارچوب قانونی باشد به شدت برخورد می‌کند.
  • با توجه به اینکه مسئولیت فضای مجازی را عهده دارند از قراردادن هرگونه لینک و آدرس ناشناس خودداری کنند.
  • ادمین‌ها قبل از عضوگیری در گروه‌ و کانال‌های خود حتما فعالیت کاربرها را مورد رصد و پایش قرار دهند.
  • وی ازعموم مردم خواست با شرکت گسترده در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگ زرین دیگری ا افتخارات تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت کنند.

رسانه ها و فضای مجازی نقش اول انتخابات را در تنویرافکارعمومی ایفا می کنند

غفور قاسم پور  فرماندار  کرج و رییس حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد با اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات دوم اسفند مجلس به نقش رسانه ها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت:

نبض تبلیغات و اطلاع رسانی انتخابات در دستان رسانه ها است بنحوی که هدایتگر تریبون افکار عمومی در جامعه اند.
برای اولین بار است که در انتخابات شاهد نقش پررنگ فضای مجازی هستیم، با ورود به عصر ارتباطات و فضای مجازی شیوه های تبلیغات نامزدها نیز تغییر یافته است و این سرعت و گستره فراگیر وسایل ارتباط جمعی کار تبلیغات را نیز سهل تر نموده است.
این حضور مستمر نیازمند الزامات و بایدها و نبایدهایی است که کاربران فضای مجازی را موظف به تمکین در برابر قانون می سازد.
رقبا باید بجای تخریب و بهره برداری سوء از این فضا، کارکردهای فضای مجازی را در جهت مثبت و سازنده مورد استفاده قرار دهند. نامزدها می بایست با تمرکز بر توانمندی ها و شایستگی ها از دریچه رسانه ها شاخصه ها و معیارهای اصلح بودن را به مردم معرفی نمایند.
تمامی فعالیت ها و تبلیغات در فضای مجازی مانیتورینگ و رصد و پالایش می شود و همین امر نیز لزوم حرکت نامزدها در مسیر قانون را می طلبد.

ضرورت رصد تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی 

جعفر داراب خانی دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان البرز با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در البرز، گفت:

  • با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده تا شاهد برگزاری انتخابات پرشور و سالم در استان البرز خواهیم بود.
  • ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان البرز و شهرستان های  تابعه تشکیل شده و  شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در حوزه های قضائی  (دادسرو دادگاه) نیز تعیین شده است.
  • تشکیل کارگروه پیشگیری از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی ،  پیگیری تخلفات و جرایم مرتکب شده توسط برخی کاندیداها و   تلاش برای سلامت انتخابات و ضرورت مشارکت دستگاه ها و نهادها از دیگر برنامه های اجرایی دراستان البرز است.
  • فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دو روی یک سکه است که یک رو ناظر بر تهدیدات و چالش های این فضا است و روی دیگر معرف قابلیت ها و مزایای آن می باشد و با توجه به فرمودة مقام معظم رهبری(مدظله العالی) : «فضای مجازی به اندازة انقلاب اسلامی اهمیت دارد»، لازم است مدیران سایت ها و کانال ها، در چارچوب قانون و مقررات فعالیت نمایند.
  • فضای مجازی به دقت توسط مسؤولان استانی رصد می شود و تولید محتوا و بازنشر هر مطلبِ غیرقانونی، جرم و قابل پیگیری است، تصریح کرد: مهمترین وظیفه رسانه ها در این ایام، تشویق مردم به حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی است و در صورت انتشار هرگونه مطلب مغایر با قانون، دادگستری استان وارد عمل شده و با متخلفین برخورد خواهد کرد.
  • فعالان این عرصه  پرهیز از بازنشر مطالب بدون سند و مدرک،  تلاش جهت برقراری فضای آرام و پرشور انتخاباتیو ایجاد حس امیدواری در مردم،  پرهیز از سیاه نمایی،  لزوم رعایت قانون توسط رسانه ها، پرهیز از هتک حرمت و حیثیت افراد در فضای مجازی و  فعالیت به دور از هر گونه قومیت گرایی را مد نظر قراردهند.
    داراب خانی گفت: بسترها و پیش نیازهای لازم برای برگزاری انتخابات سالم و پرنشاط در استان البرزفراهم شده که   مردم با حضور گسترده در پای صندوق‌های اخذ رای، صلابت و بصیرت خود را بار دیگر بر همگان ثابت نمایند.

محتوای فضای مجازی باید بر پایه واقعیات شکل بگیرد

علی جهانی کارشناس علوم ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:

  • محتوای فضای مجازی در بحث انتخابات بر پایه واقعیات، نیازها و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.
  • در حوزه ارتباطات سیاسی و بحث انتخابات، تبلیغات کاندیداها، فضای مجازی و رسانه ای چند موضوع حاکم است و نیاز است چند مسئله مورد توجه قرار گیرد که بخشی از  این فرآیند مردم «مخاطبین» هستند و  بخش دیگر کاندیداها که باید چارچوب و قوانین را رعایت کنند و بخش دیگر نیز رسانه ها هستند که باید به وظایف خود توجه کنند.
  • در حوزه رسانه، ارتباطات و اطلاع رسانی «اعم از دیداری، نوشتاری، و الکترونیکی» ضرورت دارد شبکه های اجتماعی، رسانه های تصویری و دیداری، سایت ها و هر چه در که موجب  برقراری ارتباط می شود از استانداردهای لازم برخوردار باشد تا هم اخلاق را رعایت کند و هم استانداردهای اجتماعی و فرهنگی،قوانین و مقررات مربوط به حوزه انتخاب را رعایت کند. اگر استانداردهای رسانه ای رعایت نشود مخاطبین تحت هجمه انتخاباتی قرار می گیرند.
  • متاسفانه امروزه با فضای رسانه ای «به ویژه در شبکه های اجتماعی» مواجه می شویم که امکان بهره مندی درست و دقیق مخاطبی را خیلی جاها ندارند، افزود: در این فضا اگر استانداردها رعایت نشود بدون شک مخاطبین دچار انحراف شده و در شناخت کافی و لازم از کاندیدا به نتیجه نمی رسند و تحت یک هجمه ارتباطی قرار می گیرند.
  • برخی رسانه ها از تکنیک های رسانه ای استفاده می کنند و با بزرگنمایی و انحراف در افکار عمومی، افکار را به سمتی هدایت می کنند که واقعیت ها، نیازها و خاص جامعه ما و نیاز آینده نیست که اینها یک تهدید محصوب می شود.
  • اگریک فضای رسانه ای مبتنی بر اخلاق، قانون و استانداردهای ارتباطی باشد بدون شک هم اثربخشی دارد  و هدایت افکار عمومی منجر به این قاعده می شود که مردم مسیر و انتخاب درستی داشته باشند تا  درمسیر توسعه سازندگی و پیشرفت جامعه در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی طی شود.
  • هنوز قانون جامعی در فضای مجازی نداریم و فضای رسانه ای بدون کنترل رها شده که جامعه را از بعد فکری و فرهنگی متاثر از پیامها و محتوای ارتباطی تغذیه می کند، اکنون که این خلاء هست باید مدیران و تولید کنندگان محتوا استانداردهای اجتماعی، اخلاقی، و هنجارهای اجتماعی و منافع عمومی را مدنظر گیرند و سعی کنند این فضا را به فضایی مثبت و موثر تبدیل کنند نه فضایی که تخریب و تضعیف شکل دهد و مخاطب را از فضای اجتماعی و اخلاقی خارج کند و و مانع تحقق ویژگی ها و اهداف شود.

انتظار از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی

  • از افرادی که در فضای مجازی تولید محتوا می کنند انتظار می رود  که این محیط را با پیام های معتبر و ارزشمند موثر و معتبر کنند و محتوایی را تولید کنند که مبتنی بر نیازها، واقعیات، اخلاق و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد و نیاز است که همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در آن دیده شود.
  • در دنیا هر پیشرفتی صورت گرفته مبنای آن رسانه ها و زیرساخت آن ارتباطات بوده پس باید فضای ارتباطی را به سمت توسعه هدایت کنیم و عناصر توسعه و پیشرفت جامعه ما د راین فضای مجازی انتخاب شود که این اهداف توسط تولید کنندگان و هدایت کنندگان محتوا در فضای مجازی محقق می شود.

نکته آخر 

فضای مجازی اگر چه دارای مزیت های فراوانی است اما با توجه به سرعت وفراگیری آن احتمال سو استفاده دشمن از این فضا وجود دارد ، برهمین اساس کارشناسان معتقد هستند که در این فضا باید الزامات امنیتی ، اخلاقی و سیاسی و توجه به خطوط قرمز در نگاه ویژه قرار گیرد.

برهمین اساس، مسوولان و کارشناسان در این گزارش خبری به موضوعاتی در خصوص رعایت  مسائل اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و رصد فعالیت های انتخاباتی و تبلیغاتی تاکید کردند.

در این گزارش خبری فرصت ها و آسیب های فضای مجازی توسط مسوولان و کارشناسان مورد و واکاوی قرار گرفت.

 

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول