اقتصاد «ارزش افزوده» باید حفظ شود

ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به ایرنا درباره وضعیت رسیدگی به تخلفات ارزش افزوده و بررسی این مساله در مرکز ملی فضای مجازی افزود:

  • در حال مذاکره هستیم و هنوز طرح پیشنهادی مورد به جمع بندی نهایی نرسیده اما چهارچوب اصلی را مشخص کرده‌اند اما از آن‌جایی که هنوز به نتیجه نرسیده است نمی توان درباره آن صحبت کرد.
  • در مرکز ملی فضای مجازی دو جلسه کمیسیون عالی محتوایی برگزار کردیم و بحث اقتصاد ارزش افزوده در آن  مورد بررسی قرار گرفت. این اقتصاد ضرورت دارد و باید حفظ شود. البته در این فرآیند اشکالاتی وجود دارد که رفع آن‌ها الزامیست.
  • امیدواریم از طریق همکاری مشترک وزارت ارشاد – که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کمیسیونی برای ارزش افزوده ایجاد کرده- با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، اشکالات در این حوزه به حداقل برسد.
  • وضعیتی که در خصوص ارزش افزوده پیش آمد منجر به سلب اعتماد مردم از این حوزه اقتصادی شده است و ضمن رفع اشکالات ارزش افزوده باید این سلب اعتماد نیز رفع شود.
  • امیدواریم چارچوب‌های اصلی قبل از پایان سال برای تایید به کمیسیون تنظیم مقررات ارسال شود.

آغاز نبرد با سلاطین ارزش افزوده

به گزارش ایرنا پایان دادن به خدمات ارزش افزوده تقریبا از اواسط سال گذشته آغاز شد. «محمد جواد آذری جهرمی» در صحبت‌های خود بارها اعلام کرد قصد دارد به مهمانی «ستاره مربع‌ها» پایان دهد. این اقدام زمانی سرعت بیشتری به خود گرفت که نتایج یک برنامه تلویزیونی دستکاری شد.

طی چند ماه گذشته اقدامات متعددی در این خصوص انجام شد و وزیر ارتباطات در آخرین گامی که برای پایان دادن به خدمات ارزش افزوده برداشت اعلام کرد تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت از خدمات ارزش افزوده به ثبت رسیده و از ارسال این شکایات به قوه قضاییه خبر داد.

خدمات ارزش‌افزوده یا همان Value added service که به ‌اختصار Vas نامیده می‌شود به خدماتی گفته  می‌شود که کاربران در ازای دریافت محتوا و استفاده از آن‌ها، هزینه پرداخت می‌کنند. کلاهبرداری که از این طریق صورت می گیرد به این شکل است که افراد بدون اطلاع خود و با شگردهای مختلف به عضویت این خدمات درمی آیند و با در عرض مدت کوتاهی با قبض‌های گزاف تلفن همراه یا از بین رفتن شارژ خود رو به رو می‌شوند.

برای مبارزه با کلاهبرداری هایی که از طریق ارائه خدمات ارزش افزوده انجام شده است، کد دستوری# ۸۰۰* تعریف و اعلام شد. با استفاده از این کد افراد می‌توانستند ببینند چه میزان از آن‌ها کلاهبرداری شده و در ادامه شکایت خود را نیز به ثبت برسانند.

از این طریق بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت‌ دسته‌بندی شده برای قوه قضائیه ارسال شد تا تشخیص دهند شاکیان در کدام بخش از شکایت‌ها محق هستند و تخلف صورت گرفته‌ است. با تمام هشدارهایی که در خصوص این شکل از کلاهبرداری داده شده است، اواخر آبان امسال مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد هنوز ۲۲ میلیون نفر همچنان در خدمات ارزش افزوده عضویت دارند.

سهم اپراتورها در تخلفات صورت گرفته به این شکل است: همراه اول حدود ۶۰ درصد، کمتر از ۴۰ درصد ایرانسل و مقدار اندکی هم به اپراتور رایتل مربوط است.

 

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول