هشدار دوباره اتحادیه اروپا به فیس‌بوک

به گزارش روز سه‌شنبه تارنمای اروپایی یورونیوز، مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت فیس‌بوک دیروز (دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه) با مقام‌های اروپایی در بروکسل دیدار کرد.
این دیدار در حالی انجام شد که انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در چند روز آینده پیشنهادهای جدیدی را برای اعمال مقررات در زمینه هوش مصنوعی ارائه دهد.

موسس میلیاردر فیس‌بوک تازه‌ترین مقام اجرایی فناوری آمریکایی است که از مقر اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. اتحادیه اروپا به شکل فزاینده‌ای به یک ایفاگر مهم در اعمال مقررات در فناوری تبدیل شده است. دیدار زاکربرگ همچنین در حالی انجام شده که این  شرکت هشدار داده مقررات احتمالی، نوآوری‌ها را محدود می‌کند.

زاکربرگ در بروکسل با « مارگرت وستاگر » قدرتمندترن مدیر اجرایی اتحادیه اروپا دیدار کرد. این سیاستمدار دانمارکی در زمینه تغییر در اروپا برای «مطابقت بیشتر آن با عصر دیجیتال» مسئولیت دارد.
قرار است وستاگر فردا (چهارشنبه) نخستین پیش‌نویس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را درباره اعمال مقررات در حوزه هوش مصنوعی از جمله در زمینه «تشخیص صورت» ارائه دهد.
همچنین قرار است این پیشنهاد درباره ارائه راهبردی در زمینه دیجیتال باشد که پیامدهای بسیاری برای غول‌های فناوری از جمله فیس‌بوک، گوگل و  اپل خواهد داشت.

اتحادیه اروپا تاکنون نقش پیشتازی در مقررات سختگیرانه حریم خصوصی داشته و یک جریمه سنگین چند میلیارد دلای را در زمینه قوانین ضد انحصاری علیه شرکت‌هایی مانند گوگل وضع کرده است.

زاکربرگ در مطلبی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری همچون فیس‌بوک به نظارت نزدیک دولتی نیاز دارند.
وی افزود: مقررات خوب می‌تواند به کسب‌وکار فیس‌بوک در آینده‌ای نزدیک آسیب بزند اما در بلندمدت برای همه از جمله خود ما بهتر خواهد بود. مقررات جدید باید شفاف و متوازن باشند و نباید در اختیار شرکت‌ها برای تعیین استانداردهای خود باشد.

فیس‌بوک اعلام کرد شرکت‌های فناوری نباید به دلیل انتشار سخنان غیرقانونی مجازات شوند، زیرا عملا نمی‌توان از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت خواست همه محتواهای منتشر شده را تائید کنند.
این شرکت توصیه کرده یک کانال کاربرپذیر تاسیس شود تا محتواهای مخرب از طریق آن گزارش داده شود. همچنین دولت‌ها باید محتوهای غیرقانونی را مشخص کنند.

وِرا جوروآ (Vera Jourova) معاون رئیس کمیسیون اروپا در امور شفافیت بعد از دیدار با زاکربرگ گفت: فیس‌بوک نمی‌تواند از همه مسئولیت‌های خود شانه خالی کند. برعهده دولت‌ها یا ناظران نیست که تضمین کنند فیس‌بوک می‌خواهد یک نیروی خوب یا بد باشد.

کمیسیون اروپا به تازگی اعلام کرد قصد دارد درباره شیوه مدیریت اطلاعات کاربران توسط فیس‌بوک تحقیق کند.
مقام‌های اروپایی درباره حجم عظیمی از اطلاعات ارزشمندی که غول‌های فناوری از کاربران جمع‌آوری می‌کنند و انگیزه‌های احتمالی این شرکت‌ها برای استفاده از این اطلاعات در خارج کردن رقبای خود، نگرانند.

از بین کشورهای اروپایی، فرانسه چندی پیش قانونی را تصویب کرد که شرکت‌های فناوری همچون فیس‌بوک و گوگل را مجبور می‌کند محتواهای ترویج دهنده خشونت و نفرت در فضای مجازی را حذف کنند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، آلمان یک معیار مشابه را ارائه کرده بود؛ از یکم ژانویه ۲۰۱۸ میلادی قانونی در این کشور اجرا شد تا شبکه‌های اجتماعی مسئول محتوای منتشر شده در نرم‌افزارهای خود باشند.

 

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول