برخورد پلیس با انتشار دهندگان اخبار جعلی کرونا

وحید مجید، رئیس پلیس فتا ناجا:

  • بر اساس رصد های صورت گرفته در فضای مجازی کشور که جزء ماموریت های اصلی این پلیس محسوب می شود، متاسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و کلیپ های غیر واقعی و تقطیع شده در خصوص انتشار وسیع بیماری کرونا ویروس هستیم که انتشار اینگونه کلیپ ها و اخبار جعلی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی خانواده ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.
  • افراد سود جو و مغرضین همواره با مانیتورینگ فضای رسانه ای و اخبار و حوادث جاری کشور پلت فرم های مجرمانه و اهداف شوم و پلید خود را در قالب انتشار انواع شایعات مختلف طراحی و عملی می کنند.
  •  قصد و نیت اصلی افراد سود جو و مغرضین در انتشار انواع شایعات در کشور سود جویی اقتصادی، بهره برداری سیاسی، تخریب افراد و جریانات خاص و در نهایت ایجاد تشویش و نگرانی عمومی در سطح جامعه است. با بررسی های فنی مستندات تصویری منتشر شده در فضای سایبر در قالب فیلم، عکس و تصویر نوشته ؛ مشخص شد حجم وسیعی از این کلیپ ها که در فضای مجازی در خصوص وضعیت انتشار بیماری کرونا ویروس در کشور در حال بازنشر می باشد جعلی و غیر واقعی بوده است.
  • تیمی از کارشناسان فنی پلیس فتا با تشکیل کارگروه ویژه در سطح کشور مسئولیت رصد و پایش، جریانات این حوزه را با دقت و به صورت شبانه روزی بر عهده دارند و تاکنون تعدادی افراد متخلف و مجرم در این حوزه در سطح استان های کشور به دلیل ارتکاب به انتشار اخبار کذب و تصاویر غیر واقعی شناسایی و ضمن دستگیری به مراجع قضائی معرفی شده اند.
  • در این خصوص مشخص شده عده ای افراد سودجو و کلاهبردار با دامن زدن به انتشار این گونه اخبار و موج سواری بر فضای رسانه ای کشور با هدف سودجویی اقتصادی اقدام به تبلیغ فروش اقلام و تجهیزات دارویی و بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس با قیمت های گزاف در شبکه های اجتماعی و سایت های واسط فروشگاهی کرده اند که تذکرات و توجیهات لازم به مدیران این گونه سایت ها مبنی بر حذف و عدم درج آگهی با موضوعات مشابه هر گونه سودجویی داده شده است.
  • به هیچ عنوان مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی را که از صحت و سقم موضوع و منبع منتشر کننده آن اطمینان ندارند ، ملاک قلمداد نکنند و از بازنشر آن خودداری کنند .
  • تمامی نیازهای خبری و اطلاع رسانی خود را از منابع معتبر نظیر رسانه ملی، خبرگزاری های رسمی و سایت های خبری مرجع تامین کنند .

/پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول